Leiebil og forutsigbarhet

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Brunello, 26. april 2015.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Noe som irriterer meg noe så aldeles grenseløst med leiebilselskaper, er at de ser ut til å ha utviklet en vane som går ut på å huke tak i en kunde på nettet, ved svært gode tilbud - og deretter presentere en gigantisk ekstraregning ved uttak av bilen. "Bruk AMEX", anbefaler nok noen meg nå. Og joda, naturligvis gjør jeg det, dekningen av egenandelen på forsikringen er vel nok til å betale kostnadene på kortet, bare den, når man ser det i forhold til de ekstra kronene som utvidet forsikring koster. Eventuelt selvassurandør; når den ekstra forsikringen koster 100,- - 200,- pr. døgn ekstra, og maksimal egenandel er 8000,- så behøver man ikke akkurat være utdannet aktuar for å regne på oddsen.

    Men jeg oppdaget noe i dag, som irriterte noe grusomt. AVIS burde jo være et seriøst selskap. Og de hadde vel ok priser på en Golf fra Keflvik i september, ca 1600,- for tre dager. Ikke råbillig, men greit nok. Så kom det med liten skrift; Skjermbilde 2015-04-26 kl. 20.12.13.png
    Altså enmillionsekshundreogåttinitusensekshundreogåttisekskroner i egenandel for eventuelle skader. En del friskere enn de sedvanlige åtte tusen. Om du da ikke tegner en ekstra forsikring som det naturligvis ikke fremkommer kostnaden på. De tar deg altså som gissel; du risikerer å møte en blodpris. Og kan ikke gjøre noe med det, når du først står der og trenger en bil. Ufine forretningsmetoder, etter min oppfatning.

    Og AMEX'en har jo sine begrensninger. Jeg HATER usikkerhet.

    Dessuten synes jeg vel dette var i overkant håpløs fremgangsmåte fra et seriøst firma. Ihvertfall trodde jeg at AVIS var det.

    Er det noen som har erfaring med de tilsynelatende ubegrensede egenandelene, eller synspunkter på problemstillingen?
     
  2. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Normalt sett så skal forsikringer inkluderes når man booker via selskapenes norske sider, og da er der forsikringen som har egenandel på 8000-10000 jeg sikter til. Å ikke inkludere denne på leier i utlandet opplever jeg personlig som useriøst, særlig når den er inkludert på innenlands leier. Selv Alamo inkluderte dette da jeg booket fra Norge!
     
    Brunello liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 26. april 2015
    Brunello liker dette
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo det som er greia, AMEX Platinum (jukseversjonen) skal jo dekke dette. Men betryggende å høre at det hårreisende beløpet antagelig skyldes en feil.
     

Del denne siden