Langdistanse vs. veldig korte. Scooterkrigen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av CrotchRocket, 12. okt 2018.

1. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    På langdistanse er fly et rimelig greit fremkomstmiddel, men hva med korte turer rundt i byen? Joda, det finnes Uber og taxi, men hva om du skal så kort at det blir «feil”? Ofte omtalt som «the last mile problem».

Høstferien ble tilbrakt i L.A.-området, og her fikk jeg gleden av å bli kjent med elektriske scootere, Bird.
    EE020CB0-B9CF-4643-ADA1-CB8AB59F10CE.jpeg

Man finner birds utplassert over alt. Har man app’en er det bare å scanne koden på en, og hoppe på. $1 i oppstart, og deretter $0,15/min. Når du er ferdig, eller fremme, er det bare å slenge den fra deg, samme hvor du er; Ikke behov for å finne et stativ, eller «docking». Genialt!

Lås opp din Bird via app’en.
    41172FDC-38F5-498D-B6A0-10570E0F9CDF.png
    Du ser hvor nærmeste Bird er i app’en. I praksis trenger du ikke lete. De står over alt.
    1A27164C-5C06-4EA3-9C5F-15549C6C0DFE.png

Det foregår en scooterkrig i US. Hovedkonkurrentene til Bird er Lime og Jump. Sistnevnte er eid av Uber. Har du Uber-appen, kan du bruke Jump. Jeg testet både Bird og Jump.

A Birds nest.
    BFF9E15B-8C3C-4475-AE80-D172C79B27D7.jpeg

Hvem lader Bird’ene? Alle can registrere seg som «Bird charger», eller fuglefangere. Det er faktisk veldig populært hos bl.a. ungdom. De går på «fuglejakt», og lader hjemme hos foreldrene. Bird betaler $5-$20 for hver Bird du finner og lader. Betalingen varier litt etter hvor vanskelig Bird’en er å finne, så det blir en slags Pokemon-jakt, bare man får betalt for å finne de mest sjeldne.

Kommer det til Norge? Personlig tviler jeg litt, pga. klima. Det er noe annet å suse rundt på Venice Beach enn i mørke/kalde Norge, men hvem vet? Kanskje i sommersesong i de største byene?

Last edited: 12. okt 2018
  2. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Du finner tilsvarende i Stockholm. Jeg husker ikke navnet på selskapet men en bekjent viste meg dette for en uke eller to siden. Han ukependler og bruker dette masse for å komme frem i Stockholm når han er der.

CrotchRocket liker dette
  3. oyvindm

oyvindm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg brukte både Bird og Lime mye i San Diego i sommer. Helt genialt! :D

DanH and CrotchRocket like this.
  4. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bruker Bird nesten daglig i San Diego. Det er dog ikke over alt det lar seg bruke mht. trafikkbildet. Bilistene er ikke så veldig innstilte på å vise hensyn til deg når det er trangt om plassen.

Brukte en Bird-scooter på den første etappen på vei til jobb før jeg skaffet bil. Det reduserte en 45 minutters gåtur ned til 20 min, men den etappen var så kronglete og stressende pga trafikk og bratte skråninger at jeg måtte gi meg.

Her i SD virker det som Bird vinner over Lime.

CrotchRocket and DanH like this.
  5. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde lett benyttet meg av et slikt tilbud mellom Nationaltheatret og Aker Brygge hvis det fantes.

6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
  7. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    For Jump:
    - åpne Uber app
    - bytt fra «passasjer» til «sykkel og scooter»
    - scan koden
    17CCBE1A-3AA0-4307-83DC-E43AF021118D.jpeg

Are liker dette
  8. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    FFlyer and CrotchRocket like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er fristet av en slik, men tror ikke jeg tørr,,,,
    Går nok rett i hipsterfella da :D

https://www.elkjop.no/product/foto-...gets/ONES2/ninebot-one-s2-by-segway-sort-hvit

Men du er jo ung nok til å bruke en slik :)
    Og går rett inn på bussen.. ;)

10. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Kult. Dette hadde vært nyttig å vite om når jeg var i Santa Monica tidligere iår....Uansett, tilbyr noen av aktørene noen bonuser eller incentivprogrammer som følge av den beinharde konkurransen?

11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    La merke til at de hadde ett lignende tilbud i Singapore også for noen dager siden. Smart!

12. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Jump (eid av Uber) tilbyr free rides i Santa Monica frem t.o.m 14.10.18. Det var sånn jeg fikk testet Jump. Hadde allerede Bird-appen, men gadd ikke laste ned en til. Da jeg leste at man kunne bruke eksisterende Uber-app, og at det var gratis, så var det ikke vanskelig.

Det var visstnok i september 2018 at det virkelig ble rullet ut i Santa Monica, selv om de har eksistert siden 2017. Før den tid var det mye kontroverser, hvilket det for så vidt er fortsatt. Det er mange som ikke liker utbredelsen.

Last edited: 12. okt 2018
  13. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Ett av disse selskapene var vell også det raskeste selskapet noensinne til å nå 1mrd usd i valuation mener jeg å ha hørt..

Så da henger jo enorme mengder folk seg på, for å starte tilsvarende!

Spennende konsept da.. I Bergen er vi bare glade vi har fått tilbake bysykkel.. ;)

C

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips, håper dette er tilgjengelig i Florida i februar. Ser de sliter litt med det juridiske men de håper å ha avklart ting snart.

15. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Så flere av disse i dag i Singapore, men vi valgte å bruke bena da det er mange kalorier som skal trimmes bort av all maten de serverer oss ;)

Are liker dette

Del denne siden