Dette blir et mikro-reisebrev. Som kun dreier seg om forskjellene mellom SAS og BA på ruten mellom Oslo og London. Billetten var betalt av andre, som insisterte på economy class. SAS-bud på 5000 EBP (laveste mulige) for oppgradering til Plus gikk gjennom ca 24t før avgang. Dermed ble utreise på 1F, med blokkert (EBD) midtsete. BA er nok antagelig mer gjerrige på oppgraderingsmuligheter (fra cheapo-fare bucket) på returen, men jeg har uansett tilgang til alle god-loungene på LHR T3 som BA Silver/OW Sapphire. Mer om BA senere i dag. OSL midt på dagen i går (kl 13 avgang med SK805) er stille og rolig, og fast track security tok under 2 minutter. Gullstuen var naturlig nok like lite travel, og bød på pasta/tuna salat (som var nesten uten tuna) og kremet kyllingsuppe (som definitivt var uten kylling). Alt som vanlig, der altså. Og et glass utvannet (3,5%) Carlsberg fra tappekranen. Så da føler man seg ekstra spesiell som diamant Flymaskinen hadde kommet inn 10m før rutetid fra ARN. Og utreise fra OSL skjedde presis på riktig tid. Fløyet av SAS Connect, som jo nesten alltid er bedre enn nordisk SK på service. Er så lei av de dårlige pappeskene med alltid samme måltider fra SK at jeg hadde bestilt og betalt en varm toast med kylling og ost på forhånd. Egentlig et Go class måltid. Purser, som var en super proff og hyggelig irsk dame, kom med ipaden sin og beklaget så veldig mye at de ikke hadde lastet ombord maten min. Og foreslo proaktivt at jeg kunne få en pizza istedet, og selvsagt pengene tilbake hvis jeg sender en melding til SAS. Yeah right. Det skjer jo aldri, og er ikke verdt en liten mail engang for 50 kr lagt ut på forhånd som aldri kommer i retur.... Så da tok jeg imot Plus kabinens kyllingsalat, for å spise nettopp salaten, ved siden av en god og brennvarm pizza margarita fra Go. Alt free of charge selvsagt. Og den mannlige kollegaen til purseren var helt bestyrtet over at jeg kun ville ha en øl, og ingen chips, sjokolade, nøtter eller annet. Kan nok ha litt med EBD å gjøre, for jeg hørte de snakket om meg og den manglende maten i galley og sa "he's a diamond" Et luksus måltid kan vel ikke dette kalles, men pizzaen er faktisk riktig så god, selv om den er helt vegetar.
Flott vær og hyggelig venterunde i luften før landing på LHR. En helt standard SAS C-klasse tur, men de byr ikke på mer enn det minimale for en business billett. Uansett om de "bare" kaller den Plus.
Trolig. De gjør endel t/r på denne ruten i løpet av en dag. Hvis du var på SK815 i går, så var det samme maskin (EI-SIP), og antagelig samme crew også.
If ville ikke la meg poste bilde av utsikten under innflyvning sammen med siste post. Så den kommer her
Sååååå. British Airways var ikke altfor gjerrige på oppgraderingene likevel. Med litt cash på bordet fikk jeg både C klasse, ekstra poeng (de gir poeng for reist klasse uansett oppgradering pris) og en stor forventning om god service og masse space ombord. Fortsetter mikro-reisebrevet og sammenligningen utover kvelden. Men for den utålmodige leser, kan jeg allerede nå røpe at BA kommer til å banke SAS ned i støvlene Enn så lenge, på Heathrow express i first class selv om jeg bare kjøpte billigste billett. Hilsen *A gold. Fin fordel.
