Langtur med mange flighter; valg av flyselskap og kredittkort

Tråd i 'Bonushjelp' startet av trulsdd, 10. juni 2022.

  1. trulsdd

    trulsdd Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Vi er en familie på tre (to voksne, en to-åring) som skal på langreise nest år. I første omgang flyr vi til Thailand eller Vietnam, derfra til Indonesia/Bali, så til Australia og avslutningsvis til New Zealand. Etter retur hjem til Norge tar vi en runde #2, antakelig til Sør-Amerika med 3-4 stopp der også.

    Jeg har brukt søkefunksjonen på forumet aktivt og fått svar på en del spørsmål, men tillater meg å komme med noen spørsmål som jeg ikke helt har fått klarhet i.

    ----

    Jeg fløy litt i jobben tidligere og hadde gullkort, men det er slutt på de dagene. I dag har jeg SAS Silver, og forholdsvis tilfreds med det, men tenkte at jeg må jo prøve å få noe ut av all denne reisen. Jeg vil også gjerne prøve å få gullkort ut av første runde til sør-østasia og aus/nz slik at vi har det til når vi skal til Sør-Amerika (har faktisk ikke sjekket opp SA-selskaper som flyr dit enda, men det er fordi vi ikke har lagt reiseruten der foreløpig).

    Jeg ser at på de datoene vi skal reise i 2023 så er det nesten like billig med Star Alliance-selskaper som med andre, så jeg tenkte vi skulle prøve å holde oss til dem for å samle opp poeng. For oss som reiser lite så er det som regel SAS, Norwegian og nå i det siste Flyr som er aktuelle for fremtidige ferier.


    Så det jeg håper dere poengsmartinger kan hjelpe meg litt med er innspill på planen/tankene mine - og kom veldig gjerne med innspill!

    #1 Anskaff et kredittkort som gir poeng. I utgangspunktet kan jeg godt betale noen kroner for å få så mye som mulig igjen. Vi har et forbruk på ca. 8000kr i husholdning i mnd, men skal jo i tillegg kjøpe flybilletter og hotell for ca. 60 000 kroner i løpet av noen uker. Jeg regner med at vi skal klare å bikke 150 000 kroner i løpet av et kalenderår uten problemer, særlig dersom det er mulig å betale regninger.

    Spørsmål til #1: Finnes det kredittkort som BÅDE gir eurobonuspoeng OG gir tilgang til lounger? Eller må jeg velge den ene eller andre?

    #2 Reise kun med Star Alliance. Ingen av turene er SAS, men andre selskaper i konsernet (Air New Zealand, Turkish Airways, Thai Airways og muligens en flight med Lufthansa).

    Spørsmål til #2:
    - Hvordan gjør jeg med oppsamling av poeng? Kan jeg "claime" alle disse poengene hos SAS? Eller finnes det et bedre selskap å samle alle disse poengene i for å få Eurobonus Gold? Og er det egentlig noen forskjell på om jeg har gull hos SAS eller f.eks. Turkish Airways?

    - Dersom jeg samler dem hos noen andre enn SAS - ødelegger ikke det litt for muligheten til CT senere via kredittkortet?
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Velg et lojalitet program i hver allianse. Og godskriv alle poeng dit. Med SAS sin pooling i familie tror jeg det er et godt alternativ som vil gi gull i løpet av reisen hvis du samtidig har kredittkort på der som gir status poeng.

    Det finnes vel mulighet for poengsanking på kredittkort til one world. Men med mindre potensiell opptjening en hos SAS som norsk kunde.


