LCC-sommer

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 09. aug 2016.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde egentlig tenkt å skrive dette kronologisk, men jeg ligger her og føler meg skitten, brukt, og slem.

I løpet av den siste uken har jeg flydd både Eurowings og......I dag?? .......Ryanair.

I know.

Men som så mange andre mennesker, så gjør kjærlighet blind. Når man er sørpe nyforelska og totalt sveiseblind. Da ramler hele korthuset. Prinsipper flagrer ut vinduet. Selger sjela for en femmer. Den aller første ferien sammen. Føkk alt anna.

Men. Truth be told. Jeg gav meg ikke uten kamp. Ryanair var et valg som satt sinnsykt langt inne. Jeg satt langt om lenge og sørfa på alskens momondoer og "ab in der urlaub" (may the creator RIP, he recently died in an airplane crash!!!). Men det er en gang slik at nord-vestre tyskland er håpløst langt unna alle flyplasser. Og vi skulle helt konkret til: Thessaloniki. Men hvor skal man da fly fra? Bremen er den nærmeste med 1,5 timers kjøring. Ellers er Düsseldorf, Hannover, og Hamburg, nærmere 4 timers kjøring en veg. Amsterdam 4,5 timers kjøring. Når vi kunne få gratis kjøring ut til Bremen og dermed sparer tusenlapper i parkering... Da ble Bremen den realistiske flyplassen. Ikke minst siden Air Berlin, Air Serbia og Aeagan alle hadde sinnsykt elendige flytider fra HAJ og HAM. Avreise 06:00 betyr vi måtte kjørt kl 23:00 kvelden før. Prisene var helt ok, ikke noe å gå i taket over. Air Berlin og Air Serbia ville ha 2000kr/per pers tur-retur feks HAM-SKG-HAM. Lufthansa ville ha 4500kr/per pers BRE-FRA-SKG-FRA-BRE med ca 6 timers reisetid og noget skral connection-time på returen. Ankomst Thessaloniki sent på ettermiddagen.

Så har du Ryanair. Direkteflight på mandager Bremen-Thessaloniki. Avgang 07:00 ankomst 11:00. Flytid 2t 20min. Retur 11:45 og ankomst Bremen 13:00. Perfekte tider. Perfekt beliggenhet.

Valget ble tatt. Ryanair var det FORNUFTIGE valget. Smak på den. Smaker gammelt askebeger. Sweaty ass-crack. Ugh.
    Og tro ikke prisen var noe å skryte av. 1200kr i grunnbillett tur retur. Deretter betalingsgebyr. Vi kjøpte også seter da min kjekke halvdel er 1,92cm høy. De kosta 100kr/stk. Totalt 400kr. Så nå er vi oppe i 2890kr totalt. Ryanair vet de er alene om denne ruta. Og de vet at feriereisende trenger bag. 50EUR skulle de ha, for en bag. Totalt 2000kr!!!!!! For 2stk bag, tur/retur.

Totalpris: ~5000kr. Lavpris my ass!!! Men det er altså verdien på en direkterute. I et område med null nærliggende flyplasser.

You no believe me?
    image.png

Kvittering! På at Ryanair flår folk.

Jaja. Nok sutring om priser. Det er markedsøkonomi i praksis. Ingen tvil om at de vet å tjene penger.

Herregud, dette blir en novelle. Men. ALT med denne reisen var tacky.

Ta bare ankomst ved Bremen flughafen. Den støgge ryanairlogoen preger en bygning som minner om en messehall hvor noen har satt opp kryssfiner-bokser til "baggage drop" og hele verdens klientell befinner seg i køene rundt deg. Med hele verdens beholdning av håndbaggasje. Selv gav jeg meg faen på at de 500kr for 20kg baggasje skulle utnyttes til det fulle - så med sylskarp presisjon hadde jeg 19,8kg i baggen og bare iphone med boseheadsett og passet som håndbaggasje. (PS: på hele turen så jeg ikke en eneste annen bose-qc15/25!!! Det var nesten utrolig! Ryanairklientell er deafo ikke den gjengse frequent flyer). De knøttsmå forholdene betyr at det aldri er kø i den spesialdesignerte securitien til kun rajjans flighter. I mellomtiden tok vi oss en sigg utenfor terminalen, og bare 15 minutter før avgang gikk vi igjennom security. Det føltes galt, skittent, rart. Folk foran meg i security virket som de aldri hadde sett en airport security før, jeg tok meg i å fascinere meg over atferden som om de skulle vært dyr i en zoologisk hage.

