Leiebil i Italia

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av petterel, 26. juni 2017.

1. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Hei alle sammen!

Jeg skal reise til Italia i juli og har planlagt noen steder å reise. Har kun 4 netter, så skal få til mye på kort tid. I den forbindelsen tenker jeg at leiebil er det beste alternativ for den ene turen. Noen som har erfaringer med dette i Italia og hvem man skal bruke? Regner også med at det er best å bestille via ViaTrumf osv m/MC for å optimalisere poeng. Hva lønner seg? AVIS, Hertz...?

Noen som kunne hjulpet meg? Det er leiebil fra Pisa flyplass til Firenze flyplass fra 23. juli på morgenen til kvelden. :)

NilsernNilsen liker dette
  2. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Hertz har fortsatt kampanje med 5000 Eurobonuspoeng (må bestilles senest 30.juni). Hvis du har Amex, har de en kampanje med 4000 poeng hvis du leier minst 3 dager. I tillegg, hvis du leier bil 3 ganger på denne kampanjen, får du ytterligere 10000 poeng.

petterel liker dette
  3. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    petterel liker dette
  4. CB1

CB1 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Vær litt oppmerksom på hvordan de i Pisa prøver å pushe på deg ulike forsikringer som du ikke har bruk for (gjorde det i alle fall med meg for ett par år siden). Og når du avslo var de raske med å presisere at de tok ett heftig depositum på kortet ditt. Stod vel også 2 timer i leiebilkøen, dog var det ikke Hertz.

Last edited: 26. juni 2017
    petterel liker dette
  5. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke langt unna Pisa nå, og kan bekrefte at de er pushy på forsikring. Valgte selv å avstå. Betalte med AmEx, og tar det på forsikringen der i verste fall (gjort det før).

Men, det er uansett noe kostnader som ikke dekkes av AmEx, så for "peace of mind" burde man gjerne valgt superforsikring med tanke på hvordan de kjører her, de trange gatene og parkeringen.
    IMG_2111.JPG

Edvard, petterel and vegardg like this.
  6. OSLKSSK

OSLKSSK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Et lite tips!
    Jeg hadde samme turen i mai, leide hos Hertz, men ingen fantastiske tilbud, men
    det jeg ville tipse deg om er kjøring på motorveiene der. Ingen av oss hadde kjørt i Italia før, så vi antok at det var en slags "brikke løsning" for betaling, som vi har i Norge, men dengang ei. Før du kjører ut på motorveien må du trekke en blå lapp i automaten ved utfarten, og når du kjører av må denne skannes av en trist gubbe i et bur. Da vi ikke hadde gjort dette ble det stor ståhei og en bot på EUR 150. Kanskje en ide å få leiebilmenneskene til å forklare det skikkelig. Ps dårlig skilting til leiebilselskapene på Pisa flyplass. Når du kommer ut av ankomsthallen, ta til høyre, gå til enden av terminalen, så er det en shuttlebuss på venstre side som tar deg til Hertz, Avis etc. God tur!!

petterel liker dette
  7. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Mange gode tips! Tusen takk! Jeg skal definitivt bruke Hertz sitt tilbud :D Har ikke AmEx, så bruker SAS MC Premium - er vel greie forsikringsbetingelser på dette? Eller tenker dere allikevel at jeg skal kjøpe ekstra forsikring?

Mens vi er inne på det så kan dere kjøre på med mer tips, det tas imot med ÅPNE GLADE armer!!

Turen blir som følger: Ankomst Pisa 22. juli. Leiebil til Cinque Terre den 23. juli for så å dra til Firenze på kvelden. Deretter står det mellom bil/tog til Roma den 24. juli. Den 25. juli blir det mest sannsynlig tog til Venezia. Den 26. juli blir det tog (burde jeg ta bil her grunnet EB-poeng?) til Firenze og hjemreise.

Noen forslag til hva dere selv hadde gjort?

Last edited: 26. juni 2017
  8. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke umulig, men litt kinkige veier med leiebil til Cinque terre. Har kjørt til Monterosso en gang. Trangt og vanskelig å finne parkering. Båt ifra Forte dei Marmei, eller Massa kan være et alternativ. Koster EUR35/voksen. Avgang 0945 fra Massa, er tilbake 1745. Lett å parkere i Massa.

Og, husk Speedo. Det er fortsatt mote her i IT.

IMG_2110.JPG

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Dra til Manarola, her er det enkelt og parkere. Husk Euro for å handle litt mat og drikke, minibankene virket ikke da vi var der:

IMG_1775.jpg

Bo på Luna di Marzo og spis frokost til denne utsikten:

IMG_1093.jpg

Eller vent til sola har gått ned:

IMG_1075.jpg

Og så tidlig opp for å se at den kommer opp igjen:

IMG_1084.jpg

DanH, petterel, Henrik and 3 others like this.
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Eller hva med å spise frokost i Como,

IMG_1020.jpg
    ta en øl i Brunate,

IMG_1023.jpg
    lunsj i Bellagio

IMG_1024.jpg
    og tusle litt rundt før middag samme sted?

11. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,194
    Bonuspoeng:
    183
    Du må nesten gi deg, @Upsaker. Blir jo fristet til å booke om hele sommerens planer når du poster bilder som dette.

Stuttfeiten, Nanping, DanH and 2 others like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan jo også se på turistene i Pisa:

IMG_0978.jpg
    Før man tar ferja fra Livorno til Corsica:

IMG_1030.jpg
    Og spise middagen der?

Stuttfeiten and petterel like this.
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Da rekker du akkurat et bad dagen etter,

IMG_0952.jpg
    Før ferja går tilbake til Livorno.

IMG_1034.jpg
    Legg gjerne inn litt mer tid på hvert sted enn hva vi gjorde.. 8 byer på 4 dager var i overkant.

14. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! Det er jo nesten dette jeg må prøve på :cool::cool: Planen var 5 byer på 4 dager, men kanskje jeg skal gå for tangering av rekorden din?

Upsaker liker dette
  15. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Kan anbefale Locanda al colle for de som trenger en overnatting, eller tre, i området Pisa/Lucca/Via Reggio/Forte dei marmi

Last edited: 27. juni 2017
    Stuttfeiten and petterel like this.
  16. petterel

petterel EBD og QPP

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Kjapt spørsmål: når dere har leid bil i Italia - har dere blitt spurt/måtte vise et internasjonalt førerkort, eller har det gått greit med norsk førerkort?

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Det har gått fint med norsk førerkort tidligere.

petterel liker dette
  18. Sebastian

Sebastian Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Norskførerkort i EU standard fungerer helt fint :)

petterel liker dette

Del denne siden