Latam økonomi t/r Brasil

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 25. sept 2018.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Som jeg tidligere har hintet til andre steder på forumet har jeg fått en gavepakke av en flybillett av jobben. Jeg skal til Belem i Brasil. Med et selskap jeg ikke har status hos. I økonomi. Med en reiserute full av lange mellomlandinger.

    Reiseruten er som følger:
    OSL-CDG med SAS
    3t 40m mellomlanding
    CDG-GRU med LATAM
    4t 35m mellomlanding
    GRU-BEL med LATAM
    72 timer langt utenfor Belem
    BEL-GRU med LATAM
    3t 30m mellomlanding
    GRU-FRA med LATAM
    1t mellomlanding
    FRA-OSL med Lufthansa

    Bra internett er ingen selvfølge her i Brasil, men hvis jeg smører meg med en god dose tålmodighet bør det ikke være alt for lenge til første del dukker opp. Jeg hopper over SAS og Lufthansa i denne omgangen, men kan røpe at SAS-flighten til Paris var helt på det jevne.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,619
    Likes mottatt:
    34,780
    Bonuspoeng:
    293
    Safe flights på drømmeturen:)
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Latam Brasil
    LA 8101
    CDG-GRU
    23:00-05:45+1
    11t 45m
    Airbus A350-900
    Økonomi, sete 51D

    map-2.gif

    Jeg har altså blitt sendt på en jobbreise til Brasil og når du ikke får bestille reiser selv er det ikke alltid det flyselskap og statuskort matcher. Det gjelder i dette tilfellet meg, så her må kreativiteten blomstre får å gjøre turen så behagelig som mulig. Første forsøk på det var PlusGrade, men budet var ikke høyt nok til å flytte meg fremover i kabinen.

    APC_0630.jpg

    Latam minst to muligheter for oppgradering som jeg kunne finne. Første måten å oppgradere på er å bruke kuponger man får utdelt avhengig av status i Latam Pass. De kan gi deg bekreftet oppgradering hvis du har nok kuponger for strekningen og det er ledige plasser. Og det er først når alle medlemmer har fått sine oppgraderinger de vurderer å oppgradere kunder fra PlusGrade.



    Vi satt opprinnelig på hver vår side av en tre-seter ganske langt bak i kabinen, men da noen hadde lyst til å sitte mellom oss flyttet vi oss raskt til den aller siste raden, 51.

    IMG_5868.jpg

    Latams A350 har 2-2-2 konfigurasjon i business og 3-3-3 i "premium economy" og economy. "Premium economy" er samme seter, mat og service, men har 2 inch større pitch.

    APC_0610.jpg

    Ved gaten ble jeg sendt bort til en serviceskranke fordi det var noe feil. Der fikk jeg vite at det var noe feil med setet, så jeg hadde blitt flyttet til midtsetet.

    IMG_5886.jpg

    Ikke jeg vet hva de mente for det var ikke noe galt med D-setet, men vi var happy med å ha et av veldig få ledige midtseter. Heldigvis, for på de to bakerste radene er det ikke overheadbins og bagasjen ble puttet mellom oss.

    IMG_5901.jpg

    Det drøyde lenge og vel med avgang, antageligvis pga grunn av mye trafikk ut av CDG eller i luftrommet rundt. Til slutt kom vi oss opp i luften hvor serveringen startet etter ikke alt for lang tid.

    IMG_5912.jpg
    En route Sao Paulo

    IMG_5916.jpg
    Meny for middag

    IMG_5917.jpg
    Meny for frokost

    IMG_5925.jpg

    Mat og drikke ble severt samtidig. Jeg gikk for biff bourgogne sammen med et glass rødvin. Så ikke særlig innbydende ut og smakte heller ikke spesielt godt, men jeg fikk noe i magen før jeg la meg. Klokka hadde passert midnatt med god margin på dette tidspunktet, så det var jeg begynte å bli ganske sigen.

    IMG_5945.jpg

    Kabinen var helt utrolig kald, men med to pledd og puter sov jeg vel omtrent 10 timer og våknet etter frokost og rett før landing.

    APC_0618.jpg

    Vi kom oss trygt ned på bakken og parkerte på en remote gate. Det var ingen S-klasse som hentet oss denne gangen, så vi fikk tatt buss sammen med resten av flyet. Ekstra stas var det at de brukte en trapp for å tømme hele flyet, så vi havnet selvfølgelig helt bakerst i immigration-køen. Totalt brukte vi omtrent to timer fra flydøra til loungen inkludert gåtur fra terminal 3 til 2 og ny sikkerhetskontroll.

    APC_0640.jpg
    LATAM A350-900 i soloppgang på GRU.

    Konklusjon:
    LATAM leverer et ganske så bra produkt på langdistanse. Setene er komfortable, IFE er høyoppløst med relativt omfattende innhold, bra kart og kameraer både foran og under. I tillegg har de både strømstikk mellom setene og USB i skjermene sammen med en 3,5mm minijack til headset. Det virket ikke som det var noe problem å få mer alkohol, men det var ikke målet på denne nattflighten. Digresjon: det virker som de stort sett har nattflighter begge veier over atlanteren, flyet vårt stod i Paris i 6-7 timer og hjemturen til Frankfurt går også om natten.
     
    Avixlo, pgaa, Flyvende_mare and 28 others like this.
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    10 timer?! I økonomi?!? Jeg er happy om jeg klarer ett par timer jeg, og det i business... Jøje meg for ett sovehjerte du må ha. Smått misunnelig kjenner jeg.
     
    Sobril, LN-FHU, SAJblue and 9 others like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir like overrasket hver gang noen blir overrasket over at folk klarer å sove i eco. :D

    Flott rapport så langt. Det siste bildet fra GRU var veldig tøft!
     
    Last edited: 25. sept 2018
    Avixlo and Upsaker like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Kult, ser fram til mere :) Alltid stas med noe nytt.
    Enig med @Travellingalf , å kunne sove i 10 timer i strekk på økonomi...
     
    Avixlo, Travellingalf and Upsaker like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Her snakker vi ikke skrekk og gru, nei. Brillefin rapport :) Har kun fløyet LATAM innenriks i Argentina selv, så kjekt å lese om langdistanseproduktet :)
     
    Upsaker liker dette
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er helt lik som deg. Storfornøyd om jeg jeg får meg 4-5 timer på øyet de få gangene jeg flyr business.
     
    Upsaker and Travellingalf like this.
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Her bør det vurderes å bytte arbeidsgiver altså....
    Neida, spøk til side, det ser faktisk ryddig og greit ut baki der, men jeg skulle virkelig vært glad i jobben min om jeg skulle sitte sånn i 11 timer. Får jo knapt sove i biz....
     
    Eddie47, chberge and Upsaker like this.
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe, det hører meg til sjeldenhetene, men det har skjedd. Sauset meg godt inn på veien ned og i loungen først :)
    Takk for det!
     
    Eddie47, veeegard and Travellingalf like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Latam Brasil
    LA 3554
    GRU-BEL
    10:20-13:50
    3t 30m
    Airbus A321
    Økonomi, sete 37C

    Fire og en halv time senere skulle vi videre til endedestinasjonen Belem, litt lengre nord i landet. Siden godt og vel halve transfertiden gikk med til immigration og forflytning fikk vi ikke så fryktelig mye tid i GOL Premium Domestic Lounge, men de hadde fine dusjer (med håndklær) hvor vi fikk freshet oss opp med rene klær.

    APC_0655.jpg

    Boarding med buss her og (har de egentlig vanlige gater på GIG?). Kom nesten sist inn på flyet, men fordi de hadde påspandert seg to trapper var det ikke noe problem å finne frem til nest siste rad. Vi fikk litt håndbagasje over oss og resten under det ledige midtsetet (score!).

    IMG_5982.jpg

    Vi visste ikke mye om hva som ventet oss på en innenriksflight i Brasil, men også her ble jeg positivt overrasket. I likhet med forrige flight var det også her 3 stoffseter på hver side av midtgangen. Ingen skjerm i seteryggen, men har du lastet ned LATAM Play-appen på forhånd får du tilgang til en bunke innhold på egen device via wifi. Det virker som du kan klare å komme deg inn der med en nettleser også.

    IMG_6002.jpg
    En route Belem

    IMG_6028.jpg
    Jeg er litt usikker på om dette er korrekt oversettelse.

    APC_0669.jpg

    APC_0670.jpg

    APC_0671.jpg

    APC_0672.jpg

    APC_0671.jpg

    APC_0672.jpg

    APC_0673.jpg

    APC_0674.jpg

    Det er populært å bytte ut dårlig, gratis servering til fordel for innbydende menyer med priser, og det har også LATAM gjort. Prisene er det heller ikke noe å si på:

    Sandwich med kalkun og ost: 32kr
    Brus: 16 kr
    Heineken: 30 kr
    Potetgull: 16 kr
    Cashewnøtter: 24 kr

    APC_0668.jpg

    Dette, sammen med stikkontakt mellom setene gjorde at den 3,5 time lange flyvningen gikk nokså fort. Siden vi var sist ut var all bagasjen akkurat kommet på båndet og vi kunne gå rett ut til vår ventende sjåfør.

    PS: kan en moderator fjerne "for" i tittelen?
     
    Avixlo, pgaa, kjeeli and 17 others like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Supert. Full rapport forventes!
     
    Upsaker liker dette
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Upsaker liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Heldig og heldig... for 5 laken så burde det gå inn når det er seter ledig :)
     
  16. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport - ser frem til fortsettelsen... ;);)
     
    Upsaker liker dette
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
  18. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    På første rad
     
  20. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Nice one :eek:
    Artig å lese en rapport om noe nytt :)
    Gleder meg til fyldig rapport om C-produktet :)
     

Del denne siden