Kode: SSSS på boardingkortet

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RemiWM, 04. nov 2015.

  1. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri blitt utsatt for det, men har heller aldri gjort noen av de tingene som må til, som å kjøpe en-veis billett cash rett før avgang etc.

    En del kriterier er nok ikke helt kjent heller, har en bekjent som fikk en SSSS i statene i 2008-9 en gang, uten at det kunne forklares. Men den screeningen gikk unna på kun noen minutter ekstra, de gikk gjennom bagasjen og hadde ekstra spørsmål. Trenger altså ikke være verdens undergang.
     
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått den selv en gang, men det var ikke mange minuttene ekstra. Gikk passelig fort. Samme opplevelse for familiemedlemmer.
     
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Totalt tabloid. Journalisten blander dette også sammen med 'Watchlist hit', som er noe helt annet. SSSS kan gis basert på en combo av nevnte faktorer, men gis også ut til et tilfeldig antall passasjerer basert på en prosentsats. På dager med stor utfart kan det være en fordel å få dette dsa Selectee Lane har kortere kø enn hovedkøene. Alt som skjer er at du gjennomgås litt nøyere.
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Fik den selv fra CPH for to uger siden. Det tog 2 min ekstra ved gate.

    Det var bare en "swipe" af hænder, sko, håndbagage mv for at tjekke for sprængstoffer.

    Fyren lige før mig havde dog haft fingrene i saltet på en restaurant og gav udslag. Iflg sikkerhedsfolkene, så skal man sørge for ikke at have salt på hænderne
     
    no-backpacker liker dette
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg opplevde dette ved FRA tidligere og det var ikke en veldig hyggelig opplevelse. Problemet var ikke at selve undersøkelsen var krenkende eller omfattende, men jeg måtte vente en time før det var "min tur" og jeg rakk bare akkurat å komme meg ombord før de stengte gaten...
     
  7. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fått det to ganger.

    Første gang var under transfer til et Miamifly i Toronto i våren 2014, ble litt ekstra tafsing og swiping.

    Gang nr to var faktisk på Sola før SVG-IAH-flyvning. Da måtte jeg inn til ny sjekk, slå på alt av datautstyr og swipes både her og der. Her hadde de jo ikke toaletter inne i "lounge"området, så når jeg gikk ut for å gå på do, måtte jeg sjekkes på nytt igjen på vei inn i "loungen".
     
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har fått det, hver av oss, fruen og meg to ganger på OSL og UA til EWR. Til tross vi begge er 1K, begge sjekket ut til TSA Pre i USA.

    Ingenting å bry seg om. Antar det er en spotcheck, random på computeren.

    En security vakt som ellers helt random sjekker de på gaten. Vi er gamlinger, så aldri blir vanligvis plukket ut. MEN HER ER VI VIP !! Foran røkla . Rask titt i bagasjen og så ferdig..:eek:

    Ikke mer sjekk enn QR i Doha...
     
  9. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk også denne på Sola på Houston ruten. Nå som jeg jobber på flyplassen så hadde vi bare en hyggelig prat mens gutten gjorde sine tester. No big deal.
    Første gang var på United fra Los Angeles til New York i 2004.
    Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontroll nr.1 så sa han fyren at han måtte se gjennom bagasjen og jeg svarte på god Australsk dialekt: No worries,go ahead mate, knock yourself out! Han smilte og sa: ahh forget it....you Aussies are great, you're cool, have a nice flight :)
    Ved gaten ville damå sjekke meg.
    Sir, I need to do a pat down, are you ok with that?
    Jeg svarte: You can pat me down as much as you like! :D
    Jeg har aldri sett en farget person bli så knallrød! Hjalp enda mer da kollegaene hennes begynte å le og plystret som fjortiser :)
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk dette på min tur fra CPH til Chicago. Hadde lest på forum om dette så ikke noen overraskelse når jeg og 4 tilfeldige etter meg måtte gjennom en rask sjekk for sprengstoff på mobil og Ipad. Tror han som sendte meg til check ble litt lei for at han måtte gjøre dette for vips så fikk jeg oppgradering til plus.
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har flydd en del til/fra/via USA de siste par årene, og har hatt en fordeling på ca 80% TSA Pre, 10% ingenting og 10% SSSS. Forstå det den som kan.
     
    Bjoern In America and kiev like this.
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,283
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel neppe så mye å forstå bortsett fra at de bruker en randomgenerator for å unngå mønster som kan utnyttes. Jeg ligger forøvrig på 5-10% SSSS, men det har aldri tatt lang tid eller vært særlig "invasive". Lenge siden sist jeg fikk sånn stempel, så det blir sikkert et par på rappen nå ;)
     
  13. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Jeg flyr SAS OSL-ARN-LAX i dag, med SSSS på boardingkortet mitt. Plus til ARN, biz til LAX. Jeg har med kona, men hun har ingen SSSS.

    Konsekvenser så langt:
    fille-skraping (swab) på OSL i sikkerhetskontrollen (fast track): Hender og mobil.
    fille-skraping på ARN i gate(!): Hender, mobil, all elektronikk i håndbagasjen, INNI SKOENE(!) og jakkeermer.

    Jeg diskuterte SSSS-statusen med den svært hyggelige securtitas-mannen som gjennomførte fille-skrapingen, og han kunne fortelle at frequent flyers er ekstra utsatt (min andre tur til USA på under en mnd og sjette tur på 3 år), og at de mottar en liste hver måned fra USA, der aktuelle passasjerer er plukket ut. "Tilfeldigheten" er altså håndtert av USA, og ikke lokalt.

    Det blir spennende å se hva SSSS innebærer på LAX. Jeg skal fortelle når jeg vet.

    Hilsen Koffert.
     
    RemiWM, FastLane, Are and 2 others like this.
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,031
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant at dette er noe USA plukker ut...
     
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en morsom episode med dette i fjor under transfer på Keflavik med Icelandair. Kona var tagget for kontroll og ble tatt til side etter passkontrollen... Moroa begynte da de stakkars kontrollørene oppdaget at jeg hadde tuslet videre med all håndbagasjen slik at de ikke hadde noe å kontrollere. Heldigvis ventet jeg utenfor (jeg kunne jo ha gått ned til terminalen) slik at de fikk låne en pose med noen jakker i for kontroll, tror ikke de brydde seg så veldig mye om hva de kontrollerte så lenge de fikk krysset av på lista... For øvrig snakket alle i den kontrollen så fantastisk dårlig engelsk at jeg lurer på hva de gjør på en flyplass som lever av transfer til/fra USA?
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Jeg fikk se listen. Den levnet liten tvil om at jeg var en av 12-15 stk som skulle undersøkes nærmere på denne flighten.
     
    kiev liker dette
  17. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk SSSS på flight fra Toronto til LAX i oktober. 15 min ekstra kontroll og en del spørsmål, hadde allerede dårlig tid, men rakk flyet så vidt som siste ombord. Samboeren min fikk det fra ARN-ORD og det tok maks 3 min ved gate på ARN.
     
  18. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk det på OSL noen få år siden da det var CO til EWR : Husker ikke om det var det fruen eller jeg..

    Aldri de siste årene . Flyr UA over dammen 7-8 ganger i året. men det kan bero på at UA har gitt oss TSA Pre de siste tre år ? Uansett herlig å ha der borte...
     
  19. Sliteren

    Sliteren Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Noe annet enn "hva skal du her og hvor lenge skal du være her?"?
     
  20. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk dette før helgen når jeg var en tur til ORD. T/R på Business. Fikk dette særdeles ofte tidligere da jeg fløy på ID enveisbilletter.
     

Del denne siden