La premiere

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 30. nov 2022.

  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Gresset er alltid grønnere på den andre siden. Når OMAAT rangerer La Premiere som verdens nest beste førsteklasse (bak Emirates og foran ANA) og CDG som å ha verdens beste førsteklasselounge (foran FCT og Swiss Zurich) kan det til og med være noe i det. Takket være dette forumet har jeg fått fløyet meg gjennom F hos Asiana, ANA, SQ, Thai, LH og Swiss (og BA).

    Jeg begynte å samle Flying Blue for noen år siden på en av Resurs FB MC kampanjene. For et drøyt år siden etter at SAS da lanserte 4x kampanjen skjønte jeg at jeg ikke behøvde fly så mye SAS. En kveld jeg kjedet meg så jeg også at Flying Blue hadde dobbel poenguttelling for sine statuspoeng. Noen timer senere hadde jeg booket 3 helgeturer i Europa i løpet av en drøy måned som tok meg til Flying Blue gull.

    Å booke La Premiere på poeng er bare mulig for Flying Blue gull eller høyere. Første hinder mot La Premiere var dermed overvunnet. Jeg manglet imidlertid fortsatt en del poeng. La Premiere en vei til øst-kysten av USA koster 220 000 poeng. Som er fire ganger så mye som for enveis i C. I vår var det tilbud på å kjøpe poeng med 100 % bonus. Da ble resten av poengene anskaffet.

    La premiere har svært god tilgjengelighet. Vel fordi det koster så mye poeng og bare er tilgjengelig for Flying Blue gull og høyere (ikke få noen gode ideer LH).

    Jeg hadde ikke råd til mer enn øst-kysten (Dubai er billigere, men kort og feil flytider), og tar dermed turen til IAD. Hvor jeg fant en bonustur med SAS C hjem igjen. Med morgenfly fra Norge gir det 5 timer på CDG og ca 8 timer i luften til IAD. Red bull er ikke tiltenkt innkjøpt for å legges til kjøling, så får satse på at kaffe og champagne, og endorfiner holder meg våken.

    Et ganske langsiktig prosjekt er nå ganske nærme. Jeg har ikke funnet noen reisebrev fra La Premiere her inne, og føler jeg skylder en del tilbake, så skal forsøke å gi litt lyd fra meg underveis.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,850
    Bonuspoeng:
    293
    Sier bare tusen takk jeg :)
     
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir spennende. Får du noe ekstra på OSL-CDG eller blir det som vanlig business class?
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir stas!
    Når er avreise? :)
     
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette skal virkelig bli spennende å følge med på! Kan ikke huske å ha lest noe reisebrev fra La Premiere før. Riktig god tur :)
     
  6. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Grattis med tur - Denne henger meget høyt.

    Det hadde nesten vært verdt å hatt en natt i Paris for å få muligheten til å få Chauffeur service fra hotellet til terminal 2E, og hele first class ground service deretter.

    À votre santé!
     
    indahla liker dette
  7. trqen1

    trqen1 Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    God tur!
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig! Gleder meg til å følge. God tur! :D
     
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Innsjekk på OSL skjedde ved at jeg ble vinket bort til LH/Swiss økonomi, det ble et par minutter på gulvet foran OSL lounge før den åpnet og ingen rød løper for ombordstigning, så lite spesielt i Oslo. Ved start fra en annen destinasjon i Frankrike skal det visstnok være full service helt fra starten av.
     
    Kristian, jgroneng, Calling and 11 others like this.
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Flyturen til Paris forløp også som en helt normal AF tur i C. Ingen oppmerksomhet fra crew.
    DEC207E6-BF58-433C-BB8B-FF7949F68455.jpeg
    8511DD1E-92E0-4766-87E5-68727E08D7AC.jpeg
    Når døren åpnet seg stod det imidlertid en hyggelig dame fra Air France som tok meg ned på Tarmac og åpnet døren til en 520i. De ser ut til stort sett å benytte 5-serie nå. Så et par 7-serier også. Tror de nylig har byttet fra Audi med e-tron og A8.

    Frankrike er jo ikke noe frokostland, så sparer heller litt plass til lunsj.
    6B057DFE-99BE-4806-9F05-18316EB0C355.jpeg
    Fikk nytt boardingkort i La premier holder som også har plass til passet. Når jeg kom tok de passet og gikk til passkontrollen og kom tilbake etter en stund. Ved å vise boardingkort fra Oslo var det ikke security inn i loungen.

    Selve loungen ligger i tilknytning til terminal 2E, så man kan ta heisen ned i terminalen hvis man vil gå seg en tur.

