Leiebil over landegrensene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av no-backpacker, 19. jan 2014.

  1. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Vi vurderer å leie bil i Amsterdam, kjøre til Maastricht (mannen skal jobbe der) og så kjøre videre til Nancy (Frankrike), der vi skal være i påsken. Planen er videre å kjøre tilbake til Amsterdam. Spørmålet er om det vil bli noe problem med utleieselskapet? Noen som vet? Jeg har skrevet en mail til Budget, men har ikke fått svar…

    Xxx.
     
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det står relativt klart på budget.no under "stasjonsbetingelser" når du søker opp bil, eksempel

     
  3. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe… <flau>… Tusen takk for hjelpen! :)

    Xxx.
     
    Shyneno liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen problem så lenge du leverer bilen tilbake der du plukket den opp. Ellers tilkommer ett skikkelig heftig drop off gebyr.

    Jeg har aldri hørt om klassebegrensninger når man holder seg innenfor vest Europa. Italia har alltid ett godt luksusutvalg både hos Hertz og Avis og jeg har kjørt i Italia med luksusklasse hentet i Sveits, Frankrike og Østerrike.

    Budget har ett bredt spekter (de er eid av avis) og har masse spennende spesialbiler
     
    SASlovah4evah liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Man tvile aldri på en Harstadværing :p

    Men jeg har ihvertfall aldri hørt om noe slikt.

    Italienerne kjører helt sivilisert de. Har feriert der årlig siden jeg var en liten drittunge og kan ærlig talt ikke se noe forskjell på hvordan folk kjører der en i feks Tyskland, Nederland, Sveits etc.
     
    SASlovah4evah liker dette
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Avis hadde hvertfall begrensninger på en del biltyper og land. Leide bil i Praha, ikke lov til å kjøre i Polen uavhengig av biltype, det var litt overraskende. Også oppslag i Munchen om at noen biltyper var det begrensninger på eks. til Italia (som nevnt over).

    Hertz har samme begrensning:

    https://www.hertz.no/rentacar/reser...s.jsp?KEYWORD=DRIVINGRESTRICTIONS&EOAG=MUCT50

    Litt overraskende at man ikke kan kjøre noen BMWer eller Mercedeser inn i Italia, uansett størrelse.
     
    SASlovah4evah and tommy777 like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Wow. Litt overraskende, ser at det varierer fra land til land. I Sveits kan man ikke kjøre ett mindre utvalg biler inn i Italia. S bookingklasse er bred (E klasse og 5 serie er vanligvis der), mens de andre klassene er veldig spesifikke.

    Jeg leide en enveis fra Zurich til Milano i fjor og fikk en E klasse Mercedes, så ingen regel uten unntak ;)
     
  8. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Synes nesten nederlenderne er verst, har aldri vært borti noe annet land der man bytter felt så til de grader umotivert og uten grunn som nettopp der. Gjerne når man kommer i større fart bak.
    Italienerne er bedre enn sitt rykte, men det er endel veldig tunge høyreføtter der også. Husker jeg ble forbikjørt i en leid Volvo S60 D3 av fire bitte små hermetikkbokser (Fiat Panda, Opel Corsa og etpar andre jeg ikke husker) som lå støtfanger til støtfanger. Jeg la meg ut etter for å se hvor fort det gikk - i 170 km/t så ga jeg meg - da kjørte de fremdeles fra meg! :p
     
  9. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Låner denne gamle tråden. Skal kjøre fra Venezia gjennom Slovenia til Kroatia (t/r). Leiebilen er reservert gjennom Avis og kundebehandler (UK) sa at jeg muligens måtte betale en ekstra forsikring på 136GBP for å kjøre i Kroiatia. Disse pengene kunne bli krevd når jeg plukker ut bilen på flyplassen. Noen erfaringer?

    Skal ha bilen i 5 dager.
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Fint at denne gamle tråden dukket opp igjen, da jeg nylig var i Kroatia og ønsket å leie bil for å kunne kjøre til Slovenia. Nå fant jeg riktignok svar på om dette var mulig/lovlig via søk på Google og fikk dette bekreftet av Sixt når jeg hentet bilen, men det hadde jo vært enda bedre om jeg kunne finne informasjonen her inne :)

    Så jeg kan i alle fall bekrefte at det går fint å leie bil (av Sixt) i Kroatia og kjøre over grensen til Slovenia uten noen ekstra gebyrer e.l.
     
    Skarven and holmen like this.
  11. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Det kan være greit å merke seg at om dere har egenandelsforsikring via reiseforsikringen, kredittkort eller lignende, så er det en del som krever skriftlig forhåndsgodkjenning fra leiebilaktøren for at forsikringen skal gjelde i andre land enn der du henter bilen.

    Som en generell regel bør man alltid sjekke om det er lov å ta med seg bilen til Øst-Europa, dersom man henter den utenfor (og ofte innenfor også ref. Praha/Polen-eksempelet over). Leier man bil i Norge må man som oftest ha forhåndsgodkjenning for å reise utenfor Skandinavia.
     
    Skarven liker dette
  12. firsetttt

    firsetttt Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Last edited: 19. okt 2022
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men ingen erfaring med å ta med leiebil til Mexico.
     
    holmen and NoLimit like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,673
    Likes mottatt:
    32,527
    Bonuspoeng:
    293
    Man må ha egen ekstra forsikring, forutsatt at leiebilselskapet tillater det i utgangspunktet. Må sjekkes ved bestilling.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Har god erfaring med flere av de store selskapene på LAX, har fått det jeg har bestilt, uten for mange utfordringer.

    Avis la på et overleverbart gebyr for å ta bilen til Mexico og California Baja. Men den reisen ble kansellert. Men kundeservice i Norge og på e-post kunne bekrefte at det ikke var noe problem.
     

Del denne siden