Lufthansa First Class Experience - Part 1

Tråd i 'Reisebrev' startet av Guden, 30. sept 2015.

  1. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Da var det dags for mitt andre reisebrev.
    NB. Evt. skrivefeil er lagt inn for å sjekke språkkunnskapene til dere her inne :p

    Dagen startet så alt for tidlig denne morgenen. Men kl. 0300 måtte jeg bare få
    denne middelaldrende kroppen ut av senga og gjøre meg klar for en liten tur til
    USA. Jeg tok meg en dusj, pakket ned duppeditter, sjekket at passet var på
    plass, kysset min datter på 2 som sov så søtt i sengen på pannen (så søt hun er
    når hun sover.... og ekstra søt når hun sover og er rolig) og tok med bagasjen
    ut i bilen. Avreise fra gårdsplassen i Grunnlovsbygda ble nøyaktig kl.0356 med
    første mål for dagen som var Gardermoen.

    20150917_040521.jpg
    På vei til OSL fra heimen i min VW som bruker lite diesel :p

    Det er kanskje greit å nevne mål og formål for reisen. Første destinasjon var Hawaii
    og formålet var vår årlige vennetur til USA med Erik Tandberg som guide. Turen starter
    på Honolulu med besøk og foredrag på University of Hawaii, Institute for Astronomy,
    Pearl Harbour Tour, fly videre til Hilo og guidet tur opp på Mauna Kea og se observatoriene
    der oppe før vi setter kursen til Los Angeles hvor vi bl.a. skal besøke Edwards Air Force Base,
    California Science Center og romfergen Endevavour og en privat omvisning hos NASA JPL.
    Deretter går turen til Flagstaff, Arizona hvor gruppen skal innom Lowell observatoriet,
    foredrag ved USGS Astrogeology, Grand Canyon, Meteor Crater og deretter Boneyard
    i Tucson med mer. I tillegg holder romfartsekspert og fly og romentusiast Erik Tandberg flere
    foredrag på turen. Så i år gikk turen til vestkysten med Hawaii som opsjon. Neste år
    sikter vi oss nok inn på østkysten igjen med bl.a. Washington DC, Houston og Florida.
    Totalt er årets tur på 20 dager, men jeg drar hjem igjen fra Los Angeles i år siden jeg ikke
    vil være borte fra min datter mer enn litt over en uke. Ja jeg vet...skikkelig tusseladd :p


    Som nevnt i et tidligere reisebrev, så jobber jeg på OSL, så det å finne frem til P11 er greit :)

    20150917_041334.jpg
    Parkeringen var unnagjort og jeg var på vei mot terminalen kl. 0419.


    Vel fremme ved innsjekk så var kun en skranke på bagdrop åpen hos SAS og
    køen var naturlig nok formidabel. Vel takk for den tenkte jeg. Når jeg først har
    kjøpt meg en billett i First med Lufthansa, så skal jeg jaggu ikke blande meg med
    «bermen». Priority check-in eller ingen check-in!

    20150917_043819.jpg

    Så jeg ble stående å blomstre alene ved priority check-in i ca. 20 min, men omsider
    kom ei ungjente fra SGH slengende med kaffekoppen i hånda og tok imot min bagasje
    slik at jeg kunne fortsette min ferd.


    Det var ikke store køen ved sikkerhetskontrollen, men når man reiser i stil så
    må man også gå igjennom fast track’n. Vel, guess what...Nokas hadde heller ikke
    våknet. Så det ble vanlig sikkerhetskontroll på meg....sukk...

    Vel igjennom uten problemer, så bar det opp i Gull Loungen til SAS...trodde jeg.
    «Vi åpner kl.0510» Jaja..så ble det å vente litt der også da før man fikk i seg noen
    Blingser. Fikk litt følelsen av at det var 1. nyttårsdag hvor alle er bakfulle og ting går
    litt tregt.

    20150917_050358.jpg

    Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den nye loungen til SAS er virkelig Ikke dårlig.
    Greit utvalg av mat, godt med sitteplasser og koselige lokaler. Well done SAS!!!



    20150917_051247.jpg

    Etter inntak av grovbrød med ymse pålegg, var det bare å traske ned mot gate 42
    hvor Lufthansa skulle bringe meg ned til Frankfurt.

    20150917_051333.jpg

    Vel ombord i sete 1..ja...hvilke sete satt jeg i? Vel...helt foran i flyet på høyre side
    med vindusplass ombord på denne A320-200, gikk turen ned til Frankfurt.

    20150917_053850.jpg

    Turen gikk fint og setet var helt ok. Man får uansett ikke følelse av «luksus» på
    Business innad i Europa. Men dette var helt ok og frokosten var bra.

