Kostnad for bonusreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av KristianSk, 16. nov 2014.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg f.eks. bestiller en LH F reise med USAirways poeng, hvor mye betaler USAirways til LH?
    Når jeg kan kjøpe nok poeng for en F-reise til under 2000USD kan det ikke være mye disse F-setene går for?

    Edit: Eksempelet fungerer jo ikke lengre, men spørsmålet blir fremdeles det samme :)
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  3. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skal vaere forsiktig med aa "spekulere i hva som er spekulasjon og hva som er paastander":rolleyes: da min informasjon er noe utdatert, men jeg har puslet med nettopp dette (og ID billett avregning) og Lucky er inne paa mye som er helt korrekt. Avgregning av Billetter er en temmelig kostbar prosess - og som Lucky korrekt skriver saa lot man vaere aa avregne Award Billetter (og ID Billetter) fordi det ville ksote mere enn hva billettene var verdt. En hadde foretatt endel beregninger om det stort sett ville jevne seg ut og fungere noksaa rettferdig. I tillegg har man en solid inntektskilde fra Kredittkort industrien som med forskjellige avtaler kjoeper "Award Tickets" til tildels betdyelige beloep - Bonus systemene har vaert og forblir en solid inntekstkilde selv om D.Q. rir rundt aa forkynner det motsatte:oops:

    De store aliansene (Star, OneWorld, Skyteam etc.) saa ogsaa paa Award Travel som et kjerne produkt og var villig til aa ta en "kostnad" (les: ta seg betalt av medlem selskapene) for at dette skulle vaere en del av pakken. Og det har stort sett fungert bar inntill en del selskaper begynnte aa selge tildels store antall Miles til reduserte priser, i for seg ikke noe galt i det, men det skapte sakte men sikkert en skjevhet (Lufthansa fraktet for eksempel uforholdsmessig mange US Airways award reisende i F-Class uten at Lufthansa fikk veldig mye igjen annet en "klapp paa skulderen". Derfor begynnte vi aa se innstrammninger som nevnes av Lucky - det ble betydelig vanskligere aa faa tak i Lufthansa First - ikke umulig, men klart begrenset. Swiss og Singepore blokkerer vel begge 100% for Star Alliance i de edleste klassene.

    De fleste av disse Award Setene er seter man historisk har god kunnskal om at ikke vil bli solgt - jeg har ogsaa puslet med slike beregninger i sin tid og selvom Front End IT systemer ofte kan virke uprofeesjonelle med tildels daarlige loesninger - saa er Backend selvom det lenge har vaert drevet paa Stor Maskiner, faktisk hele tiden vaert svaert sofisktikerte og avanserte.(Dog ikke perfekte - det er det kun B.I. som er:confused:).

    Saa man har tydelig begynnt aa avregne, en forenklet avregning, som nettopp Lukcy stusser over - man avregner etter LCC prismodellen - hver enjelt strekning har en kostnad for Award Billetter, men legger ikke paa kompliserende beregninger som Pro-ratering etc.(Pro-ratering er hvordan inntektene skal fordeles mellom delstrekningene av en gjennomgaaende pris).
     
    GinTonic, TOS, Darkcho and 2 others like this.
  4. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle gjerne ha dyttet alle disse dataene inn i en "BigData"-server og sett hva man kunne fått ut av det... Hadde gitt ganske mange overraskelser, tenker jeg.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hva mener du han skal skrive? "Jeg fikk se noen interne dokumenter vist til meg av Mark Schwab off the record"? :rolleyes:

    Forøverig kan jeg si at Lucky er ganske så korrekt i sine beregninger og artikkelen holder vann. Men jeg kan ikke fortelle hvordan jeg vet det, burde være helt åpenbart hvorfor
     
    Henrik and Jørgen like this.
  6. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår ikke denne diskusjonen. Det er vel på ingen måte noen stor overraskelse over at prisen selskapene betaler til hverandre for slike awardreiser er både varierende og til dels lave. Allianseselskaper nyter godt av alliansens nettverk, og en måte å "betale tilbake" er å bidra med awardreiser (noe vel Finn Erik er inne på). At noen selskaper er tilbakeholdne med å gi ut slike awardseter hvis prisen er veldig lav bør vel heller ikke komme som noen overraskelse. Er det noen god grunn til å tvile på at satsene som nevnes her er korrekte? Man får neppe fremlagt dokumentarisk bevis på slike interne satser.

    Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i dette, men opplegget synes å likne litt på rutingsproblematikkene i Internet Backbone hvor man har hatt en gjensidig forpliktelse til å ta i mot all trafikk. All den tid trafikken er noenlunde balansert er dette ikke noe problem. Om det derimot blir stor ubalanse i trafikken så sliter systemet.
     
    Last edited: 19. nov 2014
    wilhelm, KristianSk and tommy777 like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende beskrivelse. @TOS
     
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skjønner at jeg er populær - både her og andre steder. Litt synd at det også her er slik at folk ikke tåler å lese andres syn på ulike saker. Det sier imidlertid mer om dem er nå min holdning til det. :)

    ...også litt artig at man føler behov for å påpeke dette...
     
    wilhelm, vegardg, Jørgen and 2 others like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Til info

    Dette er en glimrende beskrivelse
     
    TOS liker dette
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du blir ihvertfall populær på fredag når barregninga kommer ;)
     
    TOS liker dette
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Gleder meg til det. Er det Fernet Branca for alle pengene, eller går det mest i (fulle) champagneglass...? :)
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Begge deler, samt hamp siden vi er i Amsterdam ;)
     
    Islending and TOS like this.
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tar kontakt med min mann... :)
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden