Synes det er en gjenganger med kansellerte flyvninger om dagen. Søndag ble mitt og samo sitt fly fra Bergen til Oslo kansellert 3-4 timer før avgang. Endte med en ufrivillig overnatting til, og en tapt feriedag. Søkte om standar EU kompensasjon som jeg trodde skulle være en no brainer i denne situasjonen. Svaret kom nå. Nei.. "Flight SK 280 was cancelled because of lack of crew, we would have extra crew backup if the origin of flight was from our home base. As the flight mention in this claim is from Bergen we are unable to have backup crew which according to the regulation, is to be considered as an extraordinary circumstance for which the airlines are not responsible. Since SAS interpretation of the regulation is that we have taken all reasonable measures to try to avoid the delay, I am sorry to say that we cannot meet your request of compensation in this case. However we have settled your extra expense for food and accommodation of 2330 NOK" Er dette riktig? Er det ikke selskapets plikt å sørge for at de har nok crew til å gjennomføre planlagte reiser, samt å stå ansvarlig for at det er nok bemanning til en hver tid? Så om fly fra Oslo til Bergen er kansellert, så har de plutselig ikke nok folk i Bergen for å fly tilbake, og da er det fritt fram å kansellere dette uten å kompensere for disse? Kjenner at jeg begynner å få nok av SAS. Er jo knapt nok en eneste tur med dem uten at det er trøbbel. Av mine siste 6-7 turer så er 3 flighter kansellert eller sterkt forsinket. Er blitt litt for lett å skylde på Korona nå tenker jeg.
Denne tråden er laget i 'Off topic'-delen av forumet. Her treffer slike forespørsler mye smalere enn i resten av forumet da ny aktivitet i denne delen av forumet ikke vises når du i toppmenyfanen velger Forum–>Nye innlegg. Det foreslås at moderator flytter innlegget.
https://insideflyer.no/forums/threa...faringer-og-spørsmål.3224/page-54#post-403572 Denne tråden har vel både tolkningssvar og råd og tips. Så det er nok et bedre sted å lese seg opp og få svar.
Jøss, her har SAS lagt seg på en ny linje tydeligvis, så vanskelige har de ikke vært tidligere. Dette stemmer dog ikke, det er som det fremkommer i meldingen SAS sin tolkning, og den er feil. Jeg tipper at dette er tolket av noen på økonomiavdelingen for å si det slik - her er det mye penger å spare for et selskap som fortsatt står i en krise og sliter med tilpasning i en endrende situsjon, med mangel på folk tydeligvis i dette tilfellet. Widerøe har forøvrig kjørt en slik linje i mange år med sine tidvise hyppige kanselleringer pga crew mangel, men jeg har alltid, med en blanding av tålmodighet og trusler, fått utbetalt. Om du ikke gidder å stå i det, så finnes det tjenester som fikser det for det, men de tar vel minst 25% av erstatningen.