    Ikke en veldig stor lounge. Vi er vel ca 10 her nå, så god plass.
    CF7B7245-EF4E-4F65-A3DE-AF7A4810B93F.jpeg
    Branntegninger av lounger er undervurdert.
    824FA74B-E0F8-42F5-80DF-90E807E6D2B0.jpeg
    Utsikten er ikke helt på høyden, men en del flyhaler i det fjerne.
    B1D71E0E-54A6-4A53-8105-E5498844C862.jpeg
     
    Kristian, kjeeli, jgroneng and 34 others like this.
  11. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en drøm å få oppleve :)
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Kuult! God tur :D
     
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Gåselever er like politisk korrekt som å se på VM i fotball (ender er vel egentlig hakket over fremmedarbeidere når det gjelder rettigheter og omsorg), men på La Premiere loungen i Paris må det være lov.
    1BD85970-BD1E-49AE-8369-317BE775D90D.jpeg
     
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Menyen
    EC335D82-00C7-4517-BF67-9890D8E885E9.jpeg
    Trøffelpastaen anbefales
    EBC613C2-4576-412F-A413-BDE338C6C7DC.jpeg
     
    Kristian, kjeeli, jgroneng and 26 others like this.
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant at de kjører tyske biler, og ikke franske.

    (Veldig forståelig, spør du meg, men fortsatt interessant)
     
    Kristian, Calling, RoadKing and 2 others like this.
  16. Bolle

    Bolle Senior Advisor

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    God timing for din del. Kom e-post idag om at det framover bare er tilgjengelig for Platinum og høyere
     
    Flymunda liker dette
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Livet her oppe innenfor gardinen er ganske så bra, og wifi er forholdsvis kjapt, men ikke egnet for den helt store rapporteringen, så kommer sterkere tilbake fra bakken.
    E5766584-C253-40F0-9ECF-FDD3094EB3F6.jpeg
     
    Kristian, kjeeli, jgroneng and 35 others like this.
  18. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Det kom også akkurat e-post om 120% bonus på Flying Blue poeng, så hvis man mangler litt, og Platinum-kravet kommer først 1. januar, så er det et vindu.
     
    Last edited: 01. des 2022
    Jonkebassen liker dette
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg hadde sjekket setekartet og det skulle være en annen i 1A i tillegg til meg i 1L. Når jeg ble hentet ble jeg spurt om det var greit at vi ble kjørt sammen. Det var helt OK for meg det. Det viste seg etterhvert at medpassasjeren hadde en tech start up i Tel Aviv og var på forretningsreise. Første gang i La Premiere for ham også.

    Skyssen var oppgradert til 745e. Den var nok ladet, men oppasseren var av den effektive typen så rekkesekseren ble vekket til live en god del. Men på en komfortabel effektiv måte av typen her har jeg to viktige passasjerer. Tror den kjørestilen må være innlært.

    Litt siste dessert før avgang.
    275A11E4-9F19-4222-82F3-40F995D9DE0B.jpeg
    21582976-0909-4BD0-8766-C51AF84C2CAC.jpeg
    Nesen på flyet.
    B63B16CF-99B2-40D4-ABFB-57ACF7A8CBB3.jpeg
    På vei opp trappen til broen.
    5A30C2A8-5B3F-4758-AC8B-0929B9D6C6AF.jpeg
    Det var en egen bro bare for F. C boardet fra den bakre broen.

    Vel ombord ble vi vist til hver vår plass av oppasseren som også sjekket at kofferten min var lastet før hun sa farvel.

    Først kom kapteinen å hilste på. Ikke som hos Swiss hvor det er felles hilsing, men han kom til oss begge.

    Så kom hun som skulle passe på meg. En virkelig lerke av en person. Så en pursher som forklarte at hun ikke var hovedpursher, men jeg kunne snakke med henne også. Og så hovedpursher som sa at jeg måtte bare si fra til ham også. Jeg forstod ikke helt eskaleringssystemet i detalj, men det var aldri aktuelt å iverksette uansett.
     
    Kristian, kjeeli, jgroneng and 23 others like this.
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    La Premiere har en rad med fire seter. Det er veldig åpent så man får en stor romfølelse. Jeg hadde 4 vinduer.

    Etterhvert ble divideren kjørt opp mellom de to midtsetene. Passasjeren motsatt sov umiddelbart etter at vi var i luften mens jeg spiste. Da trakk de for hos ham og for midtsetet mot ham. Jeg hadde da en stor plass med 3 seter for meg selv som volum. Det ga virkelig følelsen av suite for meg selv. Når jeg skulle sove trakk de for gardinene hos meg.
    FBC9D9D4-BB20-4BBE-AF19-5A4538DB4A03.jpeg
    Jeg var spent på gardiner vs vegg. Gardinene går helt oppe fra taket. Veggene jeg har opplevd er sånn at man ser en høy person på utsiden. Gardinløsningen gir dermed privatliv. Ved at de er tynnere så gir de også mer plass. Og de kan sjonglere slik at når 1L er våken og 1A sover så kan 1L ha 3/4 av volumet. Gardinene blafret litt når noen gikk forbi på utsiden, men tror jeg er blitt gardinfan.
    A9CB7DCD-429F-430C-B1A3-0BFA2D07821E.jpeg Man ble imidlertid nesten kanskje litt isolert der inne. Når fasten Seat belt kom på (noe det gjorde en del ganger pga mye turbulens) så jeg to fingre som laget en liten glippe for å se at beltet var på over dynen, men ellers så visste de ikke på den andre siden om jeg sov var tørst eller hva jeg måtte ønske.
     
    Last edited: 02. des 2022
    Kristian, kjeeli, jgroneng and 26 others like this.

Del denne siden