Lufthansa, ANA og SAS : Ccurrahee tester SAS turistklasse hjem til Norge

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 11. april 2023.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    map Air india first.gif
    Lange leg stemmer, justeringer på korte legg.
     
    Last edited: 11. april 2023
    drsyk, Flymunda, Lnbre and 7 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2622.jpeg IMG_2642.jpeg Tre vakre fly. Tre F produkter.
     
    Last edited: 11. april 2023
    drsyk, Flymunda, runese and 16 others like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    EN KOMPLISERT BOOKING

    Den endelige reisen ser ut som følger. Og er kanskje det viktigste. Justeringene har vært mange og kompliserte siden 2019. Jeg skriver nede i teksten at det ble trukket 105K poeng ved bestilling. Men etter et jeg kan se ble det egentlig trukket 87.500poeng og en CT. Etter ca 2 år, da bookingen gikk fra en veis til tur/retur. Det har nok gått på en 1000 lapp eller to i gebyrer på mine justeringer.. Men spennende nok har SAS de siste dagene trukket 209kr som er 150 i gebyr og 59kr i justering av skatter og avgifter, selv om det er gjort hele 4 justeringer. De har også sendt meg 2593kr i kreditering til Amex. Og jeg har ikke kansellert noen reiser på endel uker. Så jeg tror faktisk at skattene er blitt refundert ved siste ombooking. Men nå, etter 3 dager, er det ikke trukket noen nye gebyrer.





    SAS+ OSL-LHR A320 6a

    1 natt i London

    LH C LHR-FRA A320neo 1A

    5 timer i FCT

    LH F FRA-HND 747-8i 2K

    1 natt i Tokyo

    NH O HND-ORD 1F The Suite 777-300ER 1K

    3 netter i Chicago

    AI O ORD-DEL 777-300ER 1A

    20 timer i New Delhi

    AI C DEL-LHR 787-8 1A

    1 natt i London

    SN C LHR-BRU A320-100 1A

    SN C BRU-OSL A319 1F
     
    drsyk, Kristian, cooolcatz and 22 others like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    STARTEN PÅ OSL:
    Men la oss gå til sanntid. Sete 6A i en ganske full kabin. Jeg er eneste passasjer i + med ledig 3 seter. Og bakover er det godt over halvfullt. Engelsk crew så det blir sikkert hyggelig.

    Det ble lokaltoget ut til OSL, og en rask innsjekk der de SAS ansatte ikke fikk tagget kofferten min lenger en til HND. Greit det. Jeg er sikker på at Lufthansa fikser det i morgen. Edit: Reisen tar mer en 2 døgn, noe som gir en utfordring i følge assistent fraulein i FCT. Hentet ut koffert på HND.

    Kort kø der og i sikkerhet, og jeg har god tid så jeg går innom innland for en god kaffe. Der får jeg ganske brysk beskjed om at jeg slettes ikke har lov til å gå inn i denne loungen jeg som flyr til utlandet. Og får beskjed om å gå ut og til gullstua. Må innrømme at jeg ble ganske frustrert der jeg står og ser at det er tomt i kaffisstova.

    Etter 20 min og litt sur Cava kommer samme ansatte fra innlandsloungen og hilser på. De ansatte hadde i etterkant sjekket sin e-post og lest at de nå skal henvise betalende kunder til utlandslounge om mulig, og når det fyller seg opp, oppfordre statuskunder til å benytte utlandslounge for dem som har tilgang. Fordi innlandslounge oftere blir full. Han kom å informerte, og ville unnskylde. Så vi ble gode venner. Må si jeg satte genuin pris på den tilbakemeldingen og måtte vel bite i meg noen litt harde ord og oppførsel i det jeg gikk fra innland. Ikke fint av meg, veldig fint håndtert av de ansatte.
     
    drsyk, FlyerOslo, Kristian and 15 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Denne fine skjermen er kommet opp ved OSL loungen. Er den ny, eller får ikke jeg med meg ting? Har du teste svipe skjermene med fly info på OSL? Jeg fant ikke en på vei ut, men de skal altså finnes.
    IMG_2512.jpeg IMG_2515.jpeg
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    FORHISTORIEN ( den du kan hoppe over) : Klipp og lim fra tidligere innlegg og notater fylt ut med egen tekst.

