Leve Patagonia

Tråd i 'Reisebrev' startet av Gnilre, 13. des 2024.

1. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Desember i 2023 reiste jeg til Argentina (finnes reisebrev fra turen her på Insideflyer) og ble så begeistret for Patagonia at min datter trodde Argentina var min nye kjæreste.
    I år er det Chile som planlegges besøkt, og flybilletten er bestilt med CT for lenge siden i Star Alliance. Vi er to som reiser denne gangen, så har jeg noen å passe på. Jeg synes det er litt mer skummelt å reise alene, men nå er jeg likevel litt engstelig for om vi virkelig når Patagonia med alle flyvningene som skal til for å komme seg ned dit. Jeg må ut døra om 15 minutter, så heng på, så får vi se hvordan dette går...

2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,965
    Bonuspoeng:
    183
    Gledast til å sjå bilder frå Patagonia! God tur.

JonathanI liker dette
  3. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Reisen har foreløbig gått veldig bra. På Drammen stasjon var det gjort klart for oss. Det stod S+A med hjerter og jeg tenkte at det står før Sør-Amerika. :) Toget tok oss til Gardermoen og her har vi nå sjekket inn på første etappe til Wien med Austrian Airlines kl. 14:20. veldig morsomt at han som tok bagasjen vår var fra Chile, endog Patagonia, og kunne komme med mange gode tips. Slapper av i utenlandsloungen til SAS nå før flyavgang. IMG_7551.jpeg

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,002
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

5. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Første etappe av turen gikk til Wien som nevnt, og med 45 minutter connection time i Wien kunne jo dette gå galt. Men været i Oslo var bra, ikke noe behov for deicing, og flyet var i rute, endog litt før tiden. IMG_7552.jpeg IMG_7555.jpeg IMG_7561.jpeg IMG_7560.jpeg

6. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    I Wien ble det buss fra flyet til terminalen, og etter en del vandring på flyplassen gikk vi rett inn i flyet, en A320, som skulle bringe oss til Barcelona. IMG_7573.jpeg

7. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    I Barcelona valgte vi å ta Aerobus, som altså er en buss inn til byen. Ikke så smart kanskje, for det ble lang ventetid på bussen, det ble en del køkjøring og vi gikk av på Plaza Catalunya som ga oss en del vandring nedover Ramblas før vi kunne sjekke inn på hotellet Leonardo i en sidegate til Ramblas. Tror vi brukte nesten to timer på dette.
    Jeg var meget oppsatt på å få sett Sagrada Familia i fint kveldslys, så trimturen i dag ble 50 minutter opp dit for å beskue etter mitt syn verdens mest spektakulære bygning. IMG_7579.jpeg IMG_7577.jpeg IMG_7583.jpeg IMG_7587.jpeg

8. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Tilbake fra Sagrada Familia ble det T-bane og rett i seng.
    Frokosten på hotellet på lørdag ble av det solide slaget. Hotellet syntes vi var fint med mange kunstneriske utsmykninger. Legger ved noen bilder. IMG_8617.png IMG_7592.jpeg IMG_7593.jpeg

9. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Etterpå tok vi en rusletur gjennom det gotiske kvartalet og tittet på katedralen i Barcelona; den åpnet ikke før kl.10, så det ble bare utvendig beskuelse. Nå orket vi ikke mer kollektiv transport og tok en drosje som vi tok til Terminal 1 på flyplassen i Barcelona.
    Bildene er fra katedralen. IMG_7600.jpeg IMG_7602.jpeg IMG_7604.jpeg

10. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    På flyplassen lurte jeg på om vi hadde tilgang til lounge hos Avianca og spurte i innsjekkingsskranken. Det hadde vi, Juan Miro var navnet på loungen, og der hadde vi tid til litt drikke før vi gikk videre og rett inn på flyet. Jeg har ikke noen bilder fra loungen, men syntes den var ganske bra, ikke så bra som Star Alliance loungen i Istanbul, men godt utvalg av mat og drikke.
    Bildene er fra flyet, en Boeing 787 som tar 10:54 til Bogota, og setet mitt som jeg skal slite med i de timene. IMG_7609.jpeg IMG_7611.jpeg