Vel gjennom security kjøpte vi 0,5 liter vann til 3 forbanna euro. Verre enn GM?! Pga setebooking hadde vi priority boarding. Overasskende nok var det noe som fungerte. To separate køer ble dannet fra starten av, og var blokkert med bånd foran. Priority lane ble åpnet først. Det fungerte fordi:
    1) Det går ca 6-7 ryanairflighter i løpet av en dag. Og dette er de eneste flightene som går derfra.
    2) Terminalen er knøttliten, med minimal sitteplass. Du går gjennom security og boarding begynner minutter senere.
    3) Det er ikke plass til mer enn en flight omgangen. Og 183 pax tar opp hele terminalens venterom.

Utenfor stod den der. Med fargene. Den støgge jævla logoen. For sikkerhets skyld hadde dette flyet også spesial-livery med polsk skrift på seg. For å gi en ekstra kvalitetsfeeling! Og JEG skulle gå ombord? Herregud... Det hele føltes uvirkelig. Som en drøm. Skulle ikke noen vekke meg opp snart? Den innebygde trappa var bratt, måtte forseres med klatring, og gav meg følelsen av å være på ekspidisjon. Selv Widerøe føles mer velkommende med sin innebygde plastikktrapp.

image.jpeg

Som seg hør og bør var jeg førstemann ombord, på min første tur med Ryanair. Sete 01B og 01C ventet. Cabin var en mix av 2 spanjoler, 1 italiener og 1 ukjent. Cockpit var en kvinnelig kaptein av ukjent bakgrunn (tysk?), italiensk styrmann.

Etter at halve Hellas hadde inntatt flyet, var vi klar for avgang. 2stk cabin crew foran meg skuffet meg ikke, og startet flighten med å snakke om hvor lite de hadde sovet dagen før. Problemer med leiligheten Ryanair gir crewet i Bremen gjorde det vanskelig å sove. Forrige uke fløy de ut fra Barcelona. Denne uka Bremen. "purser" (vettafaken hva de er, de har vel ikke sånt hos Ryan) fortalte hun led av insomnia for tiden. Hun sov rett og slett ikke. Kjempeprofesjonell samtale å ha rett foran pax, særlig jeg som er Ryanairs største fan.

Resten får jeg fortelle senere... Men vi bar jo avgårde til en fantastisk start. Jeg og Rajjan. Sammen for første gang.

image.jpeg

Last edited: 09. aug 2016
    Baldrick, mhsalv, Islending and 18 others like this.
  2. shyneno

shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    dere er ganske syke hvis dere betaler 5k for å fly ryanair....

Ida, milehigh, jayeff and 1 other person like this.
  3. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Kutt ut tobakken så kan du fly 3-5 slike kostbare Ryanairturer i året! :p

LineE, milehigh and Kjakan like this.
  4. mathiasfe

mathiasfe Senior Medlem

Likes mottatt:
    682
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde liknende opplevelse med Air Berlin her for ett par måneder siden. Flyet var såvidt landet (å når jeg sier såvidt, så mener jeg typ 5 sekunder etter at flyet touchet bakken), før halve kabinen reiste seg opp og begynte å hente ned bagasjen. Kabinpersonalet måtte rope gjennom kabinen at folk måtte sette seg ned.

Helt surrealistisk opplevelse.