    Denne bookingen startet som en OSL-LAX booking med ANA F i 2019. den gangen cornoa var noe barn på jobben min ( og resten av verden ikke kjente til disse artige virusene med en fine kappen som gjør dem så hardføre) hadde i nesen og det var mulig å booke fly i F til USA for 105.000poeng uten at noen stusset på telefonen.

    Den har danset rundt og har innehold United Polaris. EVA air via TPE og blitt nedgradert til C, kansellert og flyttet. Men den har levd som enveis flyvning helt til i går. Det siste året med en separat SAS C booking fra ORD til OSLO.

    Under kommer klipp fra tidligere innlegg som beskriver bookingprosessen og litt av mange frustrasjoner.

    Høsten 22 spontabooket jeg en tur til Manila, og hadde et døgn eller to et legg med Air India i C. Det har vært et ønske, eller mål en stund å fly Air India, og aller helst F. Ikke fordi jeg tror det er den beste objektive opplevelsen. Men fordi jeg ønsker å fly flest mulig produkter før de forsvinner og oppleve det *A har å by på.

    Utfordringen har vært at Air India har sine 777 på USA rutene. Og at det ikke har vært en naturlig rute å ta, eller noe jeg har prioritert.

    Selv har jeg sjekket jeg mulighetene for en retur via Asia et par ganger denne høsten og ikke funnet noe. Men nå, med en fornyet interesse for Air India og et visum til landet måtte jeg sjekke igjen. Og hva fant jeg etter påsken? Tilgjengelighet med AI F både fra New York, Toronto og Chicago. Her fant SAS ansatte alle leggene jeg sjekket. Videre til Europa var det vesentlig LHR og FRA jeg fant, men ikke på alle flighter. Dermed ble det til slutt en overlevbar reise, med nattflyvning DEL-LHR men også dessverre LOT intra europa begge veier. Det er mange som har slitt og sliter med å få lagt til SAS til langruter for tiden, så også jeg. Men, med korte overganger på WAW får jeg bare holde ut. Jeg er jo tross at ute for å fly, og jeg vet at champagnen i Chopin loungen er mer en god nok for min gane.

    Hyggelige Joackim, han som prater mye med seg selv, har snakket med meg 3 ganger i dag. Først fant han ruten jeg ønsket, minus LHR-OSL. Men fant en løsning. Så ringte han meg tilbake og ønsket pass detaljer for å legge dette inn i bookingen. Så gikk det noen timer i ettermiddag og det kom varsel om forandring. Air India var borte. Ny telefon til SAS på øret og Joackim svarer igjen. Han er overrasket men ser at AI er borte. Legger dem inn, snakker med back office og bekrefter at de kan billetteres i løpet av en times tid nå lørdag ettermiddag. Så da skal bookingen være klar.

    Ideelt sett hadde jeg fått morgenflyet ikke nattflyet fra DEL til LHR og hoppet over to besøk på WAW. Men denne bookingen gir meg kaviar og god Champagne og er vel en grei utnyttelse av det som nå er blitt 87.500 poeng og en CT.
    Lørdag kveld forsvinner bookingen igjen så jeg venter til mandag morgen. Ung hyggelig svensk kvinne som jeg har fått dårlig service av tidligere smiler denne morgenen. Hun ser forsøket og søker opp billettene på nytt og legger dem inn, og lover å snakke med back office. Knappe to timer senere på flybussen kommer eposten og trekker på amex jeg ventet på. Da blir det AI F på meg til våren.



    Separat booking

    SK+ OSL-LHR

    NH O LHR-HND 1F The Suite 777-300

    UA C HND-LAX Polaris

    Separat booking

    LAX-OSL SAS biz


    Så flytter United meg fra HND-LAX til NRT-LAX noe som jo ikke går foreløpig denne våren.

    SK+ OSL-LHR

    NH O LHR-HND 1F The Suite 777-300

    UA C NRT-LAX



    Separat booking:

    LAX-OSL SAS biz

    Og

    OSL-LAX OSL biz og +.

