Ser ut som lobbyeres godt for at Kjos skal miste avtalen sin. Skal man tro at Trump vil holde noe av de valgløftene han kom med, så har han nesten ikke noe valg. http://www.dn.no/nyheter/2016/12/27/1750/Luftfart/ber-donald-trump-stanse-bjorn-kjos
Merker at aksjer i flyselskap er risky business, hadde heller investert i advokat- eller kommunikasjonsbransjen Men helt seriøst så tror jeg Trump vil slite med en del slike avtaler. Han er en businessmann så han vet godt at det går fint an å forlate eller reforhandle avtaler, men å ensidig bryte de er sjelden bra for business. Spørsmålet blir jo også hvor langt EU er villig til å gå med motreaksjoner.
Trump har lovet nye jobber i USA. jobs jobs jobs. Norwegian skaffer nye jobber i USA. Tviler på at han blander seg inn
Tviler på om denne avtalen trekkes tilbake. Man kan gjerne stille spørsmål ved hvordan flybransjen utvikler seg, men personlig tror jeg det blir som i shipping - mannskap hyres inn fra der hvor det er billigst. Og så får vi se hvor lang tid det tar før flyselskapene (som rederiene) innser at billigst ikke alltid er best...
Ikke nødvendigvis billigst - men noe billigere og mindre risiko. Hovedforskjellen er jo ansettelsesforholdet. Flyselskapet betaler bemanningsbyrået for bruk av crew, og slipper administrasjonskostnader og å selv betale for crew det ikke er behov for, ved stillere perioder.
Ser Kjos bruker dette som argumentasjon. Hvis du i utgangspunkt sier at antallet passasjere ikke på virkes nevneverdig ved på legge til ennå en konkurrent så betyr dette færre arbeidsplasser på amerikansk jord når passasjerene flyttes over til fly med kabinpersonale og piloter som ikke nødvendig hvis bor i USA. På kort sikt betyr det flere jobber, men på langsikt så betyr det færre jobber i USA. Når det er sagt så er konkurranse utelukkende positivt for kundene, og vil påstå at USA sin innenlands tilbud er rimelig lavmål hva det gjeller kvalitet så tror Norwegian kan gjøre det godt her.
Dette er et stort "hvis". Som man har sett utallige ganger før, f.eks. med Norwegian sitt inntog i Norge, vil mer konkurranse føre til lavere priser som gjør at langt flere kommer til å fly. Med andre ord vil dette føre til flere jobber, også i USA. Dog ryker det nok noen jobber i de etablerte firmaene ettersom de må kutte (unødvendige) stillinger for å effektivisere.
Det er i alle fall det bransjen og media mener, men jeg har likevel inntrykk av, uten at jeg i særlig grad kan dokumentere min påstand, at amerikansk flyselskaper jevnt over er dyrere og dårligere enn europeiske flyselskap.
Etter en periode med mergers, chapter 11 og annen moro går det nå så det suser for de fleste. Crew ansettes også over en lav sko hos de fleste nå. Så OSM-crewet blir en del av en generell ekspanjon i markedet og tar nok minst like mye fra europeiske konkurrenter som fra de amerikanske. Innenlandstrafikk er ikke aktuelt. Da skal man ha amerikanske eiere. Og etter Virgin America's kamp for å få AOC, blir det ihvertfall ikke lettere for andre selskaper med konsernledelse i utlandet.
Nå er det nå godt med konkurranse, og man ender opp å få det man betaler for, eller ofte ender opp å betale langt mer ved å velge LCC. Er ikke værre en å sammenligne SAS og Norwegian så ser du fort at LCC veldig ofte ikke er billigst. Norwegian vil ha korte kontrakter og kan ansette de pilotene og cabincrew som er billigst altså få eller ingen amerikanere eller europere. Da regner jeg også med at de Kjos vil ansette er en liten gruppe som sjekker deg inn i skranken, selv de aller fleste fikser dette selv på automatene. AOC og administrasjon ligger vel i Irland.
Veldig dårlig formulert fra min side. Har ikke fløyet med Amerikanske selskap til og fra USA, så derfor det ble skrevet slik. Det jeg mente var det dårlige inntrykket jeg har av de Amerikanske selskapene så vil Norwegian virke som et frisktpust. Selv om Kjos helt sikkert har en drøm om å erobre hele verden.
Tja, de fleste innenriksselskaper gir deg gratis brus og litt snacks på økonomi. Det får du hverken hos Norwegian eller SAS ..
Var ikke rare greien jeg fikk hos Delta, og flyet så rimelig ned slitt ut også, og ikke oppgradert de siste 20 årene. Og så er vel de fleste selskapene ikke LCC heller så ikke rart de tilbyr peanøtter og et glass juice på en 3 timers flight. Men som sagt har rimelig lite erfaring på området, kun noen få reiser og kun det jeg har lest av erfaringer på diverse sider.
Hehe - det var de amerikanske 'fullprisselskapene' som virkelig fikk fart på BOB. United hadde til og med et førsøk på å innføre BOB på transatlantiske ruter, men markedet var ikke helt klare for det så det ble ganske stygt. Kun ultra-LCC'er som Spirit og Frontier som tar betalt for brusen. Når det gjelder Delta er såvidt jeg vet alle kabiner oppgradert de siste 5 årene til slimline, men det cleanes stort sett kun om natten, så da ser det fort litt sjabby ut.