Jeg har tenkt på å ta med min 11-åring på vår første far/sønn langtur i business. Jeg har først og fremst sett på USA. Selv om prisnivået er helt vilt for tiden er det den enkleste destinasjonen for business bonusreise. Hva tenker dere er den mest barne/ungdomsvennlige byen i USA hvor det er mye å finne på og ganske enkelt å komme seg rundt? Vi vil være der i 3-4 hele dager. Evt er det andre storbyer/plasser i verden dere anbefaler for en 11-åring?
Vanakelig å komme utanom New York! Evt er jo Washington eit godt alternativ. Begge plassar har rikelig med attraksjonar som vil treffe godt for både far og son. Om klima/årstid spelar inn er det jo alltids byar som San Francisco og Los Angeles på vestkysten som kan vere aktuelle.
Hvis du først vurderer SF og LA vil jeg også slå et slag for San Diego. Ikke så lett tilgjengelig fra europa som de andre to, men det er en by og omland det er mye enklere å komme rundt i og har mye å by på. Byen har som andre byer museer av ymse slag, et hangarskip man kan besøke. Mye sjø og strand. Legoland og et av verdens fineste zoo fordelt på to lokasjoner. En tradisjonell fornøyelsespark finner du og, om en ikke så svær om de lengre nord. Man kan også få en smak av ekte Mexico ved å parkere og gå over grensen i Tecate. Kan kombineres med en rundtur inn i ørkenen på vei tilbake, eller ta en overnatting der ute og oppleve en makaløs stjernehimmel. Jeg har bodd der borte så jeg er selvsagt ikke helt nøytral, men jeg vil påstå SD er en mye triveligere destinasjon enn de klassiske turistmagnetene. Explore Things to Do in San Diego | Official Ca. Travel Guide
Jeg skal ha med min 11-årige datter neste uke til LA i SK Biz som da også gir rabatt siden hun ikke har fyllt 12 enda. Oppholdssted blir Anaheim hvor det ligger en viss fornøyelsespark som vi da må besøke. Men vi har leiebil og også en dag uten noen som helst planer så vi kan se oss litt rundt. Jeg har jo hørt der er veldig lite trafikk i LA så....
3-4 dager får du til i alle byene SAS flyr til. Chicago er kanskje den som har lengst sesong som kan være litt kjip på vær. Amerikanerne er ofte gode på museum, jeg liker ofte de litt mindre. Men teknisk museum og vitensenter er alltid stas. Så er det jo nesten like stor strekk i feltet blant 11-åringer som oss andre... Men fine butikker for de fleste interesser er jo å oppdrive, selv om prisnivået som du sier er litt kokko. I vår familie settes det stor pris på særamerikansk handel enten det er godteri, junkfood eller klær. USA får jo også til fornøyelsesparker som vel fort er obligatorisk om du lander i MIA eller LAX (som ellers kanskje er de minst spennende byene, men mye innenfor bilrekkevidde) Får du til vestkysten er det jo fint med den ekstra lengden på flyturen når den først er en del av reisen (Tidlig krøkes osv.) K
Nå vet jeg ikke når på året dere har tenkt å reise, men jeg hadde med meg en 8-åring og en 11-åring til Chicago i fjor sommer. Kan anbefale Chicago om sommeren i alle fall. Her er det gode strand og bademuligheter, det er store parker med flotte lekeområder og det er gratis inngang til en veldig bra lokal dyrehage - bare for å nevne noe. Vi hadde det meste i gangavstand fra hotellet. For vår del var i alle fall Chicago helt topp med barn i den alderen!
Jeg ligger et par år før deg i løya, har riktignok jenter. Boston, NYC eller Washington (evt Toronto også) er jo enklest med tidsforskjell, men Chicago er bra også. Ville latt hotellpriser styre litt av valget, tror 11-åringen synes det er stas uansett. Om første gang til USA og penger ikke er et tema må det jo være NYC. Har hatt ovale weekender til både LAX og SFO, og ville nok ikke gjort det om 11-åringen ikke er reisevant, (men min ene storkoste seg på The Edition i LA).
Det blir i slutten av april, rett etter påske vi skal dra. Veldig lyst til vestkysten, og har sett masse på San Diego tidligere. Dessverre er det lite å oppdrive i business dit, har stort sett funnet til New York/Atlanta/Florida området med Virgin. Går jo selvfølgelig an å legge til en tilslutningsflight, men finner ingen fly med Delta fra disse byene og over til vestkysten i business. Og 6 timer i øko direkte etter en flyvning i business frister ikke... Så kanske NYC eller Washington da, evt Orlando. Er jo mange parker å kose seg med der Takk for alle svar forresten!
Slår et slag for Washington jeg. Fint å gå rundt, mye man kan se på og normalt grei tilgang på biz seter. Trives bedre der enn i NY og for en førstegangsreisende 11 åring tenker jeg det er stort uansett.
Tok en av mine 11-åringer til Seoul. Var jo veldig spennende, men tidssoneproblemer ødela nok litt. California kan by på utfordringer sånn sett. Chicago gikk helt fint.
Fly til LA, lei en tøff bil og kjør nedover kysten til San Diego. 2-3 timers kjøretur (avhengig av antall stopp osv). Så får dere en kjempefin opplevelse. Mulig du finner flere billetter til LAX enn San Diego.