Hei, alle. Er det noen som har reist til Panama i First Class? Vurdere å brenne poeng til first hvis det lar seg gjøre med en god carrier, eventuelt kun business. Skulle gjerne hatt noen tips til hoteller på Cuba som er av god standard både i Havana og langs kysten (kanskje Varadero?.) samt hvis det er enkelt å kombinere disse destinasjonene på en god måte. Reisetid: 17-18 dager inkl. reise. Eventuelt: Er det greit å tilbringe 14-dager i Panama som ferie alene?
Har ikke vært i Panama, men derimot på Cuba. Rådet er vel at om du bare har tenkt deg til Varadero så dropp Cuba. Du bor gjerne på en resort som er som et hvilket som helst sydenreisemål. Når det er sagt, vi bodde noen dager på Hotel Iberostar Tainos for beach and relax som en forlengelse av en to ukers opplevelsestur på Cuba i 2016. Kan trygt anbefale det om du skulle ende på Varadero likevel. Vil dog varmt anbefale Cuba som reisemål. Anbefaler da heller at du tar deg litt rundt og opplever Havana og f.eks. steder som Trinidad, Cienfuegos m.fl. (masse opplevelser og severdigheter å velge i).
@Arvid2063 - Takk for tilbakemelding. Reiser vi til Cuba blir det definitivt 50/50 med Havana og strand. Jeg har en forlovede som har strand som et krav, og da må vi prøve å kombinere dette på best mulig vis. Jeg vil gjerne oppleve Panama også, da dette ser ut som en storby der du får veldig mye for pengene
@Klokkesamler Du er vel bare en time eller to unna øyer som Aruba og Curaçao og hvis du vil gi din forlovede litt strandliv om dere bare går for Panama
Verdt å merke seg at dette er to forskjellige soner. Panama blir altså vesentlig rimeligere enn Cuba poengmessig. Er vel 175k vs 230k EB i First. Var akkurat i Costa Rica, og Panama er hakket enklere å få F til. Det blir da LH F til Sør- eller Nord-Amerika, og mest sannsynlig CM C eller AV C på sisteetappen. Har lagt inn noen erfaringer rundt dette i reisebrevet fra turen vår.
Styr unna Varadero hvis du ender på Cuba ja. Frister ikke til gjensyn, store, kjedelige resorts og generelt lite sjarm.
Jeg var på Cuba i november 2016. AirBnb er utbredt og gir ofte god verdi for pengene. Dessuten er det en fin måte å komme litt på innsida og bli bedre kjent med dette spesielle landet. Ville også styrt unna Varadero, det finnes fine strender også sør på øya. For eksempel Ancon-stranda i Trinidad. Har du to uker rekker du både Cienfuegos, Trinidad og Viñales i tillegg til Havana. Vi tilbragte ni dager her i 2015. Panamakanalen og "sjørøverbyen" Portobelo tok vi på én dag. Tre av dagene var vi ute på ei av San Blas-øyene. Hvis du noen gang har drømt om å bo på en "øde" øy, med palmesus og kokosnøtter, er det en god mulighet for det. Standarden på overnattingene varierer, men virkelig en opplevelse. En times flytur (eventuelt seks timer på buss) lenger nord finner dere Boca del toros. Her er det mer liv enn på San Blas og fine forhold for dykking, snorkling og surfing. Panama by ville jeg ikke brukt mer enn et par-tre dager på, men veldig fint å tusle rundt i Casco Viejo (gamlebyen) på kveldstid.