Har akkurat gått om bord i en sliten A320 fra Avion Express Malta på AGP, innleid for Norwegian. De knaller til med 28 inch seatpitch. Med mine 191 på sokkelesten medfører dette godt trykk i både knær og korsrygg.. Noen som vet hvordan mulighetene for å klage er? Har jo ikke fått produktet man forventer og er vant til.. For info: ringte Norwegian da jeg ble kjent med equipment change, men endring av flight var ikke tillatt...
De har kun en forpliktelse: Å transportere deg fra A til B. Og det gjør de. Så nei, ikke no å hente her. De gjorde en del unntak for noen år siden når de reklamerte med "Dreamlineropplevelsen" og en A340 dukka opp. Da fikk man avbestille og få igjen pengene eller booke om til annen avgang gratis. Her er endringen av mindre vesentlig karakter. At beinplassen er litt mindre eller at wifi ikke er inkludert er en mindre vesentlig endring.
Som @Tore sier så stiller du ikke sterkt nok her dessverre. Blir det samme som hvis du betaler for plass ved nødutgang så vil du aldri være 100% sikker på at du faktisk får det sete. Eksempel fra SAS sine sider: Merk at alle setereservasjoner kan endres uten varsel. Hvis vi må endre setet ditt, vil vi gjøre vårt beste for å tilby deg et lignende alternativ.
Er dette sant? Noen flyselskap tar seg jo godt betalt for nødutgangsetene. Hvis flytypen endres og man ender i et vanlig sete, har man ikke rett til refusjon på det man betalte for «extra legroom»? Har betalt for dette et par ganger (er 197 cm) og heldigvis alltid fått det.
Jeg vil tippe at siden SAS ikke selger et produkt som heter "ekstra legroom" men heller muligheten til å velge sete før innsjekk så kommer de seg unna med det. Mulig man klage i etterkant hvis dette skjer og be om refusjon. Dersom et flyselskap faktisk selger "ekstra legroom" vil jeg tro du som kunde har en bedre sak dersom du blir flyttet på.
Om man har betalt for et spesifikt sete får man gjerne pengene tilbake ved å stille et krav i ettertid. Men de er i sin fulle rett til å flytte deg hvor de vil ombord.