Kredittkort strategi 2.0 for 2024/2025

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av oslo.to.unknown, 13. april 2024.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    2024 har blitt et år med forandring. Tenkte å dele min strategi for året, invitere til tilbakemeldinger og høre hva andre tenker.

Min nåværende portefølje:
    - SAS MC premium - høy kredittgrense for å maksimere bonushelgene - fredet grunnet høyt personlig utbytte av fp4.

- SAS Amex Elite - medium høy kredittgrense - snart opptjent CT nr. 2 for i år. Usikker på hva som blir riktig å gjøre nå, beholde eller nedgradere til premium for CT 3 (usikker på om jeg dekkes av de ny vilkårene)

Strawberry Mastercard - Lav kredittgrense - brukes til hotell og bonusperioder. Målet er lifetime plat I løpet av 3-5 år.

Nytt i år:
    DNB SAGA Mastercard m/ upgrade - middels kredittgrense - Usikker på hvor mye spend jeg skal ha på dette. Blir min diamantgaranti. Men føles som det minst verdifulle kortet atm.

Utgått:
    Curve metall - ikke lenger mulig å bruke i kombinasjon med SAS MC helg, men primært kvittet meg med det i protest mot elendig kundeservice. Ble så lei 5-14 dager svartid.

Trumf visa - nedgradert til 5000 i grense. Liten verdi for meg atm. Nesten ingen kampanjer lengre.

Komplett MC - Brukte det som underliggende kort med Curve.

Vurderes:
    Amex platinum - vurderer om enten jeg eller min partner skal ha dette som hovedkort for høsten 24. Sliter litt med å vurdere kortet som bedre enn Amex SAS elite, men det kan fort endre seg i 25 med skyteam.

Begynne å se på Europeisk eller amerikanske kredittkort.

Hva er deres strategi for 24/25? Noen svakheter dere ser her?

ina and NoLimit like this.
  2. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har SAS MC for FP4 etc. Også fredet for meg.

Jeg har SAS Amex Elite og DNB MC m/upgrade for å garantere minst Gold, men Elite-kortet kan raskt ryke nå som jeg muligens vil fortsette å reise en del mer enner tidligere, og klarer minimum gold uten dette sannsynligvis.

Jeg har også Amex Platinum med tilleggskort til kona. Da kan familien på 4 alltid komme inn på lounge som krever Amex/Priority-pass. Denne oppgraderes til plus-versjonen for 20p/100 om Elite-kortet ryker. Hotellfordelene brukte jeg mest for Radisson Rewards før, men nå gir det ikke så mye som før der..

Jeg har også Curve Metal, og denne beholder jeg inntil videre. Jeg dekker kostnaden for dette med cashback i dag, så da ser jeg ingen grunn til å avslutte dette. Og det er greit å kunne bruke GBIT for å plassere spending på riktige måneder mtp kvalifiseringsperiode for EB. Det var synd at SAS MC sluttet å gi poeng via Curve, men det lar meg (så vidt jeg forstår) fortsatt kunne kjøre noe spend på SAS MC et par måneder før min kvalifiseringsperiode starter, så flytte dette over på DNB MC i starten av den nye perioden. Må passe på å ikke få første 10000 statuspoeng på DNB-kortet før jeg kommer inn i neste periode.

3. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    53
    Bestemte meg mot slutten av 23 å skippe CT for 2024 pga all usikkerheten og siden jeg allerede hadde en til gode. Har hittil i år nesten kun brukt DNB Saga til betalinger, og Amex Plat for lounge & som snøskraper :cool:

Men etter Amex Platinum points plus nylig ble lansert, har jeg benyttet Amex hvor enn mulig. Ganske fint at man kan velge hvor MR poeng skal overføres til, så jeg står egentlig ganske fritt til å bare vente til jeg har behov for fly/hotell poeng.

