Kveldsmaten på SAS Plus er ikke så gal...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 09. sept 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Så fløy jeg plutselig SAS PLUS til London. Det er rimelig lenge siden jeg har gjort noe sånt, men eco kostet så mye å kjøpe at jeg booket PLUS på miles istedenfor.

    Jeg rigget meg til. Det var ledig midtsete og jeg var forberedt på å irritere meg. Jeg var på sett og vis forhåndsirritert.

    Men det blei liksom ikke sånn. Maten - den etter kl 16 - holdt faktisk høy kvalitet. Nå var det selvfølgelig lakserotasjon siden det er jeg som flyr (det er er "alltid" det om jeg skulle forville meg inn i en premium SAS kabin). Men selv om jeg synes det smakte forkjølet hyse så merker man at kvaliteten på maten er høy.

    [​IMG]
    Sånn bortsett fra at det er kaldt og kommer i et pappbeger så står det ikke mye tilbake for det de serverte i business class på slutten.

    Så jeg er litt positivt overrasket jeg. De kom flere ganger med kaffe og selv om de ikke akkurat tilbød mer drikke så klarte jeg stoppe en dame og fikk. Riktignok svarte hun ikke, eller sa værsågod når hun ga den fra seg. Men hun gryntet noe og flasken kom.

    [​IMG]

    Så om man finner det til en grei pris så er det da rimelig bra det her?

    Andre med erfaringer?
     
    bern747, SASDC8 and Flemming Poulsen like this.
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes innholdet på Plus er helt OK og flere av salatene smaker godt, men presentasjonen (papp og plast over stort sett hele linja med unntak av noen Orrefors-glass per flight) trekker ned helhetsinntrykket. Dessverre har jeg kun hatt Plus-flighter før 1600 i hele vår/sommer, så jeg har ikke fått testet det varme måltidet.
     
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Skal teste det ut på torsdag.
    Kald laks er langt fra noen favoritt. Så dette var skuffende.
    Var det noen varianter å velge i eller var det bare en type?
     
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Har smakt et par av dem og syns de er ganske så gode, men en av dem var en total miss. Men jeg er enig med @Fante etter klokken 1600 er det ikke ille, i alle fall om man sammenligner med UA klarte å servere til og fra SXM i vår...

    Det største problemet mitt er mangelen på mat innenlands i Norge, og jeg håper at noen i SAS etter hvert forstår at det forskjell mellom OSL-BOO/TOS/LYR og CPH-AAL.
     
    Fnate liker dette
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Har også smakt flere av salatene de hadde i "forrige sesong".
    Ceasar salaten og roastbeef salaten var meget bra. De andre så der....

    Men jeg har ikke prøvd det nye konseptet etter kl 16 og var derfor interessert i å vite om de veksler på innholdet i denne, eller om det er den samme overalt flere måneder på rad?
    Men nå skal jeg jo ha 2 plussflighter i helgen, begge etter kl 16, så får jeg jo sjekket den saken sånn delvis iallefall.
    Kanskje jeg skulle ta noen bilder kanskje....?
     
    Fnate liker dette
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hørte nok ikke godt nok etter da! :p
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Papp og plast er jo ikke så innmari fett, nei. Men de svarte boksene er jo ikke helt på trynet heller.

    Fløy BA Club hjem igjen og selv om det kom på brett så var det ikke milevis over i matveien. Servicen og drikken er derimot en divisjon over. Spesielt service
     
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    På tide å fly en tur til LYR da skjønner jeg ;)
     
  9. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Sist jeg var ute å fløy i PLUS fikk jeg plastbeger til min GT og min cola mens han i nabosetet fikk skikkelige glass til rødvinen sin. Kjip forskjellsbehandling.
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her. Bestilte en GT først. Det var plastglass. Deretter tok jeg musserende og fikk Orrefors glass
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Den musserende til 2 Euro per flaske er jo så ekslusiv vettuvel ;)

    Har selv tilgode å fly en flight som er etter kl 1600 og lang nok til at det blir matboks. Det ser ut som en mindre oppgradering av det man fikk i Extra/Flex før.

