Kraftige rutekutt fra Widerøe:

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 17. febr 2020.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    *Bodø - Evenes legges ned.

    *Andenes - Evenes legges ned. Andenes - Bodø flys direkte og via Stokmarknes. Antall avganger Bodø - Andenes blir likt som i dag.

    *Bodø - Svolvær: Avgang fra Bodø 06:50 legges ned mandag og tirsdag.

    *Svolvær - Bodø: Avgang fra Svolvær 07:30 legges ned mandag og tirsdag.

    *Bodø - Mo i Rana avgang fra Bodø 06:25 legges ned torsdag-fredag.

    *Mo i Rana-Bodø: avgang fra Mo i Rana 07:15 legges ned torsdag fredag.

    *Florø - Oslo: Avgang fra Florø 09:25 legges ned torsdag og fredag.

    *Bergen - Florø: Avgang 22:00 legges ned onsdag, torsdag og fredag.

    *Florø - Bergen: Avgang 06:30 legges ned torsdag og fredag.

    *Tromsø - Vadsø: Avgang 10:25 fra Tromsø legges ned søndag.

    *Vadsø - Tromsø: Avgang 11:55 fra Vadsø legges ned søndag.

    *Tromsø - Alta: Avgang fra Tromsø 08:20 legges ned alle ukedager.

    *Alta - Tromsø: avgang fra Alta 09:15 legges ned alle ukedager.

    *Oslo - Hovden: Avgang fra Oslo 08:00 legges ned alle ukedager fra 1.april.

    *Hovden - Oslo: Avgang fra Ørsta/Volda 09:25 legges ned alle ukedager fra 1. april.

    *Tromsø - Hammerfest: Avgang fra Tromsø 16:20 legges ned på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.

    *Hammerfest - Tromsø: Avgang fra Hammerfest 17:20 legges ned på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.

    *Direkteruten Oslo – Sandnessjøen legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.

    *Direkteruten Oslo - Brønnøysund legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul

    *Direkteruten Oslo - Mo i Rana legges ned i oktober, november, desember, januar, februar og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.

    *Direkteruten Oslo - Svolvær legges ned i oktober og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.

    *Direkteruten Oslo - Leknes legges ned i oktober og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.

    *Direkteruten Oslo - Namsos legges ned i oktober, november, desember og mars. Opereres medio april ut september og i forbindelse med påske/jul.

    https://www.nrk.no/nordland/wideroe...t_-_-vi-er-i-en-fortvilt-situasjon-1.14906547
     
    Kristian, Xflipper and drsyk like this.
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Trasig for oss som bur i distriktet. No ser eg at det Nordland som blir råka hardast denne gongen. Finnmark og Sogn og Fjordane kan vel bli neste salderingspost (sjølv om det òg her er varsla kutt).

    Ikkje lenge til endringane trer i kraft heller: 4. mai 2020.
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,446
    Likes mottatt:
    29,505
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer jo dårlig med at det bare er få dager siden de annonserte at de fikk nytt kortdistansefly inn. Kan jo være at det er en av de gamle traverne som skal erstattes.
     
  5. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje hjelper Norsk distriktspolitikk ikke med den globale trenden om mer sentralisering og urbanisering. Snart er vi der svenskene er og legger ned bygdene... billigere å drive landet ville det være, men vi mister noe av sjarmen av grisegretne strøk.

    Kjenner folk som klaget over prisene som var like dyrt som en retur New York...
     
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Trist for distriktsnorge. Man klager ofte på at det er så dyrt å fly med Widerøe, men det er er jaggu meg viktig å sette pris på at de flyr der de flyr.

    Nå kan jeg ikke så mye om rutenettet i Sogn og Fjordane, men for Finnmarks vedkommende så har de kutta nesten en daglig rundtur til Hammerfest, en daglig rundtur til Alta og en rundtur til Vadsø på søndag formiddag. Det er ikke så mye igjen som ikke er anbudsruter, og de som er igjen mistenker jeg at har veldig godt belegg (og kommer til å få enda bedre med kuttene som blir gjort).
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du har heilt rett. Eg har eigentleg gått og venta på at Vadsø og Kirkenes (direkterutene her er kommersielle (tar eg ikkje feil)) skulle bli kutta (heilt eller delvis fleire dagar i veka) og innlegget mitt var kanskje litt prega av lettelse.
     
