Da var det dags for mitt andre reisebrev. NB. Evt. skrivefeil er lagt inn for å sjekke språkkunnskapene til dere her inne Dagen startet så alt for tidlig denne morgenen. Men kl. 0300 måtte jeg bare få denne middelaldrende kroppen ut av senga og gjøre meg klar for en liten tur til USA. Jeg tok meg en dusj, pakket ned duppeditter, sjekket at passet var på plass, kysset min datter på 2 som sov så søtt i sengen på pannen (så søt hun er når hun sover.... og ekstra søt når hun sover og er rolig) og tok med bagasjen ut i bilen. Avreise fra gårdsplassen i Grunnlovsbygda ble nøyaktig kl.0356 med første mål for dagen som var Gardermoen. På vei til OSL fra heimen i min VW som bruker lite diesel Det er kanskje greit å nevne mål og formål for reisen. Første destinasjon var Hawaii og formålet var vår årlige vennetur til USA med Erik Tandberg som guide. Turen starter på Honolulu med besøk og foredrag på University of Hawaii, Institute for Astronomy, Pearl Harbour Tour, fly videre til Hilo og guidet tur opp på Mauna Kea og se observatoriene der oppe før vi setter kursen til Los Angeles hvor vi bl.a. skal besøke Edwards Air Force Base, California Science Center og romfergen Endevavour og en privat omvisning hos NASA JPL. Deretter går turen til Flagstaff, Arizona hvor gruppen skal innom Lowell observatoriet, foredrag ved USGS Astrogeology, Grand Canyon, Meteor Crater og deretter Boneyard i Tucson med mer. I tillegg holder romfartsekspert og fly og romentusiast Erik Tandberg flere foredrag på turen. Så i år gikk turen til vestkysten med Hawaii som opsjon. Neste år sikter vi oss nok inn på østkysten igjen med bl.a. Washington DC, Houston og Florida. Totalt er årets tur på 20 dager, men jeg drar hjem igjen fra Los Angeles i år siden jeg ikke vil være borte fra min datter mer enn litt over en uke. Ja jeg vet...skikkelig tusseladd Som nevnt i et tidligere reisebrev, så jobber jeg på OSL, så det å finne frem til P11 er greit Parkeringen var unnagjort og jeg var på vei mot terminalen kl. 0419. Vel fremme ved innsjekk så var kun en skranke på bagdrop åpen hos SAS og køen var naturlig nok formidabel. Vel takk for den tenkte jeg. Når jeg først har kjøpt meg en billett i First med Lufthansa, så skal jeg jaggu ikke blande meg med «bermen». Priority check-in eller ingen check-in! Så jeg ble stående å blomstre alene ved priority check-in i ca. 20 min, men omsider kom ei ungjente fra SGH slengende med kaffekoppen i hånda og tok imot min bagasje slik at jeg kunne fortsette min ferd. Det var ikke store køen ved sikkerhetskontrollen, men når man reiser i stil så må man også gå igjennom fast track’n. Vel, guess what...Nokas hadde heller ikke våknet. Så det ble vanlig sikkerhetskontroll på meg....sukk... Vel igjennom uten problemer, så bar det opp i Gull Loungen til SAS...trodde jeg. «Vi åpner kl.0510» Jaja..så ble det å vente litt der også da før man fikk i seg noen Blingser. Fikk litt følelsen av at det var 1. nyttårsdag hvor alle er bakfulle og ting går litt tregt. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den nye loungen til SAS er virkelig Ikke dårlig. Greit utvalg av mat, godt med sitteplasser og koselige lokaler. Well done SAS!!! Etter inntak av grovbrød med ymse pålegg, var det bare å traske ned mot gate 42 hvor Lufthansa skulle bringe meg ned til Frankfurt. Vel ombord i sete 1..ja...hvilke sete satt jeg i? Vel...helt foran i flyet på høyre side med vindusplass ombord på denne A320-200, gikk turen ned til Frankfurt. Turen gikk fint og setet var helt ok. Man får uansett ikke følelse av «luksus» på Business innad i Europa. Men dette var helt ok og frokosten var bra. Flyet landet on-time i ett forferdelig regnvær og fjernparket ett stykke fra gate/terminalen. «Hmm...» tenkte jeg. «Jeg har Jo lest ett eller annet sted at dem henter deg i en limo om flyet parkerer på en bussgate. Mon tro om dette kan stemme og mon tro om dette kan skje meg?» Jeg samlet sammen rasket mitt og tuslet ned trappa. Og jaggumeg sto det ikke en fyr med ett transfer-skilt foran en styggdyr Porsche i regnværet. Jeg gikk litt usikkert bort til han og han spurte om navnet mitt. Jeg sa etternavnet mitt og fikk beskjed om å vennligst sette meg inn i bilen, så skulle han skysse meg bort til terminalen. Jeg ga han trillekofferten min og satte meg inn. Der og da hadde jeg en sånn «Direktør hos Statiol-feeling» og var egentlig ikke i mitt rette element. Men gud bedre så kult! Jeg sa til «James» at jeg skulle til First Class Terminalen og han kjørte meg til en terminal og exit som lå nærmest denne. Susende forbi en A380 og andre fly på airside, så var jeg virkelig «Miss Daisy» Vel fremme ved terminalen så forklarte han hvor jeg skulle gå for å finne First Class Terminalen og ønsket meg en riktig så fin reise videre. Det var meget enkelt å finne denne sagnomsuste terminalen, for det var egentlig bare å gå rett igjennom baggage-claim, gjennom tollen, ut på «gata» og nedover til venstre. Etter ca. 3-5 min gange så passerer man noen taxier og.... «tada!» så står man midt imot et flott bygg....som ser ut som det er tomt og forlatt!!?? Man kommer inn i en tom hall hvor det er 2 heiser. Man tar heisen opp en etasje og så er man i det helligste. Ett flott «resepsjonsområde» med 3 stilfulle bord (tror det var tre) og en smilende Tysk tøs som ventet på meg. Frøken Luftwaffe tok meg godt imot, tok billettene mine, passet og geleidet meg igjennom denne sikkerhetskontrollen som var kun for folk med for tykke lommebøker. Det oste til og med stil, klasse og tysk eleganse i sikkerhetskontrollen også. Men så skulle en kjakaladd sveipe over laptop’n min med en klut og sjekke den i en ny maskin de hadde fått, og tror du ikke at den gjorde utslag på eksplosiver! What??? Jeg som ikke har vært i forsvaret engang eller vært i nærheten av en kinaputt siden den gang man kunne kjøpe 0,8gr. «Tiger-skott» i Sverige. Han ene i sikkerhetskontrollen visste ikke helt hva han skulle gjøre, fløy inn og ut av ei dør, snakket med sjefen sin og sa «I don’t think that your a terrorist» Nei det tror ikke jeg heller sa jeg da... Min «assistent» sa at den nye maskinen var veldig sensitiv og at den også kunne gjøre utslag om man hadde brukt en spesiell type håndkrem, aftershave osv. Vel, jeg skudde på pc’n og viste dem at den ikke var farlig og de tok noen nye «sveipe-prøver» som omsider viste at det ikke var TNT med touchskjerm som jeg hadde med meg. Etter noen unnskyldninger fra sikkerhetskontrolløren, så ble jeg fulgt inn i loungen..... To be continued..........
Fantastisk start! Kan knapt vente på neste avsnitt!! "Tom og forlatt" du lissom! Det eneste den bygningen mangler av luksus er vel noen skikkelige gledespiker. Men det er vel også det eneste.....
