Kjos er i vinden igjen.

Tråd i 'Nyheter' startet av Fredrik81, 27. des 2016.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Merker at aksjer i flyselskap er risky business, hadde heller investert i advokat- eller kommunikasjonsbransjen :p

    Men helt seriøst så tror jeg Trump vil slite med en del slike avtaler. Han er en businessmann så han vet godt at det går fint an å forlate eller reforhandle avtaler, men å ensidig bryte de er sjelden bra for business. Spørsmålet blir jo også hvor langt EU er villig til å gå med motreaksjoner.
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler på om denne avtalen trekkes tilbake. Man kan gjerne stille spørsmål ved hvordan flybransjen utvikler seg, men personlig tror jeg det blir som i shipping - mannskap hyres inn fra der hvor det er billigst. Og så får vi se hvor lang tid det tar før flyselskapene (som rederiene) innser at billigst ikke alltid er best...
     
    Fredrik81 liker dette
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke nødvendigvis billigst - men noe billigere og mindre risiko. Hovedforskjellen er jo ansettelsesforholdet. Flyselskapet betaler bemanningsbyrået for bruk av crew, og slipper administrasjonskostnader og å selv betale for crew det ikke er behov for, ved stillere perioder.
     
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser Kjos bruker dette som argumentasjon. Hvis du i utgangspunkt sier at antallet passasjere ikke på virkes nevneverdig ved på legge til ennå en konkurrent så betyr dette færre arbeidsplasser på amerikansk jord når passasjerene flyttes over til fly med kabinpersonale og piloter som ikke nødvendig hvis bor i USA. På kort sikt betyr det flere jobber, men på langsikt så betyr det færre jobber i USA. Når det er sagt så er konkurranse utelukkende positivt for kundene, og vil påstå at USA sin innenlands tilbud er rimelig lavmål hva det gjeller kvalitet så tror Norwegian kan gjøre det godt her.
     
  7. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er et stort "hvis". Som man har sett utallige ganger før, f.eks. med Norwegian sitt inntog i Norge, vil mer konkurranse føre til lavere priser som gjør at langt flere kommer til å fly. Med andre ord vil dette føre til flere jobber, også i USA. Dog ryker det nok noen jobber i de etablerte firmaene ettersom de må kutte (unødvendige) stillinger for å effektivisere.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Men hva skal de kutte? Har ikke Amerikanske flyselskaper allerede kuttet massivt?
     
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er i alle fall det bransjen og media mener, men jeg har likevel inntrykk av, uten at jeg i særlig grad kan dokumentere min påstand, at amerikansk flyselskaper jevnt over er dyrere og dårligere enn europeiske flyselskap.
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Etter en periode med mergers, chapter 11 og annen moro går det nå så det suser for de fleste. Crew ansettes også over en lav sko hos de fleste nå. Så OSM-crewet blir en del av en generell ekspanjon i markedet og tar nok minst like mye fra europeiske konkurrenter som fra de amerikanske.

    Innenlandstrafikk er ikke aktuelt. Da skal man ha amerikanske eiere. Og etter Virgin America's kamp for å få AOC, blir det ihvertfall ikke lettere for andre selskaper med konsernledelse i utlandet.
     
    Fredrik81 liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det nå godt med konkurranse, og man ender opp å få det man betaler for, eller ofte ender opp å betale langt mer ved å velge LCC. Er ikke værre en å sammenligne SAS og Norwegian så ser du fort at LCC veldig ofte ikke er billigst. Norwegian vil ha korte kontrakter og kan ansette de pilotene og cabincrew som er billigst altså få eller ingen amerikanere eller europere. Da regner jeg også med at de Kjos vil ansette er en liten gruppe som sjekker deg inn i skranken, selv de aller fleste fikser dette selv på automatene. AOC og administrasjon ligger vel i Irland.
     
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig dårlig formulert fra min side. Har ikke fløyet med Amerikanske selskap til og fra USA, så derfor det ble skrevet slik. Det jeg mente var det dårlige inntrykket jeg har av de Amerikanske selskapene så vil Norwegian virke som et frisktpust. Selv om Kjos helt sikkert har en drøm om å erobre hele verden.
     
  13. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, de fleste innenriksselskaper gir deg gratis brus og litt snacks på økonomi. Det får du hverken hos Norwegian eller SAS ..
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Var ikke rare greien jeg fikk hos Delta, og flyet så rimelig ned slitt ut også, og ikke oppgradert de siste 20 årene. Og så er vel de fleste selskapene ikke LCC heller så ikke rart de tilbyr peanøtter og et glass juice på en 3 timers flight. Men som sagt har rimelig lite erfaring på området, kun noen få reiser og kun det jeg har lest av erfaringer på diverse sider.
     
  15. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe - det var de amerikanske 'fullprisselskapene' som virkelig fikk fart på BOB. United hadde til og med et førsøk på å innføre BOB på transatlantiske ruter, men markedet var ikke helt klare for det så det ble ganske stygt. Kun ultra-LCC'er som Spirit og Frontier som tar betalt for brusen.

    Når det gjelder Delta er såvidt jeg vet alle kabiner oppgradert de siste 5 årene til slimline, men det cleanes stort sett kun om natten, så da ser det fort litt sjabby ut.
     

Del denne siden