    Men at det er i nærheten av det man fikk i business er jeg ikke enig i. LHR hadde full, varm middag med masse snadder og NF i biz
     
    Fnate liker dette
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da tror jeg du husker gamle SAS business, med kokkedrakt og trillevogn med varme biffer anno 2007. DET var andre boller, og jeg husker det med stor glede.

    Business class hos SAS anno 2012 med dampstekt pungrotte i dillsaus, derimot.
     
    Trety liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke si at jeg husker den pungrotten du viser til, men fikk en gang en premielodde servert :p

    Nå er det kun litt over ett år siden SAS introduserte den revolusjonerende nyskapningen "Plus", min siste flight i Biz var kun noen dager før de nuket produktet og den dagen var det varm svinesteik som ble servert. Det var både en forrett, dessert og ost, samt at de komme rundt med sjokkis etterpå

    På intra scandinavia, nå kjent som knekkebrødsveltihjel, var det en matboks på ekstra/flex som var helt grei. Denne ble servert hele dagen etter frokosten ble avsluttet kl 0930.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi se hvordan den skralle tilstanden er i europeisk flybransje de siste månedene.

    Lufthansa ZRH-FRA, 45 minutters flight

    [​IMG]

    Austrian CPH-VIE, halvannen time

    [​IMG]

    Brussels OSL-BRU, under to timer

    [​IMG]

    Finnair HEL-BRU. PÅ ECONOMY!

    [​IMG]

    Alitalia VCE-FCO, under timen, Economy. Til og med to poser å tygge på der pluss gratis brus, drikke mv

    [​IMG]

    Austrian Economy FCO-VIE, litt over timen.

    [​IMG]

    Drikkeverktøy Lufthansa Biz BRU-FRA, rundt timen

    [​IMG]

    Samme flight

    [​IMG]

    Air Frog, minihoppet CDG-AMS Economy

    [​IMG]

    BA CE LGW-Pisa

    [​IMG]

    Finnair biz HEL-BRU

    [​IMG]

    Derja
    [​IMG]

    BA CE AMS-LHR

    [​IMG]
     
    Henning, wilhelm, AndersB and 4 others like this.
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    En ser ikke ut til å lide noen stor nød ombord på intra-europeiske flyruter ;) Det så stort sett, riktig så bra ut.
     
    tommy777 liker dette
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Siste sesong med C-klasse fløy jeg 1030-avgangen LHR-OSL, gledet meg til en god brunsj en søndag morgen. Og hva serverer de da? Kokt torsk med hvit saus, varme rundstykker ved siden av.o_O Det var ikke noe annet enn smør til å ha på rundstykkene så de som ikke ville he torsk måtte ta til takke med å knaske rundstykker med smør.
     
    tommy777 and Fnate like this.
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Altså, de Cold cuts greiene til LH ser jo bra ut. Men så tar LH ca 8000,- t/r OSL-FRA. BA sin Cold-cuts synes jeg selv er nydelig.

    Men ta nå med bildet av alternativet på de extended breakfast flightene da:
    [​IMG]
    Ja, jeg hadde byttet SAS maten til denne paninien uten å blunke. Men det er fordi jeg synes at ost&skinkepanini er digg og at laks smaker gugge.
    Men kvaliteten på dette måltidet og SAS sitt er faktisk ikke så innmari forskjellig. Så SAS overrasket meg positivt.

    Prøver jeg å si at SAS er like bra - nei, nei, nei. Men kvaliteten på serveringen var overraskende bra. Men så er det andre ting, så klart:

    - Ikke garantert midtsete. Rad 1 hadde stinn brakke på min flight
    - Ingen valg. Så når du synes laks stinker så må du mase om mat fra economy
    - Skikkelig "slapdash" service (men her kan det være min begrensede erfaring med crew)
    - Kvalitet på drikke og "do you want another one of those, mr..."
    - Kjipere lounger på hjemmehavnene sine, sammenlignet med LH, BA, KL

    Men i forhold til at maten holdt så mye høyere kvalitet på business anno 2012, Tommy, der er vi faktisk uenige.
     