Lufthansa First Class Experience - Part 2 Og ja...den var flott...virkelig flott. Men jeg skjønner liksom ikke hva alt styret er om egentlig? Ja, det er flott der. Utvalget av alkohol er meget imponerende, egen bartender, servitører som flyr rundt og fyller på glass, henter mat og slaver for fintfolket. Joa, dette var bra. Men kanskje litt «hypet» opp? Uansett, så sa jeg at jeg gjerne ville ta meg en dusj før jeg skulle fly videre og Assistenten min fulgte meg til «badepiken» som hadde full kontroll på hvilke bad som var ledig osv. Så var det å skrive seg inn og bli fulgt til mitt egne avlukke. Ok, nå virker det nesten som at dette utarter seg til en tysk blåfilm, men dengang ei....det får bli en annen tripreport Det får denne gangen bli med dusjen og badeanda Dette må jeg si var imponerende og badene var virkelig flott. Etter å ha tørket skrotten, så var det på tide å sette seg i restauranten og finne seg noe godt. Siden jeg hadde spist på OSL, så var jeg ikke så veldig sulten. Derfor ble det bare en vaffel med sirup på og ett glass med juice. (Jeg er ikke så vanskelig jeg) Men frokostbuffeten og menyen var meget bra selv om jeg ikke fråtset i godsakene, så et bra spisested var det. Deretter gikk jeg meg en liten tur rundt i loungen og jeg tror det må ha vært flere ansatte enn passasjerer der. Og titt og ofte kom min «assistent» bort og holdt meg oppdatert på avreisetidspunkt osv. Ca. 0940 kom hun igjen bort til meg med mine billetter som hadde blitt printet på nytt og lagt i en sånn fjong «mappe» med First Class på. «Nå er det tid for boarding. Bli med meg, så skal jeg følge deg ned til passkontrollen og vise deg til din sjåfør» Etter en kort heistur så sto jeg nede i ett gate og pass-området. Utenfor glassvinduene sto det DYRE biler på rad og rekke. Jeg gikk bort til passkontrollen og fikk mitt pass "påskrevet" av Derek med ønske om en god reise. Deretter var det bort til «gate» for å scanne min billett. Så sto sjåføren min klar og tok min håndbagasje, og fulgte meg ut til en dyr Mercedes. Derifra gikk turen forbi pmz, stuere, fly og cateringbiler til flyet. På veien bort sa jeg at dette måtte vel være en meget fin jobb å ha. «It depends» sa han. Noen av passasjerene han kjørte rundt på var ikke like imponerende som bilen han kjørte og mange var nedlatende drittsekker. Dritkult... Endelig en i servicebransjen som sier det som det er. Han var fra Tyrkia og hadde for flere år siden vært sammen med ei norsk jente. Jeg spurte om han snakket noe norsk, men det var som å høre Torbjørn Jagland snakke engelsk....han kunne altså kun noen ord. De hadde hatt en valp (slik som sier voff voff...ikke en unge) sammen og noe som han hadde sagt ofte, som han ikke kom til å glemme, var: Ikke på teppet! Fin fyr Og så...der parkerte bilen utenfor gaten og jeg kunne se opp på den mektige A380! Sjåføren tok min håndbagasje og geleidet meg opp og jeg var den siste som kom ombord. Han visste til og med hvilket sete jeg skulle sitte i og fulgte meg til plassen min og ønsket meg en riktig så god reise. Konklusjon så langt vedrørende First Class Terminal og alt det derre der.... Konklusjonen så langt er at First Class Terminalen var imponerende, men ikke noe «must» for min del. Men hele opplevelsen av å bli hentet ved bussgaten, behandlingen fra jeg kom inn i loungen til jeg var i flysetet (dusj, restaurant, «vareutvalg» i loungen, køfri sikkerhetskontroll, køfri innsjekk, køfri passkontroll, personlig assistent, personlig sjåfør osv) er noe man må oppleve før man ligger under teppet. Men «at the end of the day», så holder det i bøtter og span med loungen til f.eks. SAS, vanlig priority tag og priority boarding for min del. Dette er nesten «too much» og gav meg egentlig ikke mer enn ett stort «wow» og «kult å ha opplevd en gang». Uansett om jeg hadde hatt 993 mill på bok, så hadde jeg ikke hatt behov får alt dette styret kun for å komme meg fra en gate til en annen. Men er man en høytstående person som ikke vil menge seg med bermen eller er så opptatt med arbeid at man ikke har tid til å sjekke klokka og når det er tid for boarding fordi man forhandler om en millionkontrakt i Langtvekkistan mens man er på vei til f.eks. Sydney….joa, da kan jeg se fordelene med å reise slik.... Men for 99,99999% av verdens befolkning….næææ… Selv ikke om du heter Ronaldo og spiller «foppall» på Real Madrid, så har du strengt tatt ikke behov for dette her. For slike som han har også godt av å menge seg med bermen innimellom. Men dette er min personlige mening som en enkel kar fra bondelandet I Noreg, Neste blir noen ord om selve flyturen I First Class ombord på A380. NB. Dette er en tur som er betalt på vanlig måte...ikke en bonusreise. To be continued..........
