Kort reisebrev OSL - WAW med LO482 26.07

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jensemann, 01. aug 2020.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Når grensene åpnet bestemte vi oss for å gjennomføre sommerens planlagte familiebesøk i Polen. Tenkte jeg skulle bidra med en kort rapport om hvordan reisen utartet seg i disse Corona tider[​IMG]. Desverre fikk jeg ikke tatt noen bilder.

    Veldig stille på Gardermoen på en søndag morgen. Innsjekk var flyttet til nye terminalen. Desverrre glimret SGH igjen med å rote det til for oss. Fikk streng beskjed om at kabinkoffert måtte sjekkes inn da hatthyller ikke var i bruk. Prøvde å argumentere at dette ikke var noe vi hadde fått info om fra LOT men fikk ikke noe gehør. Da måtte pc og turproviant pakkes om i diverse små bager og ungenes ryggsekker.

    Security gikk fort og Family Track var i bruk. Ved gaten stod det til min store overraskelse en 737-800 og vi kunne se en LOT Embraer stå parkert ved en annen gate like ved. Viste seg at lørdagens avgang var kansellert (tech siden flyet stod igjen?) og LOT sendte da en stor maskin på søndag for å få med seg gårsdagens passasjerer. Ved gaten stod folk med full oppakning av både kabinkofferter, ekstra små vesker og taxfree poser. Hatthyller var i bruk og folk hadde med seg håndbagasje som vanlig så takk for den SGH[​IMG]. Helt fullt fly og boarding ble gjort etter rader bakfra. Litt styr da noen passasjerer ikke skjønte at de ikke kunne improvisere munnbind med tynne skjerf. De ble bestemt sendt avgårde til Point for innkjøp av skikkelig munnbind[​IMG]. Vi hadde sete 10A-D og hadde lovet ungene at de skulle få hvert sitt vindussete. Det skar seg jo ved bytte av fly men skapte heldigvis ingen store protester. Krav til munnbind var fra 6 år så minste jenta på 4 år slapp unna. Hun største på 8 klarte det fint.

    Avgangen ble rundt 20 minutter forsinket grunnet treg boarding men vår polske kaptein lovte å gjøre det han kunne for å ta det igjen. Han holdt ordet sitt og landet omtrent på rutetid i Warszawa. Inflght service var bedre enn vanligvis med LOT. En flaske vann og en liten pastry med eple eller spinat ble delt ut til alle. Senere kom crew gjennom kabinen med en kurv med sjokolade, pretzel og peanøtter.

    Crew brukte munnbind hele tiden bortsett fra safety demo. Passasjerer var stort sett flinke bortsett fra en nordmann i 30 årene som satt skrått ovenfor meg. Dro konsekvent munnbindet ned under nesa og satt og pillet seg i både nese og munn hele turen. Virket nervøs under hele flyturen.

    Alle passasjerer fikk utdelt et immigrasjons skjema som måtte fylles ut og leveres til crew. Lignet veldig på det grønne innreiseskjema når man reiser til USA men også sete nummer måtte oppgis for eventuell smittesporing antar jeg.

    På flyplassen i Warszawa må alle bruke munnbind til de er ute av terminalen. På bagasjebåndet kom Priority bagasje fort (som alltid) men selvfølgelig hadde vår ikke blitt merket i Oslo. Etter det var det 10 minutter pause på båndet før resten kom.

    Deretter gikk turen til Hertz disken hvor leiebilen var klar og papirarbeidet overstått på 30 sekunder. Dagens oppgradering som President Circle var fra en Tiguan eller lignende (manuelt gir) til en Renault Kadjar med automatgir. Takknemmelig for automat men bilen var ikke noe WOW.
     
    Last edited: 01. aug 2020

Del denne siden