Kompensasjon for downgrade fra F til C

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Monkeycat, 20. nov 2018.

  1. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Hei folkens.
    Hadde tidligere i mnd en tur til Vietnam, og på returen hadde jeg booket Bangkok - Paris på Thai First.
    Som fryktet så byttet Thai fly fra A380 til B777 og jeg ble nedgradert til C. Dette fikk jeg melding om 3-4 dager før hjemreisen.
    Ikke så mye jeg kunne gjøre med det, men jeg tenkte at jeg i det minste vil bli kompensert. Men NEI. Både SAS og Thai peker på hverandre og det eneste jeg har blitt tilbudt er 2 x 8000 EBP fra Thai.
    Er det noen andre som har liknende erfaring og råd om hva jeg bør gjøre?
    Har limt inn svarene fra SAS og Thai nedenfor.

    SAS
    Dear XXX,

    Thank you for getting in touch with us.

    We are sorry to read about the trouble with your booking. We extend our apologies to you for this unfortunate experience.

    Please be informed that in case making a booking with EuroBonus points, SAS is not liable for Star Alliance airline schedule / aircraft changes. In this case TG has changed it's aircraft type and did not have the first class option anymore. I kindly ask you to turn to Thai Airlines for further assistance.

    Thank you for contacting us and we wish you a good day.

    Kind regards,

    XXX
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service

    THAI

    We wish to refer to your e-mail of 15th November regarding your flight from Bangkok to Paris on board TG930 on 13th November, 2018.

    We are sorry that due to technical problems at the scheduled aircraft Airbus 380 it was deemed necessary to change the aircraft to Boeing 777. Please accept our apologies that due to the configuration of this aircraft, you and Mrs. XXX are not being able to utilize First Class section on this flight.

    Accoridng to the record, we found that an advance notice about this change was sent to you by e-mail and SMS on 9th November, 2018. Your tickets were also reissued to Business Class on the same day. Although we quite under your disappointment, we would like to clarify that as we accepted you to travel on this flight in accordance with the class of service as shown in the tickets, the dowgrading compensation could not be arranged in this manner. We would request you to contact your frequent flyer programme owner to assist about the miles different between First Class and Business Class on this flight.

    As you are a member of our STAR partner, we would ask you to accept a complimentary 8,000 miles each to you and your wife's member account as a gesture of our apologies. The arrangement will be made as soon as we receive your kind response and confirmation of your member accounts number. We hope you will accept this offer that has been made in good faith.

    We thank you again for allowing us the opportunity to clarify the point in question and we do hope that you will give us another opportunity to be of service to you again during your future travels. Please be assured that you will always be most welcome on board THAI and meanwhile, we send you our best wishes.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Triste greier. Fra mitt ståsted er Thai sitt ansvar. Jeg syns de burde kompensert med mellomlegget på å fly C og F. Virker ikke som de er så veldig interessert i det.
    Hva angår at du har blitt varslet på forhånd, så hjelper jo det deg lite ettersom CT billetter i prinsippet ikke kan endres etter påbegynt reise. Jeg formoder at du ikke forsøkte å kontakte Tallinn om det?

    Du har neppe noe å hente hos SAS, det er nok operating carrier som er rette instans, dvs TG selv om de sier noe annet. Har du forsøkt American Express, for å høre hva de sier?
     
    Ursa and Monkeycat like this.
  3. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar! Jeg kontaktet Tallin og snakket med Kristina som tilsynelatende tilbød seg å booke om billetten, men det fantes selvfølgelig ikke noen F bonusbiletter på tilsvarende rute.
    Ellers er jeg helt enig i at det er jo knakende likegyldig om jeg fikk beskjed i forkant all den tid jeg faktisk hadde påbegynt turen og i praksis ikke hadde muligheter for å endre noe.
    Skal svare Thai og fortelle at 8000 EBP i kompensasjon er en vits sett opp imot prisforskjellen på ca USD 1000,-
    Hva tenker du Amex evt kan bidra med hvis jeg kontakter dem?
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,832
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Det er dessverre slik at Operating Carrier har ansvaret. Utenfor Europa er det andre regler, men Thai har et internt regelverk for cash kompensasjon ved downgrade. Jeg fikk selv penger fra TG i Japan ved downgrade fra F til C. Nå skal det sies at i Japan følges regelverket til punkt og prikke. Så ikke i Thailand.