Baldrick, LineE and Petter B-C like this.
  5. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    hahaha.. knekker sammen her:D

Ida liker dette
  6. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    913
    Bonuspoeng:
    93
    Trenger ikke å Fly Air Berlin eller LCC for å oppleve det. Opplevde det samme på Sk 996 fra Beijing. Flyet hadde så vidt tatt bakken før en skokk kinesere begynner å reise seg fra sete å leter etter bagasjen sin. Crewet var raske med å heve stemmen for å få massene ned på setet sitt igjen.
    Skulle nesten tro enkelte aldri hadde flydd før.

Flott rapport @Ida. Blir nok ikke siste gangen du blåser 5k på en billett med Ryanair ;)

7. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    113
    1200 pp i grunnpris t/r er da ikke noe å si på? Det er omtrent det samme jeg betaler med Spirit/Frontier til Houston til helgen. På Spirit har jeg imidlertid sett BOSE'r .. skal sjekke Frontier på søndag. (y)

8. RescueMe

RescueMe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Har du innført bosefaktor for å beskrive andel vante reisende nå? En litt mer fancy variant av kabinfaktor ;)

Petter B-C liker dette
  9. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    Ville du gjort det igjen? Du bruker returen?

10. veeegard

veeegard Medlem

Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Baldrick, LineE, hifiman and 2 others like this.
  11. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,561
    Bonuspoeng:
    113
    Herrrrrrlich!! Mer mer!!!

12. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Haha, han duden som løper etter flyet er min nye helt! Wait up; jeg skal med! Here i cooooome :D

Baldrick, LineE and tommy777 like this.
  13. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,561
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg dauer!!

14. hifiman

hifiman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Skal med på det flyet uansett hva det koster...snakk om type

Petter B-C liker dette
  15. LineE

LineE Medlem

Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Hahaha! @Ida på RyanAir-flights er heretter min favoritt! Kanskje vi burde slå til å spandere noen turer i året på henne? Lukter jeg spleiselag?

Har faktisk fløyet til og fra Bremen med RyanAir sjøl i forbindelse med skoletur til Aurich (vindturbiner). Husker ankomsten til Bremen som om det var i går og beskrev det med stor innlevelse som å ankomme et svenskpatriotisk walkin-closet av en flyplass...

Vi var også så heldige at vi ble 40 minutter forsinka på vei hjem da crewet villig lot seg bestikke til å holde igjen flyet for noen som satt fast på motorveien. Vi fikk aldri klarhet i hva de betalte for det der, men jeg tror resten av flyet gladlig hadde gitt et mottilbud.. :p

Ida, Petter B-C, Misterix and 2 others like this.
  16. shyneno

shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    jeg har også flydd ryanair til bremen(fra torp?), men da betalte jeg jo bare noen hundrelapper og kom meg fra A til B.

17. thecoldfish

thecoldfish Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Dette har jeg opplevd hos SAS også. En mann som reiste seg og åpnet koffertlokket før flyet forlot rullebanen etter landlig. Vertinnen ble ganske høylytt på høyttaleren…

18. Fredrik

Fredrik Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Det händer nog oftare än man tror. Jag har varit med om det vid landning på AMS med KLM. Är osäker på om noshjulet var i marken när damen några rader längre bak tyckte hon och hennes barn skulle kliva upp.

19. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Phew. Okei. Time to close this up. Takk for alle humoristiske kommentarer :p

Får vel runde av LCC-sommern, nå som jeg har booket meg billetter med normale selskaper framover. Phew.

Tilbake til Ryan. Der satt vi på rad 01 altså, og så inn i kvitøyet til hovedansvarlig i kabinen, eller "purser", som var en dame på kanskje 28 år fra spania. Ved siden av henne en ungpjokk som enda ikke kunne alt, mao i opplæring, på kanskje var 18-19 år. Fra ukjent land. Men han snakka godt engelsk. Kanskje øst-europa. På climbout fra Bremen sier "purser" plutselig "OH MY GOD" mens hun ser ut vinduet. Fy flate. Jeg holdt på å få hjerteinfarkt. Men det var bare en enorm "stau" (eller stillestående kø) som var på autobahn. Jesus frikkin' christ. Man kan jo ikke se ut vinduet og si OHMYGAWD på den måten foran passasjerer. Iallefall ikke meg!!