Last edited: 14. des 2024
  11. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Her følger menyen til Avianca. Får vel litt tid til å tenke på hva jeg vil ha og spise. IMG_7612.jpeg IMG_7613.jpeg

12. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Kursen ut fra Barcelona gikk ganske rett vest, så jeg fikk utsikt til snødekte fjell i Pyreneene og i Nord-Spania.
    Første måltidet som ble servert på flyet var velsmakende, men ikke så mye syntes jeg. Slappet av i horisontalen noen timer etter middag og tror jeg fikk sovet litt også.
    IMG_7620.jpeg IMG_7627.jpeg IMG_7625.jpeg IMG_7623.jpeg

13. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Det siste måltidet på flyet var også bra, men definitivt ikke nok for meg. Har ikke noen bilder av maten dessverre, men noen bilder der vi fløy innover Venezuela og fra Bogota.
    IMG_7631.jpeg IMG_7632.jpeg

14. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha kommet greit gjennom sikkerhetskontrollen i Bogota kom utfordringen i trappen opp til Avianca sin lounge. Bogota ligger på 2640 moh, så pusten og pulsen fikk kjørt seg litt opp dit. Jeg visste jo at det var tynn luft her, men tenkte ikke på det.
    Mye bra mat på et lite område i loungen, men det var ikke så mange mennesker her, så det gikk fint å få i seg både suppe, salat og litt brødmat mens vi så utover rullebanen og jeg foreleste om de forskjellige flytypene og flyselskapene:rolleyes:
    Og mett ble jeg også:)
    Etterpå ble forsøket på å sove i reclinerne i loungen ganske vanskelig, så oppdaterer heller reisebrevet mens vi venter på flyet som skal ta oss til Santiago kl.21:30 lokal tid.
    IMG_7635.jpeg IMG_7634.jpeg IMG_7637.jpeg IMG_7633.jpeg

15. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Neste fly som også var en Boeing 787 startet boarding 20:30 lokal tid som altså er 02:30 norsk tid. Jeg var stuptrøtt og mett etter å ha spist i loungen, så det eneste jeg var interessert var å sove. Hva det var å få servert på flyet til Santiago fikk hverken jeg eller reisefølget med oss for så snart flyet hadde lettet ble lie-flat setene brukt til å sove. Selve flyturen til Santiago var så vidt over 5 timer. Den siste timen satt jeg oppreist etter å ha sovet litt og ventet på frokosten. Det var meget semre greier. En pose nøtter eller chips og et glass drikke var ganske mye dårligere enn forventet. Om vi i det hele tatt ble bydd annen mat på denne flyvningen vet jeg ikke; kan hende jeg var i drømmeland da hovedretten ble servert.
    Bildene jeg legger ved er fra økonomiklassen hos Avianca som jeg heldigvis slapp å oppleve samt den spartanske frokosten i business på en Avaianca Boeing 787 som landet 05:09 lokal tid i Santiago, Chile.
    IMG_7641.jpeg IMG_7642.jpeg

jgroneng, Eddie47, Henrik and 14 others like this.
  16. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Vi kom oss gjennom passkontrollen, og bagasjen gikk gjennom uten at det ble påvist noe jordbruksprodukter som de visstnok er veldig strenge på inn til Chile. Litt surr ble det med å bestille drosje for turen videre siden vi ikke hadde pesos, men vi fikk til slutt betalt 20.000 pesos med kredittkort for en ganske kort drosjetur til La Quinta by Wyndham Santiago Aeropuerto. Vi kom til hotellet ved 6-tiden om morgenen, og siden hotellet var fullt kunne vi ikke få et rom så tidlig. Men vi kledde oss litt om, fikk i oss en kaffe, og jeg fikk for første gang i mitt liv (!) bestilt en Uber med kyndig hjelp fra resespsjonisten inn til la Moneda i sentrum av Santiago.
    Bildet er fra resepsjonen på hotellet hvor det er litt julestemning.
    IMG_7646.jpeg