OSL-FRA-LAX-HNL med retur LAX-MUC-OSL (hadde opprinnelig hjemreise fra San Diego med mellomlanding i FRA på vei tilbake, men måtte flytte hjemreisen en dag og skippe San Diego for å reise hjem fra LA. Da var eneste opsjon via Munchen uten å måtte betale noe for endring av billett) Totalt kom det på ca. 32000,-
32 laken for F? Jøss. Visste forøvrig ikke at Luftwaffe har begynt å fly direkte på San Diego??? Det er jo veldig interessant!
Ser bra ut dette et lite spm dog, hvorfor kjørte ikke han som hentet deg på osloflyet deg helt frem til F-terminalen?
I bookingen hjem så var det San Diego-LA-Frankfurt-Oslo. Så de flyr ikke direkte mellom San Diego og Europa. Men jeg booket denne opsjonen hjem for da sparte jeg ca.20000 fremfor å booke retur fra LAX. Hvorfor det er så mye billigere med en ekstra mellomlanding aaaaner jeg ikke.
Kan ha noe med at BA har direkterute fra SAN. Smått merkelig likevel, jeg har reist mye FRA-LAX-SAN og tilbake og i klasse for vanlig dødelige er det et relativt bra påslag for den lille biten. Når det i tillegg har blitt en del venting har jeg ofte kjørt isteden.
Litt uenig med at det er kostbart for LF. rimelig sikker på at det er kundennne som står for betalinga av det, og vell så det er vel ikke uten grunn at en LF F tur retur FRA- HKG gjerne koster 90 laken
32 000 kr er MYE penger! men, hvis man sammeligner med andre first / biz, så syns jeg dette var en rimelig pengesum, mtp. klasse! Uansett, en veldig hyggelig rapport så langt!!!
Takk for reisebrev...som flere her inne gleder jeg meg til resten! Etter å ha reist ICN-FRA i LH F svært nylig (og gått glipp av bonusfeberfest i Oslo) nikker jeg gjenkjennende til mye av det @Guden skriver. Vurderer å skrive ett utførlig reisebrev fra den turen, men jeg tror folk har/får ferske inntrykk fra LH F i reisebrevet fra @Guden. Jeg er hvertfall 120% enig i at LH F må prøves, og det inkluderer FCT i FRA (ikke la noen "lure" deg til å kun gå i FCL). Som førstereisgutt i F er min oppsummering at dette må være noe av det beste som penger/poeng kan kjøpe i luften, og på bakken! Det er bare så sinnsykt bra gjennomført i alle ledd!! Som over gjennomsnittet vin-dust gleder jeg meg hvertfall veldig til neste gang jeg kan ha min egen lille vinsmaking i 35.000 fots høyde
Syns du bommer rimelig greit her.. Det er ikke spesielt mye styr om man faktisk ikke legger inn mye tid for å "oppleve" dette. Kommer du med bil til FCT kan du kjøre rett inn på terminalen, null stress, null kø og velkommen ombord. Nettopp for å slippe "stresset".. For Ronaldo vil jeg tro at det er helt vesentlig å ha slike ting tilgjengelig (om han skulle fly "commercial").. Du kan jo kjøre et kjapt YouTube-søk og se hvordan det er når han viser seg offentlig. Blir fort litt VEL mye stress, ikke hyggelig "mingling med bermen"..