Ganske godt med beinplass på 01, men anbefaler absolutt ikke å sitte på 01A. Dette bildet er tatt fra 01B, og du ser hvorfor. Kurvaturen til flyet + den klumpete døra gjør at du ikke har så god plass til deg selv. Jaja. Flyturen dura avgårde, jeg satte på bose headsettet mitt og forsøkte å fokusere på noe annet. Det eneste negativet med å sitte på 01, er at kabin crewet kommer til å trø på beina dine OFTE, kjøre traller over beina dine, folk flokker seg rundt deg før de skal på dass, etc.

Med min kjekkere halvdel som holdt hånda mi, klarte jeg faktisk å sovne ombord. Det er utrolig hva de rette hormonene (typ, oxytocin) kan gjøre med nivået av ro. Testa også Ryanairs toaletter, de var lik som alle andre B737-toaletter. Ikke noe mindre. Good to know.

Kan dykk se flyet?

Plutselig var vi i nærheten av Thessaloniki. Cabin crewet var særs opptatt av å prate med hverandre på denne turen, det gikk i rask og høylytt spansk foran oss. Med andre ord ble veldig lite cabin work gjort. Det gikk som det gikk, og jeg kunne se hvordan den yngre gutten ble mer og mer stressa mens purser løp gjennom kabinen for søppel, når vi allerede hadde begynt innflyvninga. Vi gjorde siste sving inn for landing, flap 30, wheels out, det var allerede 2 minutter siden cockpit hadde sagt "cabin crew be seated for landing". De hvite husene nærmet seg, hjulene hadde vært ute langt om lenge, og alle trallene i galley var enda ikke sikret. Den unge gutten gjorde et siste blikk ut av vinduet, så over på purser som bare hang noen løse poser på en knagg, løp over til setet, festet setebeltet, og 20 sekunder senere var vi landet.

Jaja. Vi kom oss jo fram, om ikke anna! ;)

I typisk Ryanair-ånd hadde de grovt overestimert tidsbehovet. Rutetid er satt opp som 02:55, mens flyet aldri bruker mer enn 02:30 i lufta. Dermed fikk vi - ikke overraskende - høre den harry "fanfaren" om "yet another Ryanair on time arrival". Det er j*vla lett å komme i tide, om du alltid regner med å bruke mer tid enn du faktisk gjør! Ja, og klapping. Klapping når vi landa. #cringe

Thessaloniki airport er en ... tja. I forhold til Chania og Santorini - hakket over den gjengse greske flyplass jeg har opplevd så langt. Det sies at Heraklion ikke er så ille heller. Og Athen. Men Thessaloniki led av samme problem som alle greske flyplasser: toalettforhold du trodde tilhørte the medieval times. Hvor vanskelig er det å holde toaletter rene? Er grekere sinnsykt skitne? I don't get it.

Anyways. 7 dager i et nydelig område senere - retur. Kaotiske tilstander på innsjekk, heldigvis mindre kø i security og aircondition inne i terminalen. Wow, grekenland. I am surprised. Boarding var nok en gang styrt av to køer som var definert av "normal boarding" og "priority boarding". Med bussgate tenkte jeg at dette ble kaos, men UTROLIG NOK (!!!) så hadde ryanair en egen buss til priority boarding-paxen. I take my hat off (and eat it) altså, den ble jeg overraska over. Vi var kanskje 15-20 pax, alene i en buss med plass til 80-90 pax. Om dette er vanlig andre steder kan jeg ikke uttale meg om.

Forgive me father, for I have sinned....

Nuvel. Denne runden var det 16B og 16C som gjaldt. Nok en gang satt jeg i B-setet. I don't know what's crappening. Nødutgang. Betalte det samme for disse setene, som på rad 01.