    20150917_062959.jpg

    Flyet landet on-time i ett forferdelig regnvær og fjernparket ett stykke fra gate/terminalen.

    20150917_071650.jpg

    «Hmm...» tenkte jeg.
    «Jeg har Jo lest ett eller annet sted at dem henter deg i en limo om flyet parkerer på
    en bussgate. Mon tro om dette kan stemme og mon tro om dette kan skje meg?»
    Jeg samlet sammen rasket mitt og tuslet ned trappa.

    20150917_082223.jpg

    Og jaggumeg sto det ikke en fyr med ett transfer-skilt foran en styggdyr Porsche i regnværet.
    Jeg gikk litt usikkert bort til han og han spurte om navnet mitt. Jeg sa etternavnet mitt og fikk
    beskjed om å vennligst sette meg inn i bilen, så skulle han skysse meg bort til terminalen.
    Jeg ga han trillekofferten min og satte meg inn.

    20150917_082158.jpg

    Der og da hadde jeg en sånn «Direktør hos Statiol-feeling» og var egentlig ikke i mitt rette
    element. Men gud bedre så kult! Jeg sa til «James» at jeg skulle til First Class Terminalen
    og han kjørte meg til en terminal og exit som lå nærmest denne.

    20150917_082243.jpg

    Susende forbi en A380 og andre fly på airside, så var jeg virkelig «Miss Daisy»

    20150917_082521.jpg


    Vel fremme ved terminalen så forklarte han hvor jeg skulle gå for å finne First Class Terminalen
    og ønsket meg en riktig så fin reise videre.

    20150917_082830.jpg


    Det var meget enkelt å finne denne sagnomsuste terminalen, for det var egentlig bare å gå rett igjennom baggage-claim, gjennom tollen, ut på «gata» og nedover til venstre. Etter ca. 3-5 min gange så passerer
    man noen taxier og....

    20150917_083241.jpg

    «tada!» så står man midt imot et flott bygg....som ser ut som det er tomt og forlatt!!??

    20150917_083337.jpg

    20150917_083407.jpg

    Man kommer inn i en tom hall hvor det er 2 heiser.

    20150917_083422.jpg

    Man tar heisen opp en etasje og så er man i det helligste. Ett flott «resepsjonsområde» med 3 stilfulle
    bord (tror det var tre) og en smilende Tysk tøs som ventet på meg. Frøken Luftwaffe tok meg godt imot,
    tok billettene mine, passet og geleidet meg igjennom denne sikkerhetskontrollen som var kun for folk med
    for tykke lommebøker. Det oste til og med stil, klasse og tysk eleganse i sikkerhetskontrollen også. Men
    så skulle en kjakaladd sveipe over laptop’n min med en klut og sjekke den i en ny maskin de hadde fått,
    og tror du ikke at den gjorde utslag på eksplosiver! What??? Jeg som ikke har vært i forsvaret engang
    eller vært i nærheten av en kinaputt siden den gang man kunne kjøpe 0,8gr. «Tiger-skott» i Sverige.

    Han ene i sikkerhetskontrollen visste ikke helt hva han skulle gjøre, fløy inn og ut av ei dør, snakket
    med sjefen sin og sa «I don’t think that your a terrorist» Nei det tror ikke jeg heller sa jeg da...

    Min «assistent» sa at den nye maskinen var veldig sensitiv og at den også kunne gjøre utslag
    om man hadde brukt en spesiell type håndkrem, aftershave osv. Vel, jeg skudde på pc’n og viste
    dem at den ikke var farlig og de tok noen nye «sveipe-prøver» som omsider viste at det ikke var
    TNT med touchskjerm som jeg hadde med meg. Etter noen unnskyldninger fra sikkerhetskontrolløren,
    så ble jeg fulgt inn i loungen.....

    To be continued..........
     
    Last edited: 30. sept 2015
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk start!
    Kan knapt vente på neste avsnitt!!

    "Tom og forlatt" du lissom! Det eneste den bygningen mangler av luksus er vel noen skikkelige gledespiker. Men det er vel også det eneste.....:D:p:eek:
     
    luftbusspassasjer and FFlyer like this.
  3. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Lufthansa First Class Experience - Part 2

    Og ja...den var flott...virkelig flott. Men jeg skjønner liksom ikke hva alt styret er om egentlig?

    20150917_091518.jpg

    Ja, det er flott der. Utvalget av alkohol er meget imponerende, egen bartender, servitører som flyr rundt og
    fyller på glass, henter mat og slaver for fintfolket. Joa, dette var bra. Men kanskje litt «hypet» opp?

