London: Den Britiske Hovedstad

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 24. mars 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Som de fleste kjenner til så skal jeg til England om knappe 3 dager og på dette forumet så fant jeg ingen tråder som omhandlet London og da sikter jeg til byen og ikke hoteller i London. Så her er det bare å stille spørsmål rundt London og å komme med tips og triks for den britiske hovedstaden.

    Men jeg skal som sagt til London den 27.03.2019. Lander med Norwegian D82825 kl. 22:10 (Har sett at mange av flyvningene den siste uken har landet før ankomst) Så skal jeg satse på det beste å bestille Gatwick Express inntil London kl. 22:23? eller bare ta det på flyplassen når jeg kommer?
    Jeg bor på Gallery Hyde Park Hostel i London (er ikke så kravstor for 1 natt) og skal dra videre til Dover fra London St. Pancras kl. 10:37 torsdag 28.03.2019. For min del denne gangen så er ikke London noe jeg skal bruke så særlig mye tid på (Var der en uke sommeren 2013) Men når jeg først er der hva bør jeg få med meg og bør jeg kjøpe oyster card eller tror dere at det holder med enkeltbilletter hver gang?

    Andre tråder realitert til London:
    https://insideflyer.no/forums/threads/restauranttips-london.8558/
    https://insideflyer.no/forums/threads/london-mellomlandinger-i-noen-timer-hva-gjør-man.7787/
    https://insideflyer.no/forums/threads/hvor-bor-man-i-london.6120/
     
  2. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg syntes Hyde Park hørtes ut som litt i feil retning, om du ankommer med tog til Victoria og skal videre fra St. Pancras neste dag. Ville vel kanskje selv satset på overnatting ved en av enten Victoria eller St. Pancras.
     
    furlong liker dette
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Årsaken til at det hostelet ble valgt var på grunn av at det var billig og hadde sen insjekking til den prisen. Også dagen etter spiller det vel egentlig ingen rolle om hvor jeg er i London da jeg har tenkt til å dra innom Hard Rock Café for å kjøpe meg en ny t-skjorte (Da den fra 2013 er blitt sliten) og at jeg da kan få verifisert besøket. Det er nok kanskje litt langt unna, men sånn har jeg nå gjort det
     
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Ville kanskje ikke satset på å bestille billett til Gatwick express bare 15 min etter rutetiden... Ja, det kan nok stemme at flyene ofte lander tidlig, men husk på at Gatwick er en svært trafikert flyplass og at tidene for landing ikke sier noe om hvor lang tid det kan ta å komme seg fra rullebanen og inn til gate...
    Min erfaring er også at det alltid er masse mennesker rundt togstasjonen på Gatwick så bare det å komme seg ned til toget kan ta tid.

    Ellers så anbefaler jeg Oyster-card. Super enkelt å ha kortet og slippe å tenke på å kjøpe enkeltbilletter hver gang man skal ut med offentlig transport i London :)
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har vel undergrunnen (kanskje all kollektiv) i London fått støtte for trådløs betaling som gjør at man bare tapper bankkortet sitt hver gang man går inn og ut, så blir det automatisk trukket det rimeligste til slutt. Har man tatt banen x antall ganger med enkeltbillett blir det refundert og du blir bare trukket for 24 timers eller ukesbillett. Helt genialt.
     
    tfo, McBuljo, braathens safe and 6 others like this.
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss, flere her som samler på HRC t-skjorter altså :rolleyes:? Vane/uvane/«hobby» jeg har lagt meg til. London er stas da ettersom den er den originale :)
     
    Avixlo liker dette
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Drit i Oyster.. Koster akkurat like my å bruke et hvilket som helst annet contactless kredittkort. AmEx Elite funket som gull sist jeg var der.
     
    McBuljo and Avixlo like this.
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Høres forøvrig ut som en smart idé med å bruke eget kort til betaling. Vi hadde i alle fall dårlig erfaring med sånne 24 timers billetter da vi var der i januar. De sluttet rett og slett å fungere etter en stund....
     
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Var en kamerat av meg som viste meg samlingen sin for noen år siden og som en geografi nerd (steder ogsånt) jeg er så fikk jeg lyst til å samle på de selv da jeg var ute å reiste. Min første HRC t-skjorte ble London i 2013, men nå vil jeg få verifisert besøket til HRC kontoen min og da er det jo greit med ny t-skjorte:rolleyes:

    Får dra til London til sommeren også, da Hard Rock Café Piccadilly Circus åpner:) finnes mange grunner til å reise
     
  10. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    HRC ser jeg åpner 11:30, og du skal sitte på et tog 10:37. Den kan bli vanskelig.

    Edit: ser at Rock Shop åpner 09:30, så kan det jo kanskje gå.
     
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    For å få kjøpt t-skjorte så åpner Rock Shop kl. 09:30
    upload_2019-3-24_21-25-31.png
     
  12. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, fant ut det etterpå :)

    I tillegg kan du ta t-banen uten å måtte bytte fra Hyde Park Corner opp til St. Pancras.
     
    Avixlo liker dette
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer to nye. Både Piccadilly Circus og Oxford street så det blir en tur i ikke alt for fjern framtid :p. Hvor mange har du klart å samle?
     
    Avixlo liker dette
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Verifiserte så er det bare:
    Helsinki
    Manchester
    Paris (Ble medlem i Oktober ifjor)

    Men jeg har t-skjorte fra følgene steder:
    Oslo
    Helsinki
    Manchester
    London
    Paris
    Antwerpen
    Amsterdam
    Hamburg
    Berlin
    Krakow

    Irriterer meg litt at jeg ikke kjøpte fra Gøteborg eller København da jeg var der sist, men men. Det betyr kanskje bare at jeg må dra tilbake;)
     
    snus_mumrikken liker dette
  15. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere nevner, dropp Oyster, bare å tæppe (djeez for et uttrykk) kortet i slusa. Brukte til og med Amexen til det uten problemer sist vi var i London.

    Gatwick Express er bra. De har egen app, last den ned på forhånd og kjøp billett på telefonen når du lander (kan betale via Paypal), så slipper du køen ved automatene og kan gå rett til toget. Mener å huske at billetten er gyldig for bruk alle avganger den dagen du kjøper for, så du kjøper ikke billett til en spesifikk avgang.
     
    Avixlo liker dette
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Appen var genial, takk for tips. Jeg kan fikse billett idag og ikke tenke på det før jeg er ved toget. Appen tar også Amex.

    Forsåvidt hvordan er det med Amex i UK? utifra det jeg har lest på forumet virker det ut til å fungere ganske bra
     
  17. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk inntrykk av at det var ganske god støtte for Amex. I løpet av langhelgen jeg og PointEarner var der brukte vi det til omtrent alt av shopping og restaurantbesøk, utenom en skjorte hos Polo Ralph Lauren og et lunsjmåltid på en ganske laber Pintxos-restaurant som måtte gå på SAS MC.
     
    Avixlo liker dette
  18. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Amex er nesten like utbredt som MC i London, etter min erfaring fra desember i fjor.
     
  19. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,272
    Bonuspoeng:
    183
    Kallar du din betre halvdel for PointEarner?
     
    samtom and Travv like this.
  20. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Noen erfaringer fra utenfor London? Skal en tur (Eller hele oppholdet mitt nesten) til Kent. Dover, Canterbury & Ashford

    Edit: Da blir det litt eurobonus sanking når jeg er i London da
     

Del denne siden