Leie bil, bruke amex billeieforsikring

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av JGabler83, 25. mai 2016.

1. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

Jeg skal på roadtrip i Australia, og har leiet bil fra Hertz.

Hva er deres erfaring med å avslå all forsikring fra utleier og kun ha det som er i amexkortet (platinum)? Har noen erfaring med forsikringsak? Gikk det greit?

Regner vel med at forsikringen i amexkortet er bra nok, men hvis noe først skulle skje så tenker jeg at man får litt mer peace of mind med Hertz egen forsikring. Men Hertz' max-dekning koster jo en del...

Alle tips mottas med takk!

hilsen
    Jakob

2. Pingus

Pingus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Bestiller du bilen fra Norge på forhånd ville jeg ikke sagt nei til "alle forsikringer", kun Super CDW og PAI. Vanlig CDW og TPI er stort sett inkludert i alle pristilbud.

3. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Amex-forsikringen dekker kun egenandel så du må fremdeles tegne både ansvar og kasko som nevnt over :)

4. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 25. mai 2016
  5. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    SAS EB amex platinum. Ja, har forsøkt å lese vilkårene men vanskelig å bli helt klok på.

Leiebilen er bestilt med amexkortet via nett.

Dette er forsikringene jeg må ta stilling til når jeg henter bilen:

Maximum Cover (MAX) - dekker alt med 0 egenandel ca 29AUD/dag

Accident Excess Reduction (AER) - egenandel på ca AUD 1000, ca 19 AUD/dag

Ingen forsikring - egenandel opp til AUD 4000.

Hva ville dere ha valgt? Jeg sikter mot MAX bare for peace of mind. Men det utgjør en del penger i løpet av en 10dagers periode.

Hilsen jakob

6. stashorizor

stashorizor Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    8
    Alt som heter maximum når det gjelder leiebil gjør meg meget forsiktig. Jeg ville ta kontakt med NAF og be om en uttalelse når det gjelder Australia. I fjor hadde dem en artikkel om hva man burde være OBS på når det gjelder forsikringer v/ leiebil i inn- og utlandet. Det som jeg husker var at biler som er bestilt via norsk nettside allerede har de viktigste forsikringene inkludert i prisen. Alt annet var vanligvis juks.
    Samtidig så er jeg enig i at AMEX er ikke like bra som dem annonserer med - dekker egenandel inntil en viss grad - og bare for billige biler. Det kunne vært fint å høre hva NAF har å si om det..

7. mariusbb

mariusbb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Den potensielt gevinsten med leiebilforsikring gjennom AMEX må vel være egenandelsforsikringen, men husk at den bare gjelder så lenge bilen er verdt under 500 000 kr(?). Står beskrevet i vilkårene.
    Normalt legger jeg aldri til ekstraforsikringer, med unntak av redusert egenandel det var tilbud på gjennom booking på autoeurope.com for noen år tilbake (dvs. før jeg fikk amex).

8. Pingus

Pingus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Du trenger ingen tilleggsforsikringer hvis betalt med SAS Amex Plat, så lenge du har CDW (basic kasko) inkludert i leiebeløpet.
    Hadde et uhell i BCN for 5 mnd siden, min skyld. Ble lagt til et €40 ekspedisjonsgebyr til leien, men utover det gikk alt gjennom Amex.

Fredrik81 liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg ville vurdert er leieperioden, og forholdene.

Hvis det er snakk om et par dager, så kan det være fristende å ta MAX, da blir det ingen inspeksjon når du kommer tilbake (er jo ingen vits i det) og skulle det skje noe småtteri slipper du litt byråkrati.
    Så må du vurdere forholdene. Hvor vant er du til venstrekjøring? Er det en helt ny opplevelse så er det fort gjort å komme borti noe.

10. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er fortsatt i tvil, men heller nok mot å ta MAX - nettopp for å unngå byråkrati som sistemann nevner. Betale meg ut av enhver bekymring under reisen. Jeg skal kjøre langt (6000 km) så det vil bli riper fra steinsprut m.m. og sjansen for å treffe dyr er stor. Krasjet i en rovfugl(!) (eller rettere sagt: den krasjet i meg) der nede for noen år siden.

Takk for alle som har svart på denne tråden.

jakob

11. corvette8

corvette8 Medlem

Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg hadde en liten skade på en leiebil i England for noen år siden (sprukket tåkelysglass, steinsprut)
    De trakk meg ca 1600 kroner for det på stedet. De pengene fikk jeg tilbake via AMEX sitt forsikringsbyrå (Broadspire, by Crawford & Company)
    Jeg meldte saken til dem 17.06.14 til en hyggelig nok saksbehandler. De skulle ha mye dokumentasjon og var trege med tilbakebetalingen, men etter purring(er) kom pengene ca 1.8.14
    Jeg tar kun tvungne forsikringer som jo dekker alt. Det de prøver å selge i tillegg er personforsikringer (trenger jeg ikke, har nok) og egenandelsforsikringer som jo AMEX dekker uansett.

mvh John

12. jonasali

jonasali Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Er enig med siste taler. De ekstra forsikringene kan doble leieprisen og vel så det. Sannsynligheten for at noe skjer er liten og den store støyten med egenandelen tar Amex for deg. Så da blir det bortkasta penger. Det er klart de vil gi deg utrygghet og dårlig følelse ved å ikke kjøpe forsikring til 200 kroner dagen.
    Men det er bare salgstriks ettersom det er forsikring og ikke leie de tjener på.

Ta bilder og video når du henter og leverer og få kvittering for levert bil. Så er du safe.

Så sparer du 300 AUD.

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, ta alltid bilder av eventuelle skader med mobilen (selv om de er registrert); gir timestamp og location. Så en kjapp videorunde med mobilen på full kvalitet; inkluder ruter, trippteller, fuel gauge, interiør og papirene du har signert – så har du full dokumentasjon. Både ved henting og levering.

Vis også på videoen hvor du tar det opp (gjenkjennelig plassering).

Det hele tar bare noen få minutter, og jo dyrere leiebil jo viktigere.

Brom Brom.

miura liker dette
  14. stashorizor

stashorizor Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    8
    Kan rapportere at leibilforsikringen via crawford fungerer. Hadde en skade i sommer, og den ble refundert komplett etter 4 ukers behandlingstid.

miura liker dette
  15. JGabler83

JGabler83 skebd

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er trådstarteren, og hadde et lite uhell på nevnte tur i Australia. Jeg kan også bekrefte at egenandelsforsikringen igjennom AMEX SAS PLATINUM fungerer veldig bra. Mitt uhell var en "en-bils-hendelse".

Jeg avslo alle ekstraforsikringer hos HERTZ, og ble ansvarlig for NOK 1300 i skader og avgift ("claim admin fee" som HERTZ legger på toppen av prisvurderingen fra verkstedet). Alt ble dekket.

Så: thumbs up! Og jeg sparte ca. NOK 2000 ved å avslå full egenandelsforsikring fra HERTZ.

Jakob

Del denne siden