    20150917_091514.jpg

    20150917_091545.jpg 20150917_092834.jpg

    Uansett, så sa jeg at jeg gjerne ville ta meg en dusj før jeg skulle fly videre og Assistenten min fulgte meg til «badepiken»
    som hadde full kontroll på hvilke bad som var ledig osv. Så var det å skrive seg inn og bli fulgt til mitt egne avlukke.
    Ok, nå virker det nesten som at dette utarter seg til en tysk blåfilm, men dengang ei....det får bli en annen tripreport :)
    Det får denne gangen bli med dusjen og badeanda :p Dette må jeg si var imponerende og badene var virkelig flott.

    20150917_085206.jpg

    Etter å ha tørket skrotten, så var det på tide å sette seg i restauranten og finne seg noe godt.

    20150917_090454.jpg

    Siden jeg hadde spist på OSL, så var jeg ikke så veldig sulten. Derfor ble det bare en vaffel med sirup på og ett glass med juice.
    (Jeg er ikke så vanskelig jeg)

    20150917_090716.jpg

    Men frokostbuffeten og menyen var meget bra selv om jeg ikke fråtset i godsakene, så et bra spisested var det.

    20150917_090929.jpg

    Deretter gikk jeg meg en liten tur rundt i loungen og jeg tror det må ha vært flere ansatte enn passasjerer der.
    Og titt og ofte kom min «assistent» bort og holdt meg oppdatert på avreisetidspunkt osv.

    20150917_091653.jpg

    Ca. 0940 kom hun igjen bort til meg med mine billetter som hadde blitt printet på nytt og lagt i en sånn
    fjong «mappe» med First Class på.

    20150917_090936.jpg

    «Nå er det tid for boarding. Bli med meg, så skal jeg følge deg ned til passkontrollen og vise deg til din sjåfør»
    Etter en kort heistur så sto jeg nede i ett gate og pass-området. Utenfor glassvinduene sto det DYRE biler på
    rad og rekke. Jeg gikk bort til passkontrollen og fikk mitt pass "påskrevet" av Derek med ønske om en god reise.
    Deretter var det bort til «gate» for å scanne min billett.

    20150917_093334.jpg

    Så sto sjåføren min klar og tok min håndbagasje, og fulgte meg ut til en dyr Mercedes.

    20150917_093345.jpg

    Derifra gikk turen forbi pmz, stuere, fly og cateringbiler til flyet.

    20150917_093406.jpg

    På veien bort sa jeg at dette måtte vel være en meget fin jobb å ha. «It depends» sa han. Noen av passasjerene han kjørte rundt på var ikke
    like imponerende som bilen han kjørte og mange var nedlatende drittsekker. Dritkult... Endelig en i servicebransjen som sier det som det er.
    Han var fra Tyrkia og hadde for flere år siden vært sammen med ei norsk jente. Jeg spurte om han snakket noe norsk, men det var som å
    høre Torbjørn Jagland snakke engelsk....han kunne altså kun noen ord. De hadde hatt en valp (slik som sier voff voff...ikke en unge) sammen
    og noe som han hadde sagt ofte, som han ikke kom til å glemme, var: Ikke på teppet! Fin fyr :)

    Og så...der parkerte bilen utenfor gaten og jeg kunne se opp på den mektige A380!

    20150917_093723.jpg 20150917_093727.jpg

    Sjåføren tok min håndbagasje og geleidet meg opp og jeg var den siste som kom ombord.

    20150917_093833.jpg 20150917_093846.jpg


    Han visste til og med hvilket sete jeg skulle sitte i og fulgte meg til plassen min og ønsket meg en riktig så god reise.

    20150917_094200.jpg

    Konklusjon så langt vedrørende First Class Terminal og alt det derre der....

    Konklusjonen så langt er at First Class Terminalen var imponerende, men ikke noe «must» for
    min del. Men hele opplevelsen av å bli hentet ved bussgaten, behandlingen fra jeg kom inn i loungen
    til jeg var i flysetet (dusj, restaurant, «vareutvalg» i loungen, køfri sikkerhetskontroll, køfri innsjekk,
    køfri passkontroll, personlig assistent, personlig sjåfør osv) er noe man må oppleve før man
    ligger under teppet. Men «at the end of the day», så holder det i bøtter og span med loungen til
    f.eks. SAS, vanlig priority tag og priority boarding for min del. Dette er nesten «too much» og gav
    meg egentlig ikke mer enn ett stort «wow» og «kult å ha opplevd en gang». Uansett om jeg hadde
    hatt 993 mill på bok, så hadde jeg ikke hatt behov får alt dette styret kun for å komme meg fra en
    gate til en annen. Men er man en høytstående person som ikke vil menge seg med bermen eller
    er så opptatt med arbeid at man ikke har tid til å sjekke klokka og når det er tid for boarding fordi
    man forhandler om en millionkontrakt i Langtvekkistan mens man er på vei til f.eks. Sydney….joa,
    da kan jeg se fordelene med å reise slik.... Men for 99,99999% av verdens befolkning….næææ…
    Selv ikke om du heter Ronaldo og spiller «foppall» på Real Madrid, så har du strengt tatt ikke behov
    for dette her. For slike som han har også godt av å menge seg med bermen innimellom.

