Aner ikke om dette er riktig sted å poste. sliter litt med å forstå rette steder i forumet Men vil gi kudos til air canada for en ryddig oversikt over hva som kreves i hvert land når man nå skal ut på tur: Jeg holdt på å gå på en blemme som jeg gjorde når jeg skulle via USA at jeg ikke har søkt ESTA. jeg var ikke klar over at Canada krevde det samme og fikk nå heldigvis søkt om dette før jeg skal mellomlande. Er mye å tenke på om dagen!! blir svett av å reise nå Btw. noen som vet om en så ryddig side / løsning som ikke krever booking hos air canada feks.
HAHA gikk nå nettopp på denne kjempesmellen selv! Enig i at de har glimrende info om hva som kreves i landet man skal til. MEN ingen info om eTA eller krav ved mellomlanding. Tenkte ikke over at det krav ved mellomlanding - ja vet det er min feil. Visste heller ikke at det tok 5 minutter å skaffe seg. Så jeg var rimelig stresset i SAS-skranka kl halv seks om morningen. Det var heldigvis en julenisse der som fikk meg booket om via FRA. Kunne selvsagt ordnet eTA selv på samme tid men klager ikke over raskere reise direkte med Lufthansa.
Ser at AC sin front-end Travel Ready Hub side ikke inkluderer feltet for visumkrav på connection. Prøvde transit USA med samme resultat. Men Sherpa direktesøk viser krav til eTA under: Visa requirements Canada Your connection To ord på Google hadde også fungert: https://www.google.no/search?q=transit+canada
Portalen til Air canada har ga meg full oversikt på alt ved mellomlandig også. Jeg valge også å helgardere på testene hvertfall. Men feks at Canada hadde egen eTA greie var jeg ikke klar over så fikk søkt i tide heldigvis pga. den portalen der. Men nå ble kun 20% av dokumentene mine sjekket fra jeg reiste fra Mexico til jeg ankom Norge
Om man bestiller direkte via aircanada.com - får man da samlet opp Eurobonuspoeng, eller blir det 'bare' Aeroplan-poeng? Vurderer delvis også GoToGate (med AirCanada/SAS/Lufthansa - BGO-LAS-BGO) - men får man da samlet opp poeng?
Ja, og ja. Bestiller du direkte fra aircanada.com er det bare å oppgi EuroBonus nummer under bestillingen. Det skal også være mulig hvis du bestiller med 3. part som GoToGate.
Du får samlet opp poeng hos EB så lenge du velger å kreditere reisene dine til Eb medlemskapet ditt. Det må du legge inn registrerer ved kjøpet eller før avreise. Hva du tjener opp hos EB vil du finne på sas sin hjemmeside under AC og opptjeningsfanene. Merk at noen billetter kan tjene svært lite eller ingen poeng. Du vil også få grunnpoeng som teller mot status og kan brukes senere. Har du status, dvs i praksis gold eller høyrer i *A systemet ( altså hos EB) vil det også gi deg fordeler som lounge, gratis bagasje el. Etter det enkelte flyselskapets regler. Det må du lese deg opp på. Du får også poeng om du bestiller hos go to gate. Om det er lurt er en annen sak. Husk at hvis et av de 3 flyselskapene kansellerer eller blir forsinket vil de be deg ringe go to gate for å fikse billetten. Hva gjør du når du står strandet i USA og har mistet flyet ditt? Tror du Go to gate svarer og hjelper deg? Eller tror du den Feks en booking direkte fra AC der de må ta ansvar når du ringer, eller går til helpdesken deres gir deg bedre hjelp?
Flott, takk. Etter å ha lest meg litt rundt på Trustpilot så blir det nok ikke GoToGate (eller de andre 3. partsformidlerne!). Har EBD, så det vil jo forhåpentligvis hjelpe litt på med fast track/lounge etc. Har prøvd meg å ringe til våre venner på Diamond-tlf, men der gikk det i går fra noen få ledige bill på business til 85', til ingen ledige i dag, ei heller på bonuspeong. Men de tipset også om at det hele tiden kom inn avbestillinger, så man kunne prøve igjen senere. Men det er jo også litt gambling vs å kjøpe nå og sikre seg en plass!
Kan jeg da kontakte SAS og få Eurobonus på en tur jeg hadde med Air Canada som jeg bestilte direkte med de i etterkant innenfor 6 mnd?
Ja, så lenge det ikke allerede er kreditert poeng til Air Canada Aeroplan eller en annen partners bonusprogram.