    MEN, Thai åpnet opp to seter på F for et annet forum-medlem da dette hendte, via LHR tror jeg det var. Det var First class desken på BKK som ordnet det.

    TG har nok sitt på det tørre, og spesielt ved award er flyselskap generelt lite villig til å ordne opp. Erfaringsmessig vil henvendelse til First Class check in muligens kunne hjulpet deg. Eller at du på tlf nektet å godta de nye billettene, og insisterte på å bli rebooket på andre First-ruter. Her har nok TG et poeng.
     
    Ursa and watchaddicted like this.
  5. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Du fikk beskjed om dette flere dager før returen, ringte Tallin som tilsynelatende (!?) tilbød seg å booke om billetten? Det sa du nei til siden det ikke var F tilgjengelig, så du lot det stå til å håp om å hente ut max kompensasjon?
    Er det 1000 USD forskjell på skatter og avgifter mellom F og C?
    Forventer du å bli betalt for å fly på EB billett?
    Sorry, ingen tårer fra meg.
     
    NoLimit liker dette
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,418
    Likes mottatt:
    29,305
    Bonuspoeng:
    183
    15000p i tilbakebetaling siden det er ned fra F til C er vel minimum siden det er prisforskjellen ved booking. Mulig du allerede har fatt det, og TG tilbyr 8k poeng til?

    Tror desverre det mange tolkninger av reglene ute å går her, vet ikke hva som blir det riktige. Men enig i at det er kjipt når det skjer etter utreise og det er begrensede muligheter for endring.

    Edit: Prisen med poeng jeg brukte over var før den siste prisøkningen.
     
    Last edited: 20. nov 2018
  7. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger ingen tårer fra deg, men siden du tydeligvis ikke helt forstod innlegget så skal jeg ta frem teskjeen.
    1. Hva de i Tallin faktisk gjorde eller kunne gjøre vet jeg ikke. Med andre ord "tilsynelatende"
    2. Hvorfor skulle jeg booke om billetten? Tidspunktet for flighten var fint, og jeg hadde ingen fleksibilitet med når jeg måtte tilbake.
    3. Hva mener du jeg burde gjort annerledes enn å "la det stå til"?
    4. Det er omtrent 1000 USD i forskjell på First og Business på den aktuelle ruten.
    5. Forventer ikke "å få betalt for å fly på EB" men jeg forventer å bli kompensert for å bli nedgradert uavhengig om det er på EB eller for penger. Forventer ikke å bli kompensert full prisdifferanse, men har sett andre som har fått EUR 250 for samme typen nedgradering. Uansett forventer jeg noe bedre enn 2 x 8000 EBP som i min verden er omtrent NOK 1060 (2 x NOK 530) eller 1/7 av kroneverdien. Alternativt full kompensasjon med 15000 poeng som Wiolenze skriver over her.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg sier Amex, så tenkte jeg på Tallinn. Etter mitt skjønn så burde de ordne opp med TG og redusere betalingen din fra First til Biz på det legget. Spesielt nå i den senere tid hvor det er åpnet for at man betaler for det man fly når man f.eks har First ned og Biz tilbake ved bestilling.
     