    Så når reisen nærmer seg, blir det ny rebooking av enveis reisen til LAX

    Etter 4 samtaler står jeg igjen per i dag med en reise for April 23:

    NH O LHR-HND 1F The Suite 777-300ER

    NH C HND-TSA Boeing 787

    BR C TPE-LAX Boeing 777 Laurel class

    Ifølge agent nr 4 jeg snakker med i dag er EB kontoret villige til å gi meg 5 legg sånn at jeg kunne fløyet LH X OSL-FRA-LHR juni 23. Men de mener det ikke er mulig å legge til X på en F reise. Jeg lar den dermed stå som den er i og med at SAS ikke har sluppet + direkte OSL-LHR. Det er heller ikke sluppet LAX-OSL med SAS som retur så dette må bookes i løpet av den neste måneden.


    Hele bookingen flyttes frem i tid pga Corona til samme reise men nye datoer.
    Så går det litt tid :

    Så bytter ANA fly fra 777 til 787 men flytter ikke meg med til C, så da blir det


    LOT C OSL-WAW 737-800

    LOT C WAW-LHR

    1 natt i London

    NH O LHR-HND 1F The Suite 777-300ER

    1 natt i Tokyo

    NH O HND-ORD 1F The Suite 777-300ER



    3 netter i Chicago



    AI O ORD-DEL 777-300ER

    20 timer i New Delhi

    AI C DEL-LHR 787-8

    LOT C LHR-WAW

    LOT C WAW-OSL 737-800



    I går kveld forsøkt å booke LH F/ANA C OSL-FRA-JFK-HND. Men ble ikke godkjent i dag ved kalkulering av skatter.

    I samme seanse fant jeg så FRA-HND med LH F og denne gikk det fint å booke. Reisen blir derfor.

    SAS + OSL-LHR A320neo

    1 natt i London

    LH C LHR-FRA A320neo

    5timer i Frankfurt

    LH O FRA-HND 747-8i 2K

    1 natt i Tokyo

    NH O HND-ORD 1F The Suite 777-300ER 1K



    3 netter i Chicago



    AI O ORD-DEL 777-300ER 1A

    20 timer i New Delhi

    AI C DEL-LHR 787-8 1A

    1 natt i London

    SAS + LHR-FRA A320neo
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    I går kveld( 3 dager før utreise) forsøkt å booke LH F/ANA C OSL-FRA-JFK-HND. Men ble ikke godkjent i dag ved kalkulering av skatter.

    I samme seanse fant jeg så FRA-HND med LH F og denne gikk det fint å booke. Reisen blir derfor.

    SAS + OSL-LHR A320neo

    1 natt i London

    LH C LHR-FRA A320neo

    5timer i Frankfurt

    LH O FRA-HND 747-8i 2K

    1 natt i Tokyo

    NH O HND-ORD 1F The Suite 777-300ER 1K



    3 netter i Chicago



    AI O ORD-DEL 777-300ER 1A

    20 timer i New Delhi

    AI C DEL-LHR 787-8 1A

    1 natt i London

    SAS + LHR-FRA A320neo
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Det betyr at jeg på samme reise får testet 3 first produkter og debuterer i LH F og AI F og på FCT. Og hvis jeg har telt opp riktig har jeg etter denne turen fløyet alle tilgjengelige F produkter i *A siden jeg debuterte på Insideflyer.

    Jeg har misset Asiana F og jeg tror også gamle United F var mulig den gangen jeg begynte å snuse på poengsamling og så ble skravlete på forum.



    Har jeg glemt noen produkter? Er det flere produkter jeg ikke husker som har eksistert de siste 5-7 årene?
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Tenkte å forsøke meg på en uhøytidelig rangering av mine subjektive opplevelser. Har du en rangering?


    Jeg tenkte å som alltid å skrive litt ditt og datt og betraktninger. Men fokuset skal være en sammenlikning av de tre produktene jeg flyr. Forsøket blir nå mens jeg sitter på SAS+ å lage en mal med punkter som jeg vurderer for alle tre flyvningene. Hva mener du jeg bør ha med av punkter?

    Er det noe du synes er viktig å lese om eller som bør være med?
     
    OyvindN, AirMags and Earl like this.
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel gløymt SQ F ?
     
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,223
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig!