    Amex for CT er heller ikke viktig om du ikke har poeng hos SAS. Så det binder deg. Jeg ville sett på SASMc og opptjening der for å bruke rabatten på SAS flyvninger


    Vurder også om allianse frihet kan gi dere mye billigere billetter. En stor premium på bare *A vil jo være betaling for poengene du henter ut.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Innefor rimelighetens grense, nei.
    Du må i tilfelle opp på en av de bøsere Amex-variantene.
    Jeg ville holdt meg til "vanlig" SAS MC /Amex og vurdert å kjøpe Proiroty pass eller tilsvarende om det er viktig med lounge.
    Dog vil jeg tro at det like fort kan være mer gunstig for deg og fru å tjene opp hvert deres gullkort. Det er ikke gitt at du kan ha med både konemor og en unge i loungen da det er i prinsippet er begrenset til en gjest.
    Hadde ungen vært under 2 år hadde det stilt seg anderledes, man er avhengig av loungepersonalet og litt goodwill i tilfelle.

    Du opparbeider deg status der du samler peongene. Du kan således ikke få noen status hos SAS om du krediterer poengene noe annet sted.
    Du kan ta en kikk på f.eks. Aegean sitt bonusprogram, de er stort sett kjent for å være enkle å tjene opp status i, me om du også har tenkt til å samle poeng med kredittkort og bruke dette på reiser senere så tror jeg vel du står best med Eurobonus.
    .
    Det er nok ikke nevneverdig stor forskjell i det dagligdagse om du har status hos SAS eller Turkish, men det kan være enklere å få litt ekstra på "hjemmebane". En ting som også teller inn er tilgang til SAS sine lounger, med SAS gull kan du få med deg opp til 4 familiemedlemmer. Mens andre gullkort kun har 1 gjest.

    Om du tenker å basere deg på å tjene inn poeng via kredittkort, gå for SAS, mye bedre muligheter til det her i landet enn noe annet kort.

    Skal deg Amex + tilleggskort om du skal ha CT, utstyr konemor med Amex tillegskort og SAS Mastercard Point-earner.
    Vær realistisk med hva som kan oppnås, om du vet at du klarer 150k på Amex, kjør for CT, men er det å strekke strikken er det antakeligvis ikke verd å betale for Amex.
    Da er det mye bedre å holde seg til f.eks SAS Mastercard.

    Pass på å bruke Norgesgruppen og samle alltid poeng via Trumf. Viatrumf er din nye venn f.eks.

    Når man først går inn for å samle poeng går det fort unna, men stikk fingern i jorda en gang i blandt og spør deg selv om den transaksjonen du tenker å gjennomføre er fornutig. Er sikkert ikke alle som er enig i dette, men noen drar kanskje strikken litt for lang og overbetaler for tjenester og slikt bare for å sikre noen ekstra poeng.

    Merk forøvrig at CT gjelder kun to personer og skal du reise med et barn må du kjøpe voksenbillett i Start Alliance om du skal reise for poeng.
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Poengopptjening til Eurobonus er svært mager i de billige flyklassene. Selv på en så lang tur må du nok fly business hele veien for å komme i mål med gullkort. Husk at det er kun poengene du tjener på å fly (minus 20k statuspoeng i året med amex elite og evt 1000 poeng pr mnd med MC premium) som teller mot status. Forbruk på kort og slikt teller ikke.

    DNB Saga mastercard gir to gratis loungebesøk i året. Amex Platinum gir deg også loungetilgang.
     
    trulsdd, holmen and RoadKing like this.
  5. trulsdd

    trulsdd Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Takk for gode svar. Da går vi for SAS, og satser på å komme et stykke via kredittkort - og siste rest på reise. Etter første fligthene til østen skal vi være stasjonerte der i 3 uker før neste flight - og dersom vi ikke har fått til gullkortet innen da så regner jeg med at poengene fra de flightene kan vippe oss over.

    Har jeg forstått det riktig at jeg kan registrere Turkish/Singapore Airlines og andre i *A hos SAS og dermed få grunnpoeng fra de reisene?

