LHR T2 Duty Free sorte poser og trøbbel i security

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sness, 20. april 2022.

1. sness

sness Medlem

Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Håper dette er riktig sted å poste.

Vi kom hjem fra påskeferie på søndag og hadde med en pose med tax-free-varer kjøpt på LHR T2 World Duty Free. Det var mye rot og usikkerhet hos de ansatte som skulle "hjelpe" til i den selvbetjente kassa, men kom oss gjennom med varene i en sort forseglet pose. Flyet til BGO var forsinket ut og det ble en løpetur for å få ut bagasje og sjekke denne inn igjen før flyet videre til TRD. I all hast tenkte jeg ikke på å legge posen i kofferten. I security fikk jeg og samtlige andre som skulle videre beskjed om at posene må være gjennomsiktige og at vi ikke kunne ta disse med oss videre.

Dette er ikke kritikk til security i BGO, de gjorde bare jobben sin. Jeg snakket med de og de fortalte at dette har skjedd flere ganger i det siste. Dette er et EU-regelverk og reglene har ikke blitt endret nylig. De sorte posene er derimot nye.

Her er det World Duty Free som har tabbet seg ut. Har noen andre vært borti det samme og har dere eventuelt lyktes i å få refundert tapet hos WDF?

NoLimit liker dette
  2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Eg hadde planar om å plukke med meg ei flaske Hendrick’s frå same butikk i helga (ca 40% rimelegare enn tax free i Norge). Eg fekk beskjed om at eg ville få problem med å få den med vidare og at eg difor ikkje burde kjøpe den med.

Forstår ikkje heilt kvifor dei har gått for svarte posar.

sness liker dette
  3. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,641
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jo ikke LHR en del av EU lengre så de har vel ikke brutt noen regler eller tabbet seg ut, kanskje noe kjøper må ta på egen kappe?

NoLimit and dahlmath like this.
  4. sness

sness Medlem

Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje bør jeg kjenne disse reglene, og jeg sier ikke at de har brutt noen regler heller. Det er kanskje bare er jeg som forventer at ting skal fungere og være så enkelt som mulig, og som ser på forverring av en tjeneste som noe negativt?

England må gjerne ønske å trekke seg ut av EU, men hva har en privat bedrift å tjene på å fjerne poser som føyer seg etter EU-regler? Nå har har WDF gått med på å refundere hele beløpet på 150 Euro. Flaskene er også destruert, så de kan heller ikke selge de på nytt.

Alt i alt et økonomisk tap for WDF og en dårlig opplevelse for meg og 40ish andre passasjerer som neppe anbefaler noen andre å handle på LHR i nær framtid.

Insomnia4u liker dette
  5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det vel et EU-direktiv i bunn som sier noe om posens egenskaper (gjennomsiktig, skal kunne lese kvittering, forseglet og lett å se om forsegling er brutt etc.), og det er vel nærmest bransjestandard å regne med poser som kan benyttes nettopp til dette.

Ikke veldig strategisk lurt av WDF i London å bryte helt med denne, men ryddig av de å refundere.

Bolle, SayWhat, Shyneno and 1 other person like this.

Del denne siden