Lønner det seg og omgjøre trumfpoeng om til Eurobonuspoeng?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Kaffen, 06. sept 2017.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ny på dette forumet, men jeg har lest endel, og ser det at mange bruker trumfpoeng til å samle EBB. Med tanke på Viatrumf, så tenkte jeg "Genialt" men er det sånn?

    Hvis jeg booker til Asia, for 60.000 poeng, så er dette 4320 kroner + 10.000 poeng som jeg ikke får, dermed går jeg også glipp av poeng tilsvarende en verdi av 720 kroner i Trumfpoeng, og på toppen av det hele så må jeg betale 304 kroner eller noe sånt i avgift hver vei også. Så når er real-prisen på billetten så er den på 5648 kroner.

    Hvis jeg kjøper en billett for 3200.- som jeg får 10.000 poeng på, så er vil verdien være dette:

    3200 kroner - 720 kroner - 608 kroner = 1872 kroner for 60.000 poeng.
    4320 kroner - 1872 = 2448 kroner

    1872 kr = 26.000 EBB, <---> 2448 kroner rett ut av vinduet!!!


    Flyr vi SAS+ så er prisen 80.000 poeng noe som tilsvarer 5760 kroner, men i tillegg så må du legge på 608 kroner og gå glipp av 15.000 poeng som har en trumfverdi på 1080 kroner. Dermed blir realprisen 5760 + 1080 + 608 kroner = 7448 kroner!!! Kan like godt cashe flybilletten på en SAS+ kampanje, og hvis jeg Casher billetten, så tjener jeg i retning av statusnivå i tillegg :)


    SAS Business da???

    100.000 poeng = 7200 kroner + 608 kroner i avgift for å bruke poengene.
    Verdien på 21.000 Poeng er 1512 kroner, dermed blir mattestykket 7200 + 608 + 1512 = 9320 kroner. :)

    Konklusjonen er at gjør du trumfkroner om til eurobonuspoeng for å fly SAS GO til HongKong, da er du svimmel i nøtta, mens SAS+ går opp i opp, også tjener du greit nok om du flyr SAS Business, men nå er jo Turkish og Qatars Kampanjer på Business til Asia også noe å tenke på i forhold til priser på nærmere 10.000 kroner.

    Så jeg får se om jeg gidder og gjøre om trumfpoengene mine til Eurobonus, eller om jeg heller tar dem ut i kontanter og bruker dem på betale flybilletter kontant i fremtiden, med mindre du når Premium Nivå 4 på SAS mastercard. Med SAS premium så kan du fly Business class for 60.000 Poeng, noe som gir en realpris på 5648 kroner!!! :)... Men da å du også greie og håve inn 200.000 poeng i året for å oppnå denne prisen og i tillegg greie å finne en av de få billettene som slippes på denne klassen, noe som kan være lettere sagt enn gjort :oops:
     
    Last edited: 07. sept 2017
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Mange bruker CT og halverer antall poeng man trenger da.. Men det stemmer at det ikke er så smart å bruke bonuspoeng på å fly noe særlig annet enn business eller first! :)
     
    Kaffen and nissen like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Master Premium = 1495 kroner i årsavgift.
    AMEX premium = 1200 Kroner i årsavgift.
    AMEX platinum = 1700 Kroner i årsavgift.... "Hvis du blir godkjent for det!" o_O

    (1495 - 1200) + 720 = 1015 kroner spart om du reiser en CT tur i året, men med SEB Premium kan du fly så mye du vil, så reiser du mer enn en tur så vinner premium. Videre så ser jeg at du kan få CT på hele Star alliance på Platinum, og ja Lufthansa F er en opplevelse i seg selv, men nå som jeg har flydd både LHF og TGF og blitt skuffet at United F.

    Men når jeg tenker på 95.000 Poeng = 6839 kroner i trumfpoeng + ca 3000 kroner + 1700 kroner for kortet, så blir realprisen på 11.539 kroner kroner for LH F til Singapore med CT, så er jo det en pris som er verd å betale uten tvil, for dem som er så heldige å kunne få ett AMEX Platinum da.

    Så ja, mange bruker CT, men den reele prisen for denne CT'en er jo endel i grunn :)
     
    SAJblue liker dette
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Fine regnestykker, men hver enkelt må uansett regne selv.. Er man EBD og har Amex Platinium så er årsavgiften 0 kr. Samtidig så har man kanskje jobbreiser der man drar inn mye poeng "gratis", eventuelt som jeg: Reiser bare privat (som er endel dyrere :p).

    Noen av CT-turene folk drar på her inne, hadde kostet langt over 100K om man skulle kjøpt billettene.. Ja ting koster, men hver og en må regne på om det er verdt det ut fra sine egne forutsetninger.

    Men skal innrømme at regnestykkene dine er interessante ift bruk av Trumfkroner. Dog tror jeg de fleste her inne bruker Trumfkroner for å oppnå poeng raskere enn man kan ved å fly dem inn. Det er tross alt begrenset med fritid for "normale" arbeidstakere i dette landet! :)
     
    SAJblue and mhsalv like this.
  5. WilliamGjersvik

    WilliamGjersvik Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Mattestykkene blir mye hyggeligere når kan fly på U26 billett.

    Tur/Retur Asia: 2600 kr.

    Med 4000 trumf kroner kommer du lang vei med både upgrade til og fra.



    Tur/Retur Business for en total av 6500 kroner, ikke dårlig. Og da får du jaggu tilbake noen titusen poeng for Business Saver opptjening også :)
     
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Poeng brukes kun på C og F. Og kampanjer der hvor man får kraftig rabatter kan SAS plus vurderes.
     
    nissen and Xflipper like this.
  7. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Som nevnt her bruker mange poengene mot CT, og bruker trumf til EB for å oppnå det man trenger totalt sett. Kanskje trenger man x antall poeng for å komme i mål for å kunne fly dit man vil i riktig klasse. Er relativt få som betaler en hel billett bare med trumf tenker jeg. Selv om biz hos sas kan være urimelig vanskelig å få plasser til er det jo greit å vite at billettene tross alt er fleksible - de kan avbestilles. (mest relevant hos *Alliance)

    Forsåvidt ok å være klar over den alternative verdien trumf har i nok - ellers tar jeg regnestykkene og forutsetningene over med en klype salt.
    [​IMG]
     
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    For meg så er det også verdt litt at bonusbilletter kan kanselleres tett på avreise...
     
    epletyv and Kaffen like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dette er veldig viktig for meg, for jeg er i ett kappløp mot tiden for å nå 200K poeng før 2 November. Gjør jeg det så kansellerer jeg billetten jeg har til HongKong den 27 November og heller booker igjen for 40.000 Poeng billigere.

    Verdien av å greie dette er av 40.000 poeng er 2880 kroner spart for min del, så den er det ikke å tenke på :)
     
  10. havlam

    havlam Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg reiser en del SVG-EVE og for dyre innenriksreiser er ofte bunusreise et godt alternativ. Svalbard og.
     
    epletyv liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Har sett meg nødt til å rydde litt her.
    VI ønsker en stor takhøyde på forumet og sletter så få poster som mulig, men her ble det nødvendig.
    Oppfordrer til å bruke rapporter-knappen eller pm til admin om noe trenger spesiell oppmerksomhet.
     
    SAJblue, watchaddicted and Xflipper like this.

Del denne siden