Leiebil og bompenger

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av stekus, 17. des 2019.

  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager at jeg som Tromsøværing ikke er så kjent med bompenger. Hvordan praktiseres det når man kjører i feks Oslo? Timesregel, 20% AutoPASS rabatt osv, er det noe som gjelder også med en leiebil eller belaste leiebilselskapene full takst for hver passering?
     
  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    min erfaring med både Avis og Hertz er at de belaster deg for full takst + mva over den fulle taksten...
     
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    At dem legger på mva har æ og vært bort i. Har du erfaring med om dem bruker timesregel?
     
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte dette.
    Kan bekrefte dette. Her er fersk empiri fra en leie med Avis forrige mnd. Jeg glemte også å toppe tanken, og ble belastet 20 kr/literen + mva (de har endog egen pumpe hos Bertel O. Steen hvor jeg hentet og leverte bilen) :)

    Avis.png

    De viderefakturerer bare passeringene de mottar fra bomselskapet. Innenfor en time (timesregel) blir de ikke belastet flere ganger, og det vil derfor overraske meg stort om timesregelen ikke gjelder. Utleieselskapet har jo ikke noe grunnlag å fakturere ut fra.
     
    Last edited: 17. des 2019
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Det at de legger på mva på et beløp som allerede er betalt mva for mener jeg er svindel. Da burde man eller hatt et eller annet form for adm.gebyr for behandling av bomregningen.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Mener de kan gjøre det med loven i hånd siden de videreselger en tjeneste. Her kan det hende jeg er på tynn is.
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det faktisk er mva, så går jo pengene til staten. Tipper det er en regel om at en vare som videreselges, så må man betale mva på nytt. Men jeg bare gjetter.

    Hvis de sier det er mva, men så beholder pengene selv, da er det svindel.
     
  8. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg gror ikke det er moms på bompenger til vanlig, slik at de må legge på moms (på alt) som de viderefakturerer. Men de kan ikke fakturere moms av moms mener jeg..
     
  9. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Mva på viderefakturerte bompenger er visst innenfor. Staten er grådig.

    Derimot synes jeg det er rart hvis alle biler med AutoPASS får 20% rabatt og timesregel, kan bli ganske stor forskjell på det leiebilselskapene da må ut med til bompengeselskapet og det dem fakturere oss for.
     
  10. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de videreselger bompassering til veiledende priser må vel det være innafor? At de har fremforhandlet en rabatt gjør jo bare at de slipper å legge på et ekstra påslag utover veil. pris.
     
  11. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke en rabatt dem har fremforhandlet. Såvidt jeg har forstått er det en "rabatt" alle med bombrikke har. For alt jeg vet kan dem ha en enda bedre avtale, men det tviler jeg på.

    Nå kjører jeg sjelden bil i Oslo (takk og lov), men har fått med meg at det er blitt langt flere bommer i det siste. Da løper jo fort kostnadene hvis dem tar full takst pluss mva for hver enkel passering. Blir mye penger rett i lomma på utleierne når dem kun betale en passering per time til bomselskapet!?
     
  12. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Har man lovt å kjøre over til sverige hvis man leier bil på Gardermoen?
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke gjetning. De fakturere en tjeneste, derav mva på den. Så ja, du betaler «dobbel» mva.
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ville stilt det spørsmålet til utleiefirmaet.
     
    vegardg liker dette
  15. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Det er ikke en framforhandlet rabatt, men den samme som alle får. Derimot er ulike biler registrert i ulike bomselskaper og med fri flyt mellom stasjonene i landet, så kan rabattsatsene variere. Bompenger er et stort blødende banesår for bilutleieselskapene grunnet særdeles liten vilje (fra alle de ulike bomselskapene) til å lage gode og effektive løsninger for datainnhenting og fakturering som fungerer for alle. Fra enkelte selskaper hvor bilen ikke er registrert til det daglige, kan passeringene komme flere måneder senere.

    De enkelte selskap praktiserer ulike løsninger (Europcar avviker kanskje mest), men hos de fleste som viderefakturerer per datagrunnlag fra bomselskapene, så beholdes "marginen" der hvor det er innrømmes en rabatt, for å kunne hente inn noe av tapet. Av samme grunn regnes da viderefaktureringen som en tjeneste og må tillegges mva (det var ikke praktisert slik i begynnelsen, men kom som et krav fra myndighetene). Hadde det vært en ren papirpushing ville ikke det vært nødvendig.

    Bompenger er så langt fra big business for bilutleierne som du kommer, og hos de aller fleste viderefaktureres som nevnt fra datagrunnlaget så har passeringen kun blitt registrert én gang fordi det aktuelle bomselskapet f.eks praktiserer timesregel, så er det kun én passering som blir viderefakturert (dog med mva).

    Når det gjelder å ta en bil over til Sverige fra Norge, så tror jeg de aller fleste (hvertfall seriøse) tillater at du kjører bilen i Skandinavia, men dobbeltsjekk gjerne når du bestiller ja. Det vil være nedfelt i leiebetingelsene.
     
    Sonictravel, livinspeed and stekus like this.

Del denne siden