Hei, Hvis jeg bestiller reise gjennom 3dje part med kort connection og ikke rekker neste fly. Har jeg da et problem eller har "reisebyrået" eller flyselskapet en plikt til å fikse et nytt fly? Hva hvis det er to forskjellige flyselskaper men samme allianse?
lurer jeg også faktisk på , ihvertfall når du bestiller en sammenhengde billett som det heter så har flyselskapet ansvar for å få det hjem for da det er dem som har satt opp ruta, om dette gjelder også når reisen er bestillt via reisbyrå vet jeg sanlig ikke...
Har du booket sammengengende billett er det normalt gyldig connection, så er det i utgangspunktet ikke ditt ansvar. Du skal da normalt rekke flyet videre om alt er i rute. Er inbound forsinket har de det formelle ansvar for å få deg videre, men ofte merker du ikke hvem som fikser det for deg. Problemet oppstår gjerne når flyene er i rute, men man blir sittende fast i toll eller lignende på transferpunktet. Du sier ikke noe om hvor i verden dette er, og en del steder kan man selvfølgelig oppleve at teori og praksis ikke stemmer.
Hvis man har flere legs på SAMME BILLETNUMMER uanset om det er samme carrier eller flere carriers, vil ansvaret tilhøre den forsinkede carrier, dvs hotel, meals og rebooking ... men hvis man booker legs på flere forskellige billetnumre, ja, så er ansvaret ens eget.
Er søkt gjennom gotogate systemet og reiseruten er som følger. Aegean mellom Laranaka og Athen. Athen til København med SAS. København til Stavanger med SAS. Transit tid i København er 35 min.
35 min skal gå greit på København ihvertfall : http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/transfer-i-kobenhavn/
Jeg fant for noen dager siden ut at SAS har endret tiden på TRD-CPH til vinteren, så de hadde booket oss om med 5 min connection I CPH på utreisen til Chicago, og MINUS 20 min connection på returen (fra ORD).. Må vel ringe SAS snart å høre hva de driver med, Så dette I app'n, har ikke fått noe mail eller SMS om dette...