    Monkeycat liker dette
  9. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Hmmm, interessant. Var ikke klar over at det er mulig å bestille bonusturer og kun betale for f.eks First en vei. Hadde jeg visst det så skulle jeg spurt Kristina. Uansett så sa hun ingenting om at det var et alternativ, så det er ikke sikkert det kan korrigeres etter at turen er begynt.
    Nå det er sagt så er jeg enig det du skriver om at dette burde jo Tallin og Thai fikset opp i og refundert noen av poengene. I så fall hadde jeg vært relativt fornøyd.
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,152
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er ikke mulig å betale for kun First en vei, så fremt du ikke har kjøpt enveisbilletter.

    Er dette segmentet det eneste i First?
     
    Monkeycat liker dette
  11. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Nei. Jeg hadde ett segment i First på utreisen.
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,152
    Bonuspoeng:
    183
    Da har du ikke krav på noe kompensasjon fra SAS eller AmEx.

    Synes også 8000 EBP per pax høres lite ut. Tror jeg ville pushet Thai for å få litt mer. Ville også presisert at dere skal ha tilgang til F-lounge i BKK.
     
    Monkeycat liker dette
  13. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Har sendt et svar for å pushe litt, så det blir interessant å se hva de sier.
    Når det gjelder lounge så ble vi hentet med golfbil ved gaten og fraktet til F-loungen hvor vi storkoste oss i 10 timer. :)
     
    Maraug, Ursa and Fredrik81 like this.
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble for ikke mange mnd siden mulig og prise award bookinger med F en vei og C for eksempel pår returen og da bare betale for halveis F ;) Så ja, det er mulig og går helt fint.
     
    SAJblue, RoadKing, Schlandy and 3 others like this.
  15. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,418
    Likes mottatt:
    29,305
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, stemmer det. Derfor forslaget mitt over. Var da 165k til Bali med C ned og F retur.
     
    SAJblue liker dette
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Sykt kjipt med nedgradering. Håper de kan tilbyr deg noe høyere kompensasjon.
    Utregning Med de gamle prisene så er differansen tilsammen på 50k poeng med bruk av CT. Siden du kun ble nedgradert en vei =25 000. Du får (8x2)16 000 fra thai = Du burde fått 9 000 mer poeng. Dersom du tenker at en full nedgradering til C ville gjort slik at du ikke ville fått tilgang til F lounge så kan du si at de ti timene dere var i loungen kostet dere 900poeng i timen(10 timer) eller 30trumf hver i timer, for å få tilgang til konge masasje, champis, bedre mat og service.
    For å pressisert ufattelig kjipt å bli nedgradert og helt sikkert verdt å klage for å se om de kan gi deg noe mer. Men tror ikke du/dere bør se så mørkt på det om dere ikke bli kompensert noe mer.
     
    NoLimit and Monkeycat like this.
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Nice det viste ikke jeg heller. Kanksje det blir EVA og SQ neste gang jeg drar på tur.
     
  18. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Vi syntes og det var "sykt kjipt" men etter den 3 flasken med champagne så begynte det å se lysere ut ;-)
    Og som du skriver så er det bedre med 16.000 poeng enn ingenting, og får vi noe mer så er det ren bonus. (pun intended)
     
    Kristian, Fredrik81 and Xflipper like this.
  19. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror at "make or break" her avhenger av om du i forkant formelt aksepterte ombookingen og lot det stå til; da stiller du svakere.
    Har selv en BKK-FRA i F i januar som ledd i CT OSL-BNE tur/retur, og fikk melding for et par dager siden om endring fra A380 til 773. Jeg kastet meg på tlf. først til Tallin som ikke fant alternative F-segmenter med verken TG, SQ eller LH.
    Kontaktet derfor Thai direkte, og de har nå puttet meg på standby i F 8 timer senere (O-klasse er ikke releaset ennå, mne request er sendt). Dog presiserte jeg overfor både Tallin og Thai-agenten at jeg IKKE aksepterte ruteendringen og forventet at de ordnet opp i dette, i tillegg itl at jeg burde få hotell på layover. To be continued....
     
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,942
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket nummer ringte, evt. epost brukte du? :)

    Spent på fortsettelsen!
     

Del denne siden