Los Angeles i 5 dager

Tråd i 'Reisemål' startet av Neguah, 19. febr 2022.

1. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ankommer LA 16:25 17. mars.
    Avreise LA 15:00 22. mars.

Vi vil veldig gjerne oppleve San Francisco, men litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Det ser nok ut som vi blir å kjøre den ene veien og fly den andre. Da sparer vi litt tid. Vi tenker å fly samme dag som vi ankommer LA, men usikker på om det er så lurt. Så her følger noen spørsmål:

Kan jeg ringe SAS og be de legge til LA - SF 19:15?
    Hvis nei:
    Kan vi kjøpe billett når vi lander eller blir dette veldig dyrt, eventuelt fulle fly? Erfaringer?
    Vi kan booke 19:15 nå fra United.com, men skulle det være forsinkelser mister vi jo det flyet.
    Vi kan også booke et fly på morgenen 18. mars, men da må vi ut av flyplassen, og så tilbake. Men det er jo en mulighet.

Uansett om vi kommer oss til SF 17. mars eller 18. mars, tenker vi å kjøre tilbake 20. mars, og bruke 11-12 timer på turen. Da kjører vi rundt soloppgang og satser på å være fremme ved solnedgang. Da har vi hele 21 og deler av 22. i LA. Vi tror vi liker SF bedre enn LA. Det aller beste er å komme oss til SF 17. mars. Og helst med fly til og retur med bil.

Hvilket selskap ville dere valgt for leie av bil én vei? Bør bil bookes på forhånd eller når vi ankommer?

2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis din flyving til LAX er booket som en SAS-booking (ikke *A) er det ikke mulig å legge til LAX-SFO på bookingen. Da må dere heller kjøpe egne billetter i tillegg.

PS: hvis dette ikke er bonus stiller det seg kanskje annerledes. Det må andre si noe om :)

Uansett: god tur!

Neguah liker dette
  3. 415thNightFighter

415thNightFighter Nytt Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Avis har jeg benyttet enveis LAX-SFO og SFO-LAX. Meld deg inn i Avis Preferred, book bilen på forhånd. Bilen står klar, bare å sette seg inn å kjøre. Nå sist i januar brukte vi vel 2 min på kø for å få bilen på SFO og levere inn bilen på LAX.

Neguah liker dette
  4. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,629
    Bonuspoeng:
    183
    De kan vurdere ein roadtrip og om formen tillet det. Mykje fint å sjå i California.

Neguah liker dette
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,712
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal hente bil i LA i morgen, og levere på SFO om 11 dager. Det koster ikke noe ekstra å leie en vei med Avis, som jeg har brukt.

Eddie47, Jeanette, Neguah and 2 others like this.
  6. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Den er booket som en CT, så *A.

7. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Skal sjekke ut Avis Preferred.

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det iallfall en mulighet å ringe SAS å høre om det er plass videre til SFO. Koster 150,- pr. pers for endringen.

Neguah liker dette
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,193
    Bonuspoeng:
    183
    SF proper til LA på 11-12 timer er ambisiøst. Langs Highway 1 har du cirka 9 timer i ren kjøretid uten nevneverdig trafikk.
    Legg inn litt ekstra margin siden 20. mars er en søndag og det er flere enn dere som vil bruke deler av helgen langs kysten, og da har dere kanskje 10 timer kjøring.

1-2 timer til stopp, som da må inkludere matpauser, bensinstasjoner og å faktisk gå fra en parkeringsplass til det dere vil se, gir lite fleksibilitet. Matpauser i seg selv vil sikkert ta brorparten av den disponible tiden, enten fordi dere må parkere i en by og gå til et spisested, eller fordi dere stopper på ett av stedene langs veien (som det kan være langt mellom) og det er greit med mennesker der.

Finn et passende sted å overnatte og bruk litt mer tid. Hvis dere kommer dere ned til San Luis Obispo dag 1 har dere et godt utgangspunkt, og det er 6 timer kjøretid. Personlig liker jeg delen mellom SF og SLO bedre enn delen mellom SLO-LA, så dere får i mine øyne stoppet de aller fleste stedene jeg ville prioritert.

Så stikker dere heller tidligere neste morgen, bruker 1,5 time til Santa Barbara og spiser frokost der, og så har dere 2 timer til Los Angeles. Tidsmessig slipper dere fint unna morgenrushet inn til LA, og dere rekker å levere bilen før lunsj, og har resten av dagen tilgjengelig.

