God kveld. Jeg har et spørsmål jeg tror flere er usikre på som hadde vært greit å få litt mer klarhet i. Jeg har booket en tur på united.com med Lufthansa og United som ser slik ut: HEL-FRA (LH), FRA-SFO (UA), SFO-HNL (UA), HNL-ORD (UA), ORD-MUC (UA), MUC-HEL (LH). Det ligger an til at jeg er i New York tett opptil avreisetidspunktet og vurdrerer å fly EWR-SFO istedenfor. Blir resten av turen kansellert hvis jeg ikke møter opp i Helsinki? Kan jeg kontakte United og få de til å beholde resten av turen gratis? Hvor høyt blir eventuelt gebyret for å fjerne to legs? Turen er booket i laveste klasse, K på utreise og L på hjemreise. Det eneste som står under Fare Rules er: CHECK FARE NOTE;OSL POS END Av tidligere lektyre fant jeg denne posten som virket positiv, men da var det europaruter det var snakk om.
Dette kan du bare glemme, hvis du ikke møter opp på dine flighter fra HEL så står de som open og det er ikke mulig å sjekke inn på et senere segment hvis du ikke har flydd de tidligere. Det du da må gjøre er å gjøre det om til en One way fare, og det er jo ikke akkuratt billig. Men fremdeles usikker på hvordan det funker når du har egentlig har tur retur HEL-HNL og du ønsker å bruke SFO-HNL segmentet. Du må nok kontakte UA, men jeg tror ikke de kommer til å kunne hjelpe deg med noe fornuftig