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, _noe_ av kveldsmaten i Plus er grei nok. Men det er grenseløst kjipt ift alle konkurrenter, alle tider på døgnet.
    Tidligere i år fløy jeg endel OSL-ZRH med Swiss (business), og det ble alltid på kveldsflighter servert et skikkelig godt måltid (biff, kylling..). Måte fly SAS Plus til ZRH for connection til Hong Kong en gang, det var en ordentlig nedtur med "BBQ Salat" selvom det isolert sett smakte helt greit.

    Nå flyr jeg LHR-ZRH en tur som tar 1:50 og det serveres noe som smaker godt og jeg blir mett av her også.

    Jeg synes SAS burde høre på det han foran meg i BA Biz, OSL-LHR for en drøy måned tilbake sa om SAS. Han hadde dyr dressjakke, skjorte, joggebukse og tjente sansynligvis mer penger enn meg :)
     
    Last edited: 11. sept 2014
    tommy777 and Fnate like this.
  19. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det indiske (?) kylling flatbreadet BA gir deg gratis i shorthaul Eco smaker sykt mye bedre enn alt jeg har fått servert i SAS Go/Plus til dags dato. Men det har nok noe med at det smaker usansynlig godt :)
     
    tommy777 and Fnate like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, for all del, Eco må man ikke snakke om. Av naturlig grunn. Det KAN nemlig fortsatt koste deg 30 spenn for ett glass vann til å skylle ned hodepinetabletten ;)

    På SAS "Plus" varierer jo servicen noe kraftig, boksen du viser til kun er etter kl 1600 og tilbys kun på et veldig lite utvalg av SAS sine flighter.

    Det som serveres hos Lufthansa er konstant og hele dagen, til og med på korte domestic flighter som varer under 45 minutter får du noe ferskt å tygge på aka som er laget samme dag og ikke vakumpakket. Første bildet mitt er fra ZRH-FRA, som er i luften 39 minutter ens.

    Jo lengre flightene er, jo mer ligger det på brettet. Det jeg ser på brettet til Lufthansa er en pastry, masse pålegg, incl cured skinke, syltetøy ost og en dessert. Og du får ikke ett rundstykke, du får så mange du vil og det trenger du når du ser hvor mye pålegg som ligger der.. I tillegg kommer de rundt med sjokolade og deler ut en power bar eller sjokolade under boarding.

    Kan ikke si at jeg har sett finger sandwichene på kortere flighter, men det ser ut som det er duk under, noe Lufthansa ikke bruker på korte flighter, samt at det er servert på en asjett etter at asjetten er satt ned på bordet, noe Lufthansa ikke en gang gjør på longhaul business, kun i First. Så det må være en særordning som går kun mellom Munchen og Hamburg. Når det er sagt, ser fingersandwichene deilige ut og på en flight på rundt timen, ser det mye bedre ut for meg enn ett vasa knekkebrød.

    For å konkludere, bra at det skjer forbedringer, men hadde jeg hatt valget mellom den boksen Fnate postet vs. fersk Mozarella, cured skinke med mye mer og tilgang til ferskt brød, ville jeg solklart tatt det siste. Potetsalaten ser god ut, laksen og kaninforet kan du ha for meg.

    Men igjen, flott med forbedringer, men det er uansett ikke noe mer enn ett Economy Extra måltid vi her ser og utfordringen er selvsagt å tilby noe mye bedre på meat and potatoes rutene som ARN-OSL-CPH vv, samt innenriks Norge og selvsagt på andre tider av døgnet enn etter kl 1600.

    Og da ekskluderer vi å snakke om hva som serveres på lengre flighter eller hva andre SAS konkurrenter serverer, komfort ombord og presentasjon ;)
     

Del denne siden