    Men dette er min personlige mening som en enkel kar fra bondelandet I Noreg,


    Neste blir noen ord om selve flyturen I First Class ombord på A380.

    NB. Dette er en tur som er betalt på vanlig måte...ikke en bonusreise.


    To be continued..........
     

    Attached Files:

    Kristian, Aussie74, Misterix and 17 others like this.
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Tør jeg spør hva du betalte for turen? :rolleyes:
    Gleder meg til og lese resten
     
  5. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-FRA-LAX-HNL med retur LAX-MUC-OSL (hadde opprinnelig hjemreise fra San Diego med mellomlanding i FRA på vei tilbake,
    men måtte flytte hjemreisen en dag og skippe San Diego for å reise hjem fra LA. Da var eneste opsjon via Munchen uten å måtte
    betale noe for endring av billett)
    Totalt kom det på ca. 32000,-
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Stilig! Ser den at det ikke er nirvana, men det å ha en egen terminal er jo litt kult :).
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    32 laken for F? Jøss.

    Visste forøvrig ikke at Luftwaffe har begynt å fly direkte på San Diego??? Det er jo veldig interessant!
     
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ser bra ut dette :) et lite spm dog, hvorfor kjørte ikke han som hentet deg på osloflyet deg helt frem til F-terminalen?
     
  9. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    I bookingen hjem så var det San Diego-LA-Frankfurt-Oslo. Så de flyr ikke direkte mellom San Diego og Europa. Men jeg booket denne opsjonen hjem for da sparte jeg ca.20000 fremfor å booke retur fra LAX. Hvorfor det er så mye billigere med en ekstra mellomlanding aaaaner jeg ikke.
     
  10. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål. Kan være at jeg MÅTTE igjennom tollområdet når jeg ankom Frankfurt?
     
  11. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Joa, det er egentlig dritkult. Men samtidig litt meningsløst og garantert kostbart for LH.
     
  12. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig rapport! :D
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ha noe med at BA har direkterute fra SAN. Smått merkelig likevel, jeg har reist mye FRA-LAX-SAN og tilbake og i klasse for vanlig dødelige er det et relativt bra påslag for den lille biten. Når det i tillegg har blitt en del venting har jeg ofte kjørt isteden.
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Litt uenig med at det er kostbart for LF. rimelig sikker på at det er kundennne som står for betalinga av det, og vell så det :p:p er vel ikke uten grunn at en LF F tur retur FRA- HKG gjerne koster 90 laken:eek:
     
  15. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    32 000 kr er MYE penger! men, hvis man sammeligner med andre first / biz, så syns jeg dette var en rimelig pengesum, mtp. klasse! Uansett, en veldig hyggelig rapport så langt!!! :)
     
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    En herlig skildring så langt :) ser frem til fortsettelsen!
     
  17. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som en god pris :)
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    del 2 på vei? :rolleyes: kan ikke være den eneste som vil lese:D
     
  19. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for reisebrev...som flere her inne gleder jeg meg til resten!
    Etter å ha reist ICN-FRA i LH F svært nylig (og gått glipp av bonusfeberfest i Oslo:mad:) nikker jeg gjenkjennende til mye av det @Guden skriver. Vurderer å skrive ett utførlig reisebrev fra den turen, men jeg tror folk har/får ferske inntrykk fra LH F i reisebrevet fra @Guden. Jeg er hvertfall 120% enig i at LH F må prøves, og det inkluderer FCT i FRA (ikke la noen "lure" deg til å kun gå i FCL). Som førstereisgutt i F er min oppsummering at dette må være noe av det beste som penger/poeng kan kjøpe i luften, og på bakken! Det er bare så sinnsykt bra gjennomført i alle ledd!! Som over gjennomsnittet vin-dust gleder jeg meg hvertfall veldig til neste gang jeg kan ha min egen lille vinsmaking i 