Koffert 70-85L

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av dahlmath, 13. aug 2022.

  1. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Det er dags att förnya koffert situationen i huset, är det någon som sitter på gode råd på märken och modeller?
    Än så länge lutar det åt en Samsonite-ish type d-lite



    (Finnes det en tråd om det så kan denne raderas:oops:)
    /M
     
  2. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har flere Epic Phantom i alle størrelser, og er superfornøyd.
     
    dahlmath liker dette
  3. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser konsekvent med hard koffert, anbefaler Lite Cube Prime eller C-lite fra Samsonite
     
    dahlmath liker dette
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring med kofferter er at kjent merke, hard case, uten glidelås er best.

    De som har hatt glidelås har etterhvert problemer med glidelås. (Et hederlig unntak av en soft samsonite, den virker faktisk fortsatt!)

    Billigere/mindre kjente hardcase har fort et problem at designet er dårlig og hver gang man skal lukke kofferten så blir man frustrert fordi fjær passer ikke inn i not, hvis noe er det minste ute av vater mens man lukker.

    Teleskophåndtaket er vel det svake punktet på alle kofferter. Jeg vet ikke hvordan bagasjepersonalet klarer å bøye et teleskophåndtak som ikke er trukket ut, men mirakler skjer stadig vekk. En eller to teleskop-stenger best? Usikker, men kanskje relatert til neste punkt:

    En annen anbefaling: En oppreistkoffert bør ha et bærehåndtak på toppen, slik at man kan løfte kofferten uten å løfte i teleskophåndtaket. Jeg har en samsonite f'lite uten håndtak på toppen, og teleskophåndtaket er mildt sagt litt slarkete. Men det holder foreløpig stand.

    Min eldste koffert er forøvrig en to-hjuling av typen Samsonite Oyster. Den er bygget som en tanks og kommer sannsynligvis til å overleve meg. Dessverre måtte tohjulingen vike for firehjuling som tross alt er mer praktisk. Så den står bortgjemt på hytta som reservekoffert.

    Det virker også som at samsonite har tapt seg litt i kvalitet og tilgang på reservedeler, men datagrunnlaget er litt tynt for min del. Merket bare at da vi hadde problemer med teleskophåndtaket på en ikke altfor gammel koffert etter en transportskade så var alternativet å få ny koffert, ikke å bytte ut teleskophåndtaket. Skuffende.
     
    jgroneng, Sonictravel and dahlmath like this.
  5. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    takk før ett meget utfyllende svar !
    Vi snubblet over 2stk brukt Rimowa check-in L som solgtes samlet til en god pris på Finn her i helgen, så då blev det sånn :D
     
    ValdresBjarne liker dette
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal innrømme at jeg synes Rimowa Check-in L ser snadder ut, men aluminiumen veier 6.2 kg? Det stjeler litt mye av vekta. Plastutgaven er 4.8 kg så det hjelper jo litt, men er den like bra? Hva kjøpte dere?

    Til sammenligning veier en Samsonite Magnum Eco (i ca samme størrelse) bare 3.8 kg.
     
    dahlmath liker dette
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har 2 American Tourister Lock n Roll og 3 S'cure samsonite i stallen no, i tillegg til litt enklere dagtursekker, og anna. Veldig nøgd med S'cure, som er hardshell og ikkje glidlås. Har tålt mange turer rundt!
     
    dahlmath liker dette
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har en slik selv og kan bekrefte at det er lett å komme over både 20 og 23 kg. Kjente litt på den rimeligere plastikkutgaven i en rimowabutikk for et par måneder siden, og den føltes ikke like solid ut selv om selgeren påstod at den var det.
     
    dahlmath liker dette
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,826
    Bonuspoeng:
    93
    Også fornøyd med min S'cure Eco medium. Kjøpt på tilbud hos bagbrokers.no, de har også fast rabatt med DNB mastercard + viatrumf.
     
    ValdresBjarne liker dette
  10. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble de 2 Rimowa check-in L i alu. Har sen tidligere 2 stk samsonite i medium-ish size. så gamle att jag ikke har modellnavnet kvar i hodet... på vekt så har vi altid landet rundt 14-16kg i de koffertene, og då er de stappfulle. så tror det skall gå greit med 2-2,5kg mer i koffert vekt og så få mer volum.
     
    Last edited: 16. aug 2022
    jgroneng liker dette
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Skal jeg på langtur uten å måtte bære bagasjen min mye, er jeg så dust at jeg heller pakker i både dufflebag og ekstra kul Rimowa.

    upload_2022-8-16_9-15-41.jpeg
     

Del denne siden