    Ellers har jeg en kompis som gjerne har mulighet til å gi meg et gullkort fordi han snart er på diamant. Da er det fristende å heller jobbe for å få kona opp på gull i første omgang, også satse på at jeg får det av kompis. Eller er det sånn at hvis jeg har eks. 30 000 statuspoeng og 10 000 grunnpoeng og får gullkort, teller de da mot diamantkortet? Eller begynner jeg på null igjen da? Eller får man bare kortet men ingen statuspoeng når man gir bort gullkort?

    Hvis kona og jeg slipper inn på en *A-lounge så kan vi godt betale noen hundrelapper for å få med guttungen inn dersom det må til. Det er vel verdt det med 7+ timer layover som vi får noen steder. :)

    EDIT: Jeg har forøvrig søkt på SAGA (og de andre kortene), og selv om jeg ligger langt unna inntektsgrensa (halvparten...) så har litt flytting av pensjonsparing og diverse gjort at jeg har 1m+ på skattemeldingen. Jeg er heller ikke DNB-kunde, men SR-Bank, så det skal vel holde hardt...
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Poengene fra utreisen har helt sikkert kommet inn i løpet av tre uker, hvis det er de som vipper dere over. Dere kan også registrere Eurobonusnummeret på alle Star Alliance-flighter, så får dere poeng for de billettklassene som gir det. Opptjente poeng mot gull fortsetter mot diamant, men når du får et gullkort inkluderer ikke det poeng. Det eneste som hjelper mot opptjening er at fra du får gullkortet får du 25% ekstra poeng på SAS-flighter. Og husk at det er veldig få Star Alliance-lounger som tillater betaling for person 3, så da må dere eventuelt kjøpe alle 3 inn i en tredjepartslounge via f.eks Loungekey eller Prioritypass.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at det ofte opplyses at kjøpeinngang på lounge gjelder i 2 timer.
    Hvorvidt dette faktisk håndheves vet jeg ikke, men jeg ville uansett heller forlatt flyplasssen for litt sightseeing om jeg hadde 7+ timer et sted...
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan i all verden skal de greie å håndheve det? Må isåfall være at du ikke slippes inn før det er to timer til avgang da.
     
    eventyrer liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel enten noe slikt, eller at man må betale dobbelt om man kommer tidlig..
    Har kun en gang kjøpt meg inn i lounge så vanskelig å komme med noen erfaring..
     
  10. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    For det første, så må dere legge inn Frequent Flyer nummer på alle bookingene (når de gjøres eller før man reiser; "Manage my booking". Da får dere poeng for disse. Alternativt må du claime poeng i etterkant og dette tar tid. Som nevnt så er billige klasser ganske magre mtp poeng, men dere skal jo fly langt.

    Er bookingene gjort allerede? Det kan tenkes at et reisebyrå kan hjelpe dere å finne sweet spots, dere dere flyr litt høyere bookingklasse (som f.eks gir 50 eller 100% i stedet for 25), for bare hundrelapper ekstra. Om du da har allerede har 20k fra Amex Elite og 12k fra MC Premium, så vil dere raskt tippe over. Om du får gull av kompisen, så kan dere spørre reisebyrå om det er mulig at kona flyr en gunstig klasse, mens dere to andre tar det absolutt billigste. Er usikker på om dette går på samme PNR (og dere vil på samme PNR), men hør med reisebyrået (dette vil ikke funke med online booking).

    Det store spørsmålet er om alt dette er verd det. Det kan fort tenkes at dere sparer mye på å ikke fly *A på død og liv. Om man kan godta å stå lenger i kø, kjøpe sin egen mat og ikke skal ha med ekstra bagasje... så vet jeg ærlig talt ikke.

    Selv et Priority Pass bør vurderes; prisene er stive og du er aldri garantert at loungene er et sted for å slappe av. På mine siste to reiser har lounge (*G) vært et problem.
     
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,229
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevde at personen før meg i køen ble avvist fordi det var for lang tid til avgang, maks tid var 3 timer der (Schiphol Aspire Lounge med Priority Pass). Vedkommende ble bedt om å komme tilbake etter noen timer.
     
    Are and RoadKing like this.

Del denne siden