Aldri feil å gå til denne, trygge, havnen på T3 når man har C billett eller riktig kort. Selv om jeg bare slipper inn i C og ikke F delen som enkelte andre her i forumet med BA kortene på plass
Kan også, som lovet i annen tråd her på IF tidligere, bekrefte at champagnen er ekte også i C loungen. Rodier. Og en rimelig bra drikkemeny også ellers i den betjente baren. La inn en bestilling på mat før jeg gikk til baren. Og de 5 asiatiske rettene man kan velge blant, lages også på bestilling. Rakk såvidt å få hentet et glass champagne i baren, før det buzzet i buzzeren som sa at maten var klar. Se bort fra koriander overload, det valgte jeg selv å ta på fordi jeg tilfeldigvis liker koriander
Det er delay på gang. Håper den blir ekstra lang. Ikke bare 25 minutter. Har det altfor fett hos Cathay
Mannen i baren likte kommentaren min: "Another delay. I'm lucky if I'm home for Christmas" Så kom det et godt nytt champagne glass, gitt.
Fortsatt litt skeptisk til å gå fra loungen. Når det ikke en gang ser ut som boarding starter snart. Men vil jo ikke miste flyet heller, og har prio boarding. Så kanskje på tide å gå til gate. Som tar litt tid her. Særlig med champis Men jeg ser at flyet blir enda mer forsinket, antagelig. Kan alltid gå tilbake til loungen. Gjort det før. Heathrow er kaos. På en bra måte.
Fikk siste buss ut til flyet. Null problem, men alltid litt kjedelig når flights ikke er parkert ved en bro ved terminalen. Og selv om jeg ikke er fan av å løpe ombord først, gir det null verdi for C klasse å ha priority boarding når alle passasjerer kommer i de samme bussene. Avgang var ca 50m for sent, fordi flyet kom inn forsinket fra dårlig vær i nord-England, sa kapteinen på høyttaleren. Været kan ingen gjøre noe med. Men kan SAS gjøre dette? Nei, ikke på langt nær. Fikk hele raden alene hos BA, og var uansett garantert å ikke ha noen i midtsetet der hvor SAS (kun for EBD) muligens gir et ledig midtsete hvis heldig. Og det er jeg som oftest. Inkl utreisen igår. Kjapt etter avgang kom tilbudet om braised beef eller king prawn salad. Den siste har jeg spist før (og den var veldig bra), så jeg gikk for biff denne gangen. Først champagne, og så valg mellom chilensk og italiensk rødvin. Den siste er mest etter min smak. Og gikk fint til kjøttet. Super-mør og god biff kjake og pent presentert. Jeg har fått langt dårligere måltider selv i interkontinentale biz flights. Med bla SAS til USA. Og dette er kun 2 timer ombord på intra-Europe. Fortsatt veldig imponert over BA, og det skinner for lengst gjennom, vel? Minus med BA: betal-WiFi selv for C. Og det virket ikke, selv etter 6 pund betalt. Pluss med BA: absolutt alt annet. Super service. Hyggelige folk, hvor 2 cabin crew tok ekstremt god vare på oss 13-15 ish passasjerer. Og gjemte seg aldri bag gardinene, men var rundt hele tiden og spurte om de kunne tilby noe ekstra til C passasjerene. Minus med SAS: null WiFi i det hele tatt på akkurat den maskinen Men WiFi gratis for gull+ og Plus kunder, hvis det hadde vært der. Maten er gørr kjedelig, kald, i en grå pappeske, og har ikke endret seg på flere år nå. Pizza fra Go class var høydepunktet. Pluss med SAS: ingenting annet enn bra dansk Mikkeler øl.
Bra reisebrev og flotte bilder! Men ikke glem at du nå sammenligner to forskjellige produkt. Premium eco vs business
Jump on og si SAS ikke engang prøver. Og det er sant. Men ekte, og seriøs biz class skal jeg melde tilbake at de gjorde på en super måte.
Ute av flyet på OSL Begge I C cabin crew kommer til å få "well-done" melldinger fra meg. Hos SAS på akkurat denne (andre) flighten til LHR var de ok. Men de toucher ikke engang noe som er i nærheten av BA.
Då satt me jammen meg på samme buss i går, bare at me satt bak skiltet Men skal ha for bra crew ombord, ikkje crewet sin feil at det er forskjell på SK+ og BA/LH etc Biz… Men blei lagt merke til som diamant, men måtte betale for potetgull ellers alt gratis inkludert Mikeller.