Last edited: 15. des 2024
    Islending, jgroneng, Eddie47 and 15 others like this.
  17. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde overhodet ikke forberedt noen severdigheter i Santiago, så idéen nå var bare å rusle rundt og få sett presidentpalasset hvor Allende ble styrtet i 1973. Etter det ble det ganske fort behov for en litt mer solid frokost enn det Avianca kunne by på. Litt vanskelig å finne åpne kaféer så tidlig en søndag morgen, men det løste seg etter hvert.
    Bildene er fra presidentpalasset og området rundt samt en frokost for to. Bildet av alle navnene er en plakett fra 2023 til minne om de omkomne under kuppet 11.september 1973 med Allende på toppen.
    IMG_7683.jpeg IMG_7648.jpeg IMG_7651.jpeg IMG_7652.jpeg IMG_7653.jpeg

jgroneng, Eddie47, Earl and 17 others like this.
  18. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Etter frokosten ruslet vi videre gjennom et flott parkområde og opp på en topp med litt utsikt som het Cerro Santa Lucia og deretter med en funikular opp på sørsiden av Cerro San Cristobal hvor det gikk en taubane ned igjen på nordsiden.
    Sistnevnte sted var det mange syklister, fotturister og vanlige turister som oss som gikk rundt. Fint sted for oversikt over Santiago.
    IMG_7661.jpeg IMG_7662.jpeg IMG_7663.jpeg IMG_7667.jpeg IMG_7671.jpeg IMG_7673.jpeg IMG_7677.jpeg IMG_7680.jpeg IMG_7681.jpeg

Islending, jgroneng, Eddie47 and 21 others like this.
  19. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble ganske sigen og trøtt etter hvert, ikke minst pga av varmen som nå ved 13-tiden var over 30 grader, så etter å ha kommet ut fra gondolbanen ble det først drosje til sentrum hvor en italiensk pizza ble konsumert før det ble en uber til hotellet igjen, og en powernap før rolige aktiviteter resten av dagen som å få bestilt transferbuss til flyplassen i morgen for flyvning enda lenger sør, og en vintur på julaften når vi er tilbake i Santiago etter Patagonia.
    Bildet er fra rommet som jeg synes er fint.
    IMG_7686.jpeg

ordnetseg, jgroneng, Eddie47 and 17 others like this.
  20. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    93
    Hotellet ligger bare ca 4 km fra Santiago flyplass, så turen dit tok ikke lang tid. Vi tok bussen dit 08:30 og flyet skulle gå 11:18 så vi hadde god tid. Alle de andre i minibussen skulle på den internasjonale delen av flyplassen, men vi to ble avlevert på T1 som er den nasjonale delen av flyplassen.
    Flybilletten var kjøpt inn allerede 30.april og det var Latam sin rute LA83 som skulle ta oss til Punta Arenas. Billettene var i premium economy som ville gi oss et ekstra innsjekket kolli pr person, og ledig midtsete. Foruten det, var det ikke noe bedre benplass. Jeg hadde bestilt vindusplass til både reisefølget og meg på 2F og 3F.
    Innsjekkingen, som var prioritert, gikk veldig fort, og det gikk ganske greit gjennom sikkerhetskontrollen også. Deretter lette vi en stund etter en lounge, og fant til slutt en. Der fikk vi forklart at Santiago ikke hadde noen spesifikke lounger for flyseskaper, men så viste det seg at mitt nesten splitter nye Nordea mastercard som jeg fikk etter tvangsovergangen fra Danske Bank til Nordea ga meg loungeadgang pluss reisefølge. Var ikke så dumt med den overgangen kanskje?
    Bildene nedenfor er fra loungen, med navnet på den, flyet vi tok og setet.
    IMG_7693.jpeg IMG_7689.jpeg IMG_7690.jpeg IMG_7691.jpeg IMG_7697.jpeg IMG_7700.jpeg

ordnetseg, jgroneng, Eddie47 and 9 others like this.

Del denne siden