    Jeg er en av de som enda har til gode å fly F. En ting jeg lurer på "er det verdt det"? Der "det" er strevet/jaget å få på plass en rute med F, mot C som tross alt er enklere. Og ja "jaget" er jo en del av poengnissestatus, klar over det, men er ekstra jaget verdt ekstra komfort? Er det OK balanse?
    Kanskje jeg burde unngå å fly F, for å fortsatt kunne nyte C? :D
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    I og med at jeg ikke flyr SQ F på denne blir de ikke med i denne vurderingen. Men SQ sitt F produkt kommer til å bli nevnt:) Forøvrig et strålende produkt jeg håper å få fly igjen. Og som sikkert ikke bare jeg jaktet på i den lille perioden SQ åpnet for booking.

    Hva liker du best med dem selv? Selv tro jeg at The Private Room kommer aller høyest på listen over det som sitter minnet.
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har skrevet et par ganger på forum den gangen jeg var fersk at jeg prioriterte C. Så jeg er relativt fersk i F gamet. Er det verdt det? Ja. Ødelegger det i blant bittelitt for C opplevelsen. Tja, ja og nei. En ser forskjellene. Men det gjør jeg også ettersom jeg har fløyet bedre og dårligere C produkter.

    Er det et strev med å finne F. Ja, hvis en ikke kan planlegge et år fremover i tid. Eller være ekstremt fleksibel på kort varsel, så er det et strev.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    SAS+ med bedre mat, og mindre papp en tidligere. Irsk? Men svært britisk crew leverer det de skal. Raskt gjennom passkontroll på automat. Ned heisen til kjelleren og bort gangene til Picadilly line. Jeg bor enkelt i Soho på YHA. Helt greit og vesentlig billigere en middeklassehotellene som tok 3500kr+ for en natt på enkeltrom. London er gøy. Det er lørdag, og søndag kveld kl 0430 er det fremdeles partystemning blandet med trøtte arbeidere som skal på jobb. Samme tube ut igjen. Swiper Curve og går rett igjennom.

    IMG_2517.jpeg IMG_2518.jpeg
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    LUFTHANSA F FRA-HND 747-8i 2K

    INNSJEKK OG SERVICE PÅ BAKKEN

    Innsjekk på LHR. Den dedikerte First class innsjekken har to store barnefamilier i køen. ( Jada, de satt i økonomi) så jeg må vente før jeg finner en ledig biz innsjekk. Sur ansatt og kunder som ikke skal være der, på innsjekk altså. Mottagelsen på FCT er selvfølgelig en helt annen. Passet forsvinner og alt blir ordnet. Og sikkerhetskontrollen går på 1-2-3. Tror bare opplevelsen med innsjekk på SIN har vært bedre en mottagelsen jeg fikk i FCT. Jeg tror LH kan, også i en normal terminal, men de lokale engelske ansatte på LHR gjorde ikke en god jobb.

    IMG_2521.jpeg IMG_2523.jpeg IMG_2524.jpeg IMG_2525.jpeg
     
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i Private Room, men her slår LH F og FCT Private Room.
    SQ er dei som har servert desidert best glutenfri mat til madammen.
    Så har dei også levert den beste pysjen i F.
    Samt så digga med dei gigantiske seta på 77w, men klart ANA F er eit hakk opp.
    *A F total opplevelse ombord:
    1.NH
    2.SQ
    3.TG.
    4.LH
    5.OZ

    *A F total opplevelse på bakken:
    1.LH
    2.SQ
    3.TG
    4.NH
    5.OZ
     
  17. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Spent på AI F opplevelsen her jeg.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noen dum liste det. Flere som har prioritert i eget hode?

    Jeg må nok bruke litt tid på min egen, og ikke minst fly siste produkt før jeg er klar ;)
     
    OyvindN, AirMags and snus_mumrikken like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg også. Så spent at jeg har hoppet av litt ANA F for å få opplevelsen med AI F.

    Er det noen på forum som har erfaring med Air India F sitt produkt før Covid?

    Edit: som gjør @indahla sitt svar litt rart ;)
     
    Last edited: 11. april 2023
    AirMags liker dette
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    OyvindN liker dette

Del denne siden