Beklager at jeg som Tromsøværing ikke er så kjent med bompenger. Hvordan praktiseres det når man kjører i feks Oslo? Timesregel, 20% AutoPASS rabatt osv, er det noe som gjelder også med en leiebil eller belaste leiebilselskapene full takst for hver passering?
min erfaring med både Avis og Hertz er at de belaster deg for full takst + mva over den fulle taksten...
Kan bekrefte dette. Kan bekrefte dette. Her er fersk empiri fra en leie med Avis forrige mnd. Jeg glemte også å toppe tanken, og ble belastet 20 kr/literen + mva (de har endog egen pumpe hos Bertel O. Steen hvor jeg hentet og leverte bilen) De viderefakturerer bare passeringene de mottar fra bomselskapet. Innenfor en time (timesregel) blir de ikke belastet flere ganger, og det vil derfor overraske meg stort om timesregelen ikke gjelder. Utleieselskapet har jo ikke noe grunnlag å fakturere ut fra.
Det at de legger på mva på et beløp som allerede er betalt mva for mener jeg er svindel. Da burde man eller hatt et eller annet form for adm.gebyr for behandling av bomregningen.
Mener de kan gjøre det med loven i hånd siden de videreselger en tjeneste. Her kan det hende jeg er på tynn is.
Hvis det faktisk er mva, så går jo pengene til staten. Tipper det er en regel om at en vare som videreselges, så må man betale mva på nytt. Men jeg bare gjetter. Hvis de sier det er mva, men så beholder pengene selv, da er det svindel.
Jeg gror ikke det er moms på bompenger til vanlig, slik at de må legge på moms (på alt) som de viderefakturerer. Men de kan ikke fakturere moms av moms mener jeg..
Mva på viderefakturerte bompenger er visst innenfor. Staten er grådig. Derimot synes jeg det er rart hvis alle biler med AutoPASS får 20% rabatt og timesregel, kan bli ganske stor forskjell på det leiebilselskapene da må ut med til bompengeselskapet og det dem fakturere oss for.
Hvis de videreselger bompassering til veiledende priser må vel det være innafor? At de har fremforhandlet en rabatt gjør jo bare at de slipper å legge på et ekstra påslag utover veil. pris.
Det er ikke en rabatt dem har fremforhandlet. Såvidt jeg har forstått er det en "rabatt" alle med bombrikke har. For alt jeg vet kan dem ha en enda bedre avtale, men det tviler jeg på. Nå kjører jeg sjelden bil i Oslo (takk og lov), men har fått med meg at det er blitt langt flere bommer i det siste. Da løper jo fort kostnadene hvis dem tar full takst pluss mva for hver enkel passering. Blir mye penger rett i lomma på utleierne når dem kun betale en passering per time til bomselskapet!?
Det er ikke en framforhandlet rabatt, men den samme som alle får. Derimot er ulike biler registrert i ulike bomselskaper og med fri flyt mellom stasjonene i landet, så kan rabattsatsene variere. Bompenger er et stort blødende banesår for bilutleieselskapene grunnet særdeles liten vilje (fra alle de ulike bomselskapene) til å lage gode og effektive løsninger for datainnhenting og fakturering som fungerer for alle. Fra enkelte selskaper hvor bilen ikke er registrert til det daglige, kan passeringene komme flere måneder senere. De enkelte selskap praktiserer ulike løsninger (Europcar avviker kanskje mest), men hos de fleste som viderefakturerer per datagrunnlag fra bomselskapene, så beholdes "marginen" der hvor det er innrømmes en rabatt, for å kunne hente inn noe av tapet. Av samme grunn regnes da viderefaktureringen som en tjeneste og må tillegges mva (det var ikke praktisert slik i begynnelsen, men kom som et krav fra myndighetene). Hadde det vært en ren papirpushing ville ikke det vært nødvendig. Bompenger er så langt fra big business for bilutleierne som du kommer, og hos de aller fleste viderefaktureres som nevnt fra datagrunnlaget så har passeringen kun blitt registrert én gang fordi det aktuelle bomselskapet f.eks praktiserer timesregel, så er det kun én passering som blir viderefakturert (dog med mva). Når det gjelder å ta en bil over til Sverige fra Norge, så tror jeg de aller fleste (hvertfall seriøse) tillater at du kjører bilen i Skandinavia, men dobbeltsjekk gjerne når du bestiller ja. Det vil være nedfelt i leiebetingelsene.