Jeg bestilte fly igjennom sas.no, finner den billigste reisen og betaler. Finner ut i etterkant at det ene flyet er med annet star alliance flyselskap. Hvorfor får jeg ikke kvalifiserende tur for dette? Eller tar det bare lang tid å registrere det? Hvis jeg ikke får kvalifiserende tur, så merker jeg at lojaliteten min til sas detter ganske mange hakk. Kan like så greit bestille igjennom finn.no da. Jeg bestiller jo igjennom sas.no nettopp for lojaliteten til EB.
Men jeg har jo bestilt fra sas.no, ikke ifra lufthansa.. hvis jeg ville fly forskjellige flyselskaper hadde jeg jo bestilt på finn.no. Jeg er så ekstremt frustrert, for sas.no er langt ifra det billigste alternativet.. jeg bestiller fra sas.no for å få begge deler, pose og sekk, 2 i 1, ja takk begge deler.
Det gjelder å sjekke hvem som opererer flyvningen. Det kan du gjøre under bestillingen. Ellers har sikker codeshare flyvningene flightnr innenfor en egen tallerken. Sikkert andre her som har oversikten over de.
Du får i pose (poeng) og sekk (segmenter) bare hvis du flyr SAS eller utvalgte ruter hos Widerøe. Ellers blir det i pose fra de andre Star Alliance selskapene.
Det er vanlig å bli bøffa for poeng og segmenter av SAS, men foreløpig så er jeg EBG, men det siste året har jeg blitt bøffa for ca 8000 poeng, og 3 segmenter, så det er ikke uvanlig dessverre. Om forbrukerombudet klager og påpeker at det er luovelig, så er det greit nok for SAS, så lenge pengene ruller inn og de ikke blir bøtelagt for det
Jeg antar at du tuller her? Hvorfor i alle dager skulle det være ulovlig? SAS bestemmer selv vilkårene i sitt eget bonusprogram, og mener du at du har blitt lurt så har du nok bare lurt deg selv. Slår meg som ganske naturlig at de tilbyr et insentiv for å fly med alliansepartnere (poeng), og enda større insentiv for å fly med sitt eget selskap (poeng og segmenter).
Jeg vil kalle det å bøffe kundene når de gjør det så komplisert, med så mange hull i bookingsystemene at kun spesialister forstår det. Mange av dere merker også at de tar blodpris for kundeservice-telefonen og det spiser jo også på poengverdien.
Det er Uvanlig for meg å bli "bøffa" for poeng. Faktisk, i min rundt 25 årige karriere som eurobonus medlem, hvorav de fleste år som EBG+, så kan jeg ikke minnes en eneste gang å ha blitt "bøffa" for poeng. Er det flere som blir "bøffa"? Er jeg et spesielt tilfelle?
Er ikke uenig med deg i at det er en uting med de komplekse reglene i flybransjen. Det burde ikke vært slik, men alle gjør det. Det faller dermed urimelig å ta SAS spesielt for en kundeuvennlig praksis som råder i bransjen generelt. Samme med kundeservice tlf, alle gjør det. Dessuten, at det må betales for tjenesten er rimelig så lenge det foreligger et gratis alternativ online. Da må de betale som faktisk bruker tjenesten, istedenfor at vi alle bidrar med en slant fra hver billett, også vi som aldri ringer. Det som ikke er bra, er selvsagt når man ringer pga feil, men da har iallefall jeg sluppet å betale før.
Det hjelper ikkje kven du betalar til, det er kven som driftar den flyginga du hamnar på som avgjer om du får segment og poeng eller berre poeng (eller nada i enkelte tilfelle). Folkens, hadde vi ikkje ein guide til Eurobonus her på sida? Eg finn ikkje den guiden no, men på Google finn du den ein guide som er lagt ut på FinalCall-sida. Ein roleg kopp kaffi og lesing her gjorde at eg fekk vite mykje i 'hine harde dager'.
+1 1998 og ikkje noko bøffing som eg veit om. Muligens med unntak av ein tur i LH Private Jet i 2000 der eg fekk poeng for eco (var visst dårlig med salg på denne avgangen (MUC-OSL) og LH bytta til eit lite fint fly). Men er usikker på om PJ gjev poeng i det heile, så laga aldri noko spetakkel.
Nettopp, derfor finn.no neste gang om sas tilbyr lufthansa ene strekket. Er ikke vits å kaste bort penger om en ikke får segmentene.