Kompensasjon ved forsinkelse - trenger innspill/hjelp

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av geddi, 02. juli 2019.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,415
    Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har søkt om kompensasjon for min kone til SAS og referert til EU forordningen 261/2004 og jeg mener hun har krav på EUR600. Kravet blir avvist fra SAS. Jeg håper på hjelp fra noen som har vært i lignende situasjon og/eller har mer kunnskap enn meg på dette området.

    Her er saken:

    Min kone skulle 15.juni reise BGO-OSL-CPH-PEK med SK og videre PEK-ICN med OZ.

    SK1477 OSL-CPH var litt over en time forsinket og hun ble derfor nektet ombordstigning i OSL da hun ikke ville nå PEK-flyet.

    SAS begrunner avslaget med at det var dårlig vær som var skyld i forsinkelsen og at det klassifiseres som gyldig grunn i EU 261/2004. Slik jeg forstår det er ikke dårlig vær i seg selv god nok grunn, men det må være noe utover det vanlige.

    I EU 261/2004 under artikkel 5.3 står det:
    "The passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures would have been taken."

    Slik jeg tolker det, så kan f.eks ikke litt snø om vinteren klassifiseres "extraordinary circumstances", men hvis det f,eks faller en halv meter på 1 time så kan det klassifiseres som "extraordinary circumstances". Mulig jeg tolker dette ukorrekt.

    SK1477 ble operert av OY-KBP den aktuelle dagen:
    OY-KBP flights 15 Jun.jpg

    Her kan vi se at det skjedde forsinkelser både som SK778 og SK1468 og at det dårlige været må ha vært i Aten eller København.

    Ut fra værdata tilgjengelig på internett, ser det ut som om det var delvis skyet/sol i både Aten og København og jeg klarer ikke å se at det har eksistert en "extraordinary circumstance" værmessig.

    Weather Athens.jpg Weather Copenhagen.jpg

    Jeg sender denne værdaten til SAS og utfordret SAS med å komme med bevis på dårlig vær siden værdata jeg finner ikke tyder på det.

    Jeg får da denne fra SAS:

    weather from SAS.JPG
    Jeg klarte ikke å finne SAS sine "Delay codes" men fant Widerøe sine:
    http://apps.wideroe.no/fir/codes/

    Har ikke klart å finne ut hva tallene betyr.

    Det er med bagrunn i WG: Værforhold forsinker/hindrer ekspedisjon av fly på bakken at SAS avslår kompensasjon.

    Jeg synes ikke det har vært en "extraordinary circumstance" værmessig 15.juni, i hvertfall ikke ut i fra værdata jeg har klart å finne på internett.

    Jeg setter stor pris på innspill og spesielt om noen har konkrete råd om hva jeg kan gjøre.

    Jeg vurderer å bruke et av selskapene som tilbyr asisstanse mot en prosentandel av kompensasjonen om jeg ikke kommer noen vei på egen hånd.
     
  2. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Kodene er standard for alle selskaper. Tallene bak koden er antall minutter forsinkelse per kode. AF 16 betyr f.eks at flyet ble 16 min forsinket pga Airport facilities.
    Det står at flyet ble 68 min forsinket pga været i CPH. Det du kan utfordre på er at flyet ut fra ATH mot CPH allerede var 31 minutter forsinket. Dette skyldtes dels restriksjoner fra ATC, men dette igjen kan være forårsaket av de 16 min som flyet ble forsinket fra CPH mot ATH pga Airport facilities.
     
    geddi liker dette
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,415
    Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du har helt rett, tallene er min forsinket.

    Hvis man trekker fra 31 min som flyet allerede var forsinket, så ville SK1477 hypotetisk sett landet i CPH 20:28, mens SK995 CPH-PEK hadde avgangstid 21:00. Muligens ikke blitt nektet boarding da, selv om MCT international er 45min?
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Her tror jeg du har en dårlig sak. Det er åpenbart at forsinkelsene er grunnet vær, og da har du ikke noe grunnlag for EU-kompensasjon.

    Om du ser på litt mer relevant værdata (f.eks. METAR), så ser du at det var både torden og CB-skyer denne ettermiddagen. Dette fører raskt til restriksjoner og forsinkelser, da man må fly rundt disse, som igjen gjør at kapasiteten i luftrommet reduseres.
     
    geddi liker dette
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,415
    Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    De METAR dataene skjønte jeg ikke mye av, men jeg tar ditt ord på det.

    Ser dårlig ut da. Får prøve airhelp.com, koster ikke noe å prøve.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    CB og torden er vel ikke ekstraordinært, da er det vel heller bedre å legge skylden på redusert kapasitet i luftrommet.
     
    Nille2000 liker dette
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Litt flisespikkeri? Det blir litt som si at kraftige snøbyger ikke er ekstraordinært, og at det da er bedre å gi skyld på redusert kapasitet på bakken grunnet brøyting og de-icekapasitet. Tomayto-tomatho osv.

    Når det kommer til vær vil jeg påstå at CB-aktivitet i TMA definitivt kan være en ekstraordinær omstendighet, på lik linje med kraftige snøbyger.
     

Del denne siden