Ikke fullt så bra legroom som på rad 01, men du slipper å ha folk foran deg hele tiden. Det er mye mer ro og fred. Setene er harde, har null recline (hverken på emergency eller noen andre steder i flyet), de er i syntet-skinn så du blir svett i ræva - og jeg vil ikke anbefale å sitte i de lengre enn max 3 timer. Max. HMS-rules.

Denne turen var vi så sultne at vi faktisk måtte kjøpe noe (!) fra tralla, en baguette til 5 føkkings euro. Proudly made in Ireland, with cheese and ham. Utrolig nok var den etanes, den ble varmet før vi fikk den, og ikke ble jeg dårlig i magen. #stillbetterthanaircanada

Ryan har spraylakkert overhead lockers i gult. Gud må vite hvorfor noen syntes det var en god ide. Kabinen framstår som veldig gammel. Men dette flyet var "bare" 7 år gammelt. Av en eller annen grunn har ryanair også flytevestene i taket, altså oppe der hvor oksygenmaskene kommer ned. Skjønner ikke helt hva godt det skal gjøre. De sparer garantert penger på det. Crewet var bedre enn de på utreise, men det var mye klabb og babb med betalingsterminaler. For å betale 5 euro ønsket jeg å bruke kort. Nei betalingsterminalene fungerte ikke. Okei, har en 50euro da... Å, men vi har ikke veksel. Nehei nei? Hva foreslår du da liksom?
    Toalettet foran var u/s hele turen, så vi hadde kun 2 toalett i bakre del av kabinen å benytte. De var totalt disguisting. Jeg får nesten oppkastfornemmelser når jeg tenker på hvordan det så ut der inne. Det var altså... alt. Det ene toalettet hadde noen lagt i fra seg abnorme mengder hår og flass over hele det lille toalettrommet (wtf) og i det andre, avføring. Sweet. Jeg har flydd snart 500 gang i mitt liv, aldri har jeg opplevd så disskøsstinge toaletter. Gratulerer Ryanair og den greske befolkning, særlig sistnevnte. I am looking at you, greeks.

Vel framme i Bremen igjen, var jeg overrasket over å se at de brukte trappebil på bakre utgang. Hvorfor ikke bruke det på framre også, i stedet for den idiotiske innebygde stigen?

Og med det var Ryanair-besudlingen min over. Vi valgte Ryan for å slippe å måtte bruke 1 dag av ferien på mellomlandinger, kjøre bil i 4-5 timer, stå opp til ugudelige tidspunkt og heller bare ha en normal reise fra A=>B. Dessverre er Ryan de eneste som tilbyr dette fra vårt lille avhål i Tyskland, så vi måtte jo betale dertil. Ryanair er for meg alt annet enn en lavprisaktør, med tanke på de prisene de tar, og skal man ha alt vi hadde - med priority boarding, seter, bag og mat, så ender du opp med å betale det samme som du gjør "i ett" hos noen andre. I grunn tror jeg vi betalte mer enn vi hadde gjort om vi valgte Lufthansa eller Aeagan (sp?). Crewet i kabinen gav meg aldri noen særlig profesjonell følelse, hverken på utreise eller retur, mens cockpit virket mer fornuftig.

Har du ikke andre valg så jaja. Man dør jo ikke. Men jeg kommer til å fortsette å unngå Ryanair. Hvis jeg bare reiser med Ryanair ville jeg gått lei av å fly på 4 flyturer, og bestemt meg for å aldri fly igjen.

Coming up: Eurowings.

Last edited: 20. aug 2016
    milehigh, Kjakan, Islending and 11 others like this.
  20. Stuttfeiten

Stuttfeiten Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    1,768
    Bonuspoeng:
    93
    Effekten av oxytocin, endorfin og morfin på det menneskelige stressnivå er kraftig undervurdert. Godt at du hadde nokon som kunne levere ein av stresseliminatorane.

Takk for ein morsom turrapport/advarsel!

Del denne siden