Da var et altså min tur. LH har sendt mail om change in itinerary der siste leg av turen er kansellert. Ingen begrunnelse gitt. Det tilbys så 3 opsjoner, 1. Aksepterer den nye itinerary med refund av siste leg, 2. Får hele turen refundert, 3. Ombooking til senere. Jeg må gjennomføre reisen og er overrasket at ikke LH tilbyr en alternativ reisemåte. Hvordan går jeg frem? Jeg regner med at min forsikring dekker innhenting av reiserute med tog, hvis jeg finner en passende da. Jokeren er da enda om første flyet er forsinket. Hva skjer derfor hvis jeg kansellere hele turen, bestiller meg ny billett til en dag tidligere med alternativ fremkomst i siste leg? Dekker forsikring det også?
Min erfaring er at når man først kommer igjennom på telefonen så er det ikke problem å få endret reisen slik at det passer for deg (så lenge det er ledige seter). Det er en fordel å ha noen alternativer klare (Flight nummer), da de ikke alltid finner det selv. Hver gang jeg har foreslått en spesifikk flight med ledige seter har de booket om til denne uten problemer.
Problemet er at det fins ingen alternative med fly. Hvis jeg skal sikre meg fremkomst innen rimelig tid, så må jeg fly første leg dagen før, for så å dra videre med alternativ transportmiddel og det innebærer også en ekstra natt på hotell.. Jeg betviler at LH dekker dette, utenom kanskje fly dagen før.
Jeg har samme erfaring som Brukernavnet. Har ringt Lufthansa og de var veldig behjelpelig med å finne alternativer. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for hvilket alternativ jeg ønsket, og det hele sløste seg i løpet et par minutter. Ventetiden på telefonen var derimot mer enn et par minutter...
Takk for tilbakemeldingene. Jeg har nå sjekket rundt og det fins slett ingen alternative flyruter, hverken dagen før eller samme dag via andre flyplass. Jeg tror derfor det blir tog og partiell refusjon..
Det hjelper selvfølgelig ikke OP, men kan legge til at alle gangene det har vært reschedule av biz saver billetter har vi blitt booket om fra P til C, så det blir en liten kompensasjon i form av poengutbetaling også
Da har jeg nå sendt inn refusjonskrav om leg som ble kansellert, hotell, tog påfølegende dag og 250 EUR kompensasjon. Skal se hvor lenge det tar..
Hvilken rute reiser du med LH? jeg fikk booket om 2 forskjellige ruter med LH i går selv om det ikke var noe ledig når jeg søkte opp. Begge bonusbilletter, men fikk nye C/D klasser.
Det var leggen FRA-HAJ som ble kansellert. Vanlig billett, det fantes ingen alternativer, hadde sjekket alt selv. Det eneste som var merkelig var at LH ikke forespeilet alternativ fremkomstmiddel selv, men i retrospekt er jeg glad for å kunne booke det selv som jeg ville. Saken ligger nå hos dem.
Hvor kan man sende inn refusjonskrav til LH? Skulle til Bergen i går kveld fra Frankfurt, flyet fikk problem og vi måtte diverte til Hamburg. Ble ikke tilbudt hotell av LH, alle passasjerene fikk beskjed om å "ordne selv", men alle hotellene ved flyplassen var fullbooket. LH satte opp ny flight i dag, som da landet over 12t forsinket i Bergen, gikk derfor glipp av en arbeidsdag.
Hvordan gikk det? Skuffet over LH her, føles som på liktlinje med sas under covid. Fikk først bare ingen svar, etter 4 uker sendte jeg purring, fikk da tilbud om et fantasibeløp som utgjør cirka 1/3 av kravet mitt, avslo det og ga 14 dagers frist, fikk bare intet svar. Måtte nå sende inkassovarsel, tipper det ender i retten..
Det endte i retten og de valgte endelig å betale, ble seff mere kostbar for dem grunnet advokat og rettskostnader.. synd at det lønner seg for flyselskapene å gjøre dette.