På langdistanse er fly et rimelig greit fremkomstmiddel, men hva med korte turer rundt i byen? Joda, det finnes Uber og taxi, men hva om du skal så kort at det blir «feil”? Ofte omtalt som «the last mile problem».
Høstferien ble tilbrakt i L.A.-området, og her fikk jeg gleden av å bli kjent med elektriske scootere, Bird.
Man finner birds utplassert over alt. Har man app’en er det bare å scanne koden på en, og hoppe på. $1 i oppstart, og deretter $0,15/min. Når du er ferdig, eller fremme, er det bare å slenge den fra deg, samme hvor du er; Ikke behov for å finne et stativ, eller «docking». Genialt!
Lås opp din Bird via app’en.
Du ser hvor nærmeste Bird er i app’en. I praksis trenger du ikke lete. De står over alt.
Det foregår en scooterkrig i US. Hovedkonkurrentene til Bird er Lime og Jump. Sistnevnte er eid av Uber. Har du Uber-appen, kan du bruke Jump. Jeg testet både Bird og Jump.
A Birds nest.
Hvem lader Bird’ene? Alle can registrere seg som «Bird charger», eller fuglefangere. Det er faktisk veldig populært hos bl.a. ungdom. De går på «fuglejakt», og lader hjemme hos foreldrene. Bird betaler $5-$20 for hver Bird du finner og lader. Betalingen varier litt etter hvor vanskelig Bird’en er å finne, så det blir en slags Pokemon-jakt, bare man får betalt for å finne de mest sjeldne.
Kommer det til Norge? Personlig tviler jeg litt, pga. klima. Det er noe annet å suse rundt på Venice Beach enn i mørke/kalde Norge, men hvem vet? Kanskje i sommersesong i de største byene?
Last edited: 12. okt 2018