Krystallkulen - hvor skal flyprisene?

Tråd i 'Off-topic' startet av The_Dude, 05. jan 2023.

1. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Kjære medforumister,

hva tror vi om prising av billetter fremover?

2022 var et år preget av store kapasitetsproblemer i bransjen generelt, ikke minst pga mye høyere etterspørsel enn antatt. For meg så det ut som usikkerhet rundt oljepris og geopolitiske forhold, samt forståelse for vedrarende inflasjon, bumpet billettpriser (frem i tid) til et nytt og høyere gulv.

Inflasjon (og dertil økte renter) og energikrise setter derimot press på konsumentene, noe som nesten garantert kommer til å sette en demper på etterspørsel. Bedriftsmarkedet er preget av kutt over hele fjøla og kutter der man kan. Midt oppi dette er man mer og mer betatt av dynamisk prising, som liksom skal være veldig situasjonsbetinget.

I min krystallkule ser jeg ganske mye salg denne våren, og spesielt i mai/juni. Her blir det et race to the bottom.

Men hva tror dere?

Joppe liker dette
  2. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    372
    Bonuspoeng:
    63
    Syns billettprisene hos SAS innad i Europa er betydelig høyere i år enn tidligere, selv om det er nyttårssalg. Håper ikke dette er den nye normalen.

3. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Kjøpte en del flyturer med WizzAir for 99 de siste dagene (medlemspris). Prisene deres varierte voldsomt i 2022. Trodde ikke de skulle komme tilbake med «gratisbilletter» i så stor grad i år med tanke på flypassasjeravgift og andre økte kostnader.

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,069
    Bonuspoeng:
    113
    Synes sommerprisene i Europa er ganske koko nå altså, familie på fire til Alicante for 30.000 i Go er litt i overkant. Hvis etterspørselen faller litt fremover kan man kanskje håpe på litt nedgang i prisene.

5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    Booket med Norwegian 6 pax til Kreta i juli (booket i november). 24.500,- t/r inkl. bagasje.

view liker dette
  6. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket Sardinia for 5+inf, under 5k per pax, men var Flyr. Norwegian latterlig dyrt.

I fjor kjøpte jeg billettene i feb/mars (Norwegian), noe som viste seg å være bom siden de kjørte betydelige salg i mai/juni, også på den ruten.

Jeg tror denne effekten blir enda større i år. Selskapene har ambisiøse sommerprogram, SAS skal satse større på fritid. Folk har dårlig råd og skal betale strømregninger og renter - tror mange sparker boksen nedover gata eller tenker at det ikke blir utenlandsferie i år.. og da må det nødvendigvis bli salg, med mindre selskapene klarer å kutte tilstrekkelig med kapasitet.

Noen andre perspektiver?

Del denne siden