Planlegger å satse mer på Avios framover, siden det nå er mulig med god opptjening i praksis ved Amex. Får se hvordan det blir med Eurobonus etter overgangen, men får et greit antall poeng fra DNB uansett siden jeg går for 30k statuspoeng. Hvis jeg skulle trenge mer EB poeng i framtiden overfører jeg bare MR til det :)

SAS og Strawberry MC er fine å ha for FP og Strawberry status, men bruker så og si ikke disse kortene fast. Liker DNB bedre enn SAS MC av flere grunner, men spesielt fordi DNB ikke har noe imot at man legger inn ekstra betalinger for å øke kredittgrensen. Ganske praktisk hvis man ikke vil ha for høy grense, men samtidig kunne benytte kortet for større kjøp.

Last edited: 13. april 2024
  4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    SAS MC for FP4 og statuspoeng
    Amex Elite for CT og statuspoeng
    Flyr inn de siste til EB gull
    Strawberry MC til BillKill for NCC gull
    Revolut for minibankuttak i utland, samt 2x kort til ungene
    Shell MC for drivstoff (duh)

På vei ut etter neste utenlandstur i mai:
    Curve Black

Ellers ligger disse i skuffa:
    Trumf Visa
    Norwegian Visa
    DNB basic/gull whatever
    SP1 Premium

Ingen planer om Platinum foreløpig, regner med EB vil være stedet å være i overskuelig fremtid.

Squanchy liker dette
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Amex elite er primær kortet. Amex premium overtar når 2 CT er opptjent.
    DNB saga mc er sekundær kortet. Brukes der amex ikke aksepteres
    Sas mc brukes når jeg må time bruken på dnb mc ift opptjeningsperioden.

Curve metal er nedgradert til Free

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Har nøyaktig samme selv.
    Pluss Trumf Visa, i tilfelle det skulle dukke opp noen nye kampanjer på hotels eller booking.com.

Nuvolari liker dette
  7. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Har trumf visa i skuffen selv av samme årsak :p

holmen and Squanchy like this.
  8. helges

helges Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    DNB Saga MC upgrade (brukes fram 200k spend)
    Amex SAS Elite (brukes der det kan)
    SAS MC Premium (brukes øvrig, doble helger og sas bestilling)

Beholder alle tre for å garantere EB gull eller hjelpe til diamant.

Nedgradert Curve Metal til free. Dette kortet avsluttes dagen DNB kan brukes med iPhone/Apple pay.

9. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg leser her at mange har flere kort, 2-3-4 kort.
    Blir ikke dette veldig dyrt?
    SAS MasterCard Premium: 1855r
    SAS Amex Elite: 6000kr
    American Express Platinum: 7800kr +1200kr for Platinum Points Plus
    Totalt 16865kr

Hvor mye verdi for reiser sparer man for denne kostnaden?
    Er det hovedsakelig kun for CT som er grunnen til så mange kort?

Eller er det for å få høyere Statuspoeng. Med Amex Elite får man med en gang Sølv, og med SAS MC i tillegg kanskje bli enklere å opparbeide Gull.

Med så mange kort ser jeg også det kan bli vanskelig å få en god kredittgrense på hvert kort. Jeg fikk meg et American Express Green for et par måneder siden, og fikk en kredittgrense på kun 29000kr. Jeg har 2 andre kredittkort fra før med totalt kredittgrense på 90k.

Jeg hadde tenkt å oppgradere mitt kort til American Express Platinum når jeg blir kvitt mine 2 andre kredittkort, og skaffe meg et SAS Mastercard World som sekundærkort og bruke hvor Amex ikke godtas. Bare det blir en kostnad på 8335kr i året.

Last edited: 04. sept 2024
    ina and pali like this.
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Amex premium ikke platinum. Premium koster 1620 pr år.

11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert like mange svar her som folk
    Men de fleste har Amex pga CT, og et eller annet MC til å bruke der Amex ikke godtas.
    Amex Elite + SAS MC Premium/DNB brukes av mange for å få Gullstatus.
    Så kan du si at prisen på kortene er relativt høy, men sammenligner man verdien av 1 CT mot betalte businessbilletter, så er det meget lukrativt. Business med feks Lufthansa til Seoul kan jo koste 60-70k NOk, og med en CT halverer man prisen. Relativ verdi på en CT blir da 35k.
    Man kan alltids spare bonuspoeng billig, eller spare enda mer for litt mer penger.
    Det kommet vel an på hvilken verdi akkurat du legger i de ulike mulighetene.

eventyrer liker dette
  12. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Bare en liten skrivefeil. Mente Platinum

Nuvolari liker dette
  13. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Amex Elite for 2×CT.
    SAS MC premium for FP4.
    Trenger egentlig ikke statuspoengene, har LTG og har de siste årene fløyet greit inn til diamant.

14. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,675
    Bonuspoeng:
    93
    Amex Elite for 2x CT
    SAS MC for FP4, har til og med fått til Business til USA og etter min mening tjent det inn med god margin!
    DNB Saga m/upgrade for statuspoeng og cashback på bensinstasjoner
    Strawberry MC for bruk på nettopp Strawberry

Statuspoengene for kortene har de siste årene vært det ekstra som har gitt EBD, kommer ikke til å kvitte meg med noen av de selv om jeg akkurat denne perioden flyr inn EBD med god margin. Spesielt CT har hatt en god verdi for familiens del.

15. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Spørsmål til de som snuser på Amex plat:
    - finnes det gode muligheter til å dobbeltdippe avios eller hotell-poeng tilsvarende viatrumf?

Eneste jeg har brukt litt er avios-opptjening via Airbnb, men ikke fått noe særlig utbytte av den så langt

16. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg vurderer Amex Platinum for Avios, men ikke helt bestemt meg ennå fordi Platinum er ganske dyrt. Med Platinum Plus Points, kan man for 300000kr forbruk få 60000 Avios. Uten Plus Points er det ikke verdt prisen på 7800kr.

Strawberry gir Avios for Finnair Plus Avios.
    https://www.strawberry.no/medlemskap/partnere/finnair/

Scandic gir også Avios for Finnair Plus.
    https://www.finnairshop.com/en/scandic.

Det kan hende det er også flere muligheter for Avios gjennom British Airways. Jeg har lest det skal bli mulig å overføre Avios mellom Finnair og BA.

oslo.to.unknown liker dette
  17. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Dere som har tenkt å bruke American Express for oppsamling av Avios. Hva tenker dere strategien blir for brukersteder som ikke tar Amex, eller tar gebyr for bruk av Amex?

Det finnes vel ingen andre kredittkort som kan gi Avios, eller finnes vel heller ikke noen tredjepart som Curve/Revolut som støtter Amex.

Jeg kunne bruke mitt Amex for betaling av flybilletter hos Finnair, men Finnair tar seg gebyr for bruk av Amex. Et slikt gebyr gjør at verdien av poengene man får blir
    redusert eller tapt.

18. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    For flybilletter, så blir jo mesteparten av poengene selve flyturen, og ikke kredittkort-poengene. Men det er jo bare å regne på om det er verdt å betale med Amex eller ikke.
    Å prøve å finne omveier for å betale med Amex uten gebyr tror jeg er lite vits i. Det hadde blitt misbrukt umiddelbart og hadde forsvunnet kjapt som vanlig...
    Usikker på om det finnes noen kredittkort som kan tjene opp Avios i Norge.

19. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    American Express kan veksles til Avios i Norge.
    Foreløpig kun British Airways, men det er forventet det vil også komme for Finnair Plus.

Andre enn American Express som kan veksle til Avios tror jeg ikke finnes i Norge.

20. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Hva slags grense er dette? For opptjening av Trumf med kortet?

Del denne siden