    Last edited: 17. febr 2020
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Vadsø har en daglig "direkterundtur" og Kirkenes har to daglige fra Tromsø, og jeg mistenker at det er tre rundturer med veldig godt belegg. Kan ikke forestille meg noe ytterlige kutt her. Til Hammerfest er det vel primært oljenæringen som legger føringen for antall direkteavganger fra Tromsø.

    At søndag formiddag kuttes til Vadsø har nok litt å si med at det feedes lite pax til Tromsø før den går, som gjør at avgangen får svært lite connections fra resten av landet. Til sammenligning går den på hverdagene vinge-mot-vinge med en av direkterundturene til Kirkenes. Den rundturen på søndager til Kirkenes ble kuttet for over ett år siden.
     
    Kristian liker dette
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det er faktisk to avgangar dagleg mellom Tromsø og Vadsø òg (WF972+WF935 og WF932+WF976).

    Her for nokre månader sidan dukka det opp eit tredje dagleg direktefly frå VDS til TOS etter at HFT vart droppa som mellomlanding (WF933). Om denne har livets rett, sjå det er eg usikker på, men eg spekulerer berre.

    ***

    Det som er litt interessant, dersom NRK har meldt riktig, er at dei 4 000 avgangane som WF no skal kutte på kommersnettet sitt årleg utgjer 15 % av kommersrutene.

    Det er med andre ord ganske ofte ein Dash i lufta her til lands siden årlig ruteproduksjon er på over 26 000 og så kommer FOT-rutene i tillegg (og eg no ikkje har rota meg bort i prosentrekninga).

    Korriger meg gjerne, men eg synst det høyrast imponerande ut for eit selskap som stort sett flyg til by(gder) i her i utkanten.
     
    Flight Cancelled liker dette
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo dette diverse "miljøpolitikere" har ønsket hele veien. Færre fly i luften. Kommer heller ikke som en overraskelse. Meget synd for de som trenger de avgangene. Denne liksom miljøpolitikken retter Norge til grunne.
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det blir vel korrekt det. Jeg telte ikke med anbudsrutene, men de og gir jo direkteflyvninger. WIF972 går TOS-ALF-KKN-VDS-TOS og WIF976 går TOS-VDS-VAW-KKN som anbudsruter.
     
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Nettopp, eg registerer berre at eg får kasta ein liten slump Eurobonus-poeng etter meg dersom eg flyg WF972 eller WF976 på VDS–TOS-/TOS–VDS-strekninga, så eg rekna rutene som 'parakommersielle'. Tydelegvis intrikat dette :)
     
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Åja... Man lærer noe nytt hver dag. Jeg har ikke fått noe når jeg har flydd KKN-VDS-TOS. Da blir det separate billetter og en kaffekopp fra automaten på Vadsø International neste gang. :)
     
    Xflipper and Kristian like this.
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk, Kristian, Avixlo and 3 others like this.
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt en kommentar som er med på å balansere 'hylekoret' som fort oppstår når man presenterer rutekutt slik som WF gjorde i går.

    WF har nok truffet spikeren på hodet med sin 'markedsføring' av rutekutt, men etter mitt ringe syn har WF-sjef Stein Nilsen et poeng da han i Dagsnytt 18 på NRK i går uttalte at det er viktig å debattere hva man vil med kortbanenettet som er med på å muliggjøre næringsliv og bosetning i diverse utkantstrøk.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,180
    Likes mottatt:
    869,704
    Bonuspoeng:
    293
    RoadKing liker dette
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Flybussen får en ny dimensjon...
     
    Eddie47 liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo bare en kortvarigløsning ved krise tilstander. Har høy tiltro til de folkevalgte politikerne, der ny løsninger kommer snarest på plass innen 2022.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  20. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Widerøe hevder i dag at om bare passasjeravgiften går ned med 12kr så ville de beholdt rutene. Jeg kan ikke fatte at betalingsviljen på en billett som allerede koster mellom 2500kr og 6500kr er så forskjøvet av bare 12kr.
    Her er det ugler i mosen.
     
    markus liker dette

Del denne siden