Heller det enn å våkne ekstra sliten i LA samme morgen og ikke være i gang før litt utpå uansett.

Ombo, Flymunda, Upsaker and 4 others like this.
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,712
    Bonuspoeng:
    293
    Kan hende de skal kjøre 5ern, da går det raskere.
    Screenshot_20220219-093002.png

Jeanette liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Endringsgebyret er midlertidig suspendert. Ikke sett noe info om at sas har begynt å belaste dette igjen.

indahla liker dette
  12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Kan bruke CT på sas bonusbilletter også. Har du betalt 100.000 poeng kan du ikke legge til Lax-sfo uten at poengprisen øker til 130.000.

trygveat and Sunnfjordingen like this.
  13. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,193
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, sant nok. Det hadde vært tidenes største tabbe da. Etter å ha kjørt 3 minutter i Central Valley har du egentlig sett omtrent alt du kommer til å se der før du spyttes ut i sørenden.

14. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,629
    Bonuspoeng:
    183
    Highway 101 er heller inga dum rute. Mange sjarmerande småbyar. Men bestem dykk utifrå kva de vil. Er det SF som er det de vil er det like greit å fly.

De klarar fint LAX-SFO på ein dag langs vegen, men det vert ikkje so mykje anna de rekk den dagen.

15. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Tror jeg ville kjørt opp, og flydd ned igjen.

Lander tidlig ettermiddag etter laaaang flytur, og mest sannsynlig heller ikke kjørbar(?)
    Litt kø i immigrasjon etc og dere står i utgangen av terminalen når klokka nærmer seg midnatt hjemme.
    For egen del klarer jeg aldri mer en en times tid på øyet på slike turer vestover, og dermed vil en uber til hotellet og middag friste mer.
    Nyt LA så lenge som planlagt, og ta bilturen opp som ferie, gjerne med en overnatting.

så flyr dere til lax samme dag som avgang østover igjen

god tur:)

holmen liker dette
  16. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for mange gode svar. De er uvurderlige! Det kan se ut som vi velger å fly begge veier for å få mest ut av LA og SFO. Hvis vi kjører, forventer vi egentlig å bruke minst én overnatting på turen. Jeg er svært glad i å filme og ta bilder, så det er stor sannsynlighet for at det blir to overnattinger. Da blir det ikke mye tid til verken LA eller SFO.

Vi er usikre på hva vi tar først. Reiser vi rett fra LAX til SFO dagen vi ankommer, finnes det mulighet for at vi mister flyet til SFO. Samme er egentlig hvis vi flyr fra SFO dagen vi skal hjem til Norge.

Et mulig forslag er dette:

17-18. mars —> overnatting hotell LAX
    18. mars —> Flyr til SFO på morgenen.
    20. mars —> Flyr til LA på morgenen
    22. mars —> Flyr hjem.

Her har vi god tid til avganger, og vi slipper vi å være redde for å miste fly som følge av forsinkelser og kanselleringer.

Jeg skal uansett ringe SAS og høre om det er mulig å legge til LAX-SFO.

Sunnfjordingen liker dette
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville blitt i LA og spart SFO til en annen gang.
    Med kun 5 dager blir det (i mine øyne) mye stress og mye reise.

Just my two cent :)

tobeornot999 liker dette
  18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er enig med @indahla. Både LA (og omegn) og SF har mye å by på, det samme har Highway1 - og det hadde ikke vært noe rart å bruke 5 dager på hver av disse. :) Har du vært i LA eller SF før, eller blir det første gangen?

tobeornot999 liker dette
  19. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    847
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde tabben å skulle kjøre H1 på nesten en dag, kjørte fra SF til Santa Barbara, og det ble med bare kjøring nesten. Skal du ned den veien så beregn minst 2 dager om dere vil se ting fra andre steder enn bilen.

Som nevnt over er det liten tid nok fra før til både SF og LA, så ville tatt fly om jeg var dere.

20. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Egentlig enig, men dette er første gangen i LA, og USA for øvrig, så vi har veldig lyst å få med oss begge. Jeg er vant til å reise mye, så det går greit for meg, men det aller beste er naturligvis å bare bli værende i LA. Vi begge er innstilt på at at blir litt reising. Vi har ikke helt bestemt oss, så vi får se hva vi ender opp med å gjøre. Vi dropper kjøringen. Vi får ta oss 4-5 uker USA en annen gang.

Vi ser jo at det er mye å gjøre i LA, men vi er glad i å oppleve og se mest mulig, og det er derfor vi har lyst å se både LA og SFO.

Del denne siden