Leie bestemt bil?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Neguah, 14. april 2023.

1. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Skal leie bil 6 dager i Sverige i slutten av august. Har gjentatte ganger tatt kontakt med Avis og Herz uten å lykkes. Mail sendt 8 dager siden. Ikke fått svar.

Hos de fleste bilutleiere kan du leie en bestemt bil eller liknende. Utfordringen her er at jeg ikke vet hvilke biler "liknende" er. Jeg er kresen, og ønsker å leie en bestemt bil. Hos Herz for eksempel kan jeg leie en V60 eller liknende. Hva er liknende her? Er den like stor som V60, men dårligere motor? Samme motor?

Sist jeg leide bil hos Avis i Oslo, leide jeg en Volvo V90 (gruppe P) eller liknende. Da jeg skulle hente bilen, hadde de ingen liknende igjen. Ikke engang stasjonsvogn. Jeg ble tilbudt en mindre SUV, som var for liten. Etter litt om og men, fikk jeg en Audi E-Tron SUV. Jeg orker ikke havne i denne situasjonen igjen.

Uansett, jeg vil bare vite helt sikkert hvilken bil jeg får. Er dette mulig hos noen utleiere?

Skal for øvrig reise med familien, så er greit å vite hvilken bil vi får mtp bilstoler og bagasje.

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Leier du en Volvo xc60 vil du i 9 av 10 tilfeller ikke få det. Selskapene lokker med det kjente og «beste», men du får det stort sett ikke.
    Når det er sagt, kan du gjerne få en bedre opplevelse med andre merker.

3. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,581
    Bonuspoeng:
    183
    Både Avis og Sixt har vel garantert modell på noen av bilene?

Last edited: 15. april 2023
  4. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    I Sverige eier såvidt jeg vet Volvo Hertz-franchisen, og anekdotiske erfaringer av leie og observasjoner av parkeringsplassene for utleiebilene tilsier at det nesten bare er Volvoer/Polestar hos dem. Det er dermed stor sannsynlighet for at du får en Volvo hvis du har bestilt en klasse med Volvo som eksempelbil hos Hertz i Sverige.

I tillegg har vel alle firmaene noen garanterte modeller når man beveger seg mot det øvre sjiktet av bilene de tilbyr. Da er det tydelig angitt.

5. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var nylig i Gran Canaria. Bestilte på forhånd (2 mnd før) en ny Volvo XC90, «eller liggnende».

Prøvde å be om XC90 nye modellen (2016>) før vi ankom, men fikk svar at det kunne de ikke garantere. Når jeg ankom Gran Canaria sto valget mellom en Mercedes GLB 2017 eller gammel Opel Zafir…. Det var tydeligvis «lignende» som en Volvo XC90.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg leier en del på sixt osl/trd/eve, har ikke sett noe om garantert modell, hvor står det?
    Nå sist i påsken hadde jeg bestilt Golf automat el.l. Det jeg fikk var en Yaris Cross. Den er større enn standard Yaris, men Golf klasse???

7. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,581
    Bonuspoeng:
    183
    Eksempel fra Sixt;

IMG_1391.png

8. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Nå skal det være unødvendig å betale enorme summer for å være garantert en bil. Her får det rett og slett være først til mølla som gjelder. Det er vanskelig å planlegge en ferie om du får en dårligere bil enn bestilt. Dessuten er det greit at det er ok motor, og ikke noe daukjøtt som ikke fungerer til forbikjøring. Og det behøver ikke være noe monster heller.

Fra Sixt:
    Tre biler kommer som mulige, i tillegg til "eller liknende". Ganske håpløst. Så hva blir det da? Ingen garantert bil i klasse stasjonsvogn...
    Helt umulig å få kontakt med utleierne. Enormt lange køer.
    Skjermbilde 2023-04-15 kl. 19.03.34.png

9. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Dette varierer nok i fra sted til sted, og det kan hjelpe å klage. Jeg har leid noen ganger på Sixt Bardufoss og fått stort sett mye dårlige og «nedgraderte» biler ift bestilt, selv om jeg har toppstatus. Fikk beklagelse fra Sixt.
    Sist jeg var der ringte stasjonslederen en uke før og kunne tilby å holde av en BMW X2 eller en Audi stasjonsvogn. Dette var minst en klasse opp fra hva jeg hadde valgt på nett. Veldig hyggelig dame og god service!
    En annen sak er at X2 er komplett ubrukelig under 20 minus da hybridsystemet ikke klarer å lade eller holde varmesystemene i drift, men det skal jeg ikke laste Sixt for, bare ingeniørene nede i München som ikke har tatt høyde for en normal nordnorsk vinter.

tobeornot999, RoadKing and holmen like this.
  10. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Nesten sånn at jeg må booke dyr bil for å unngå å få et dårlig kjøretøy...

Nå lurer jeg på hvem jeg skal velge. Hertz, Sixt eller Budget. Sistnevnte gir jo en del Trumf-poeng. Ser ikke at det skal være noe åpenbar grunn til å velge den ene foran den andre. Noen tips?

11. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker at noe av poenget er at hvis stasjonen har fleksibilitet til å gi andre «din» XC90 for ekstra penger så gjør de det. Altså å tilby oppgradering mot penger. Når du kjøper en garantert modell så kan de ikke tilby denne mot blodpris ved stasjonen og derfor priser de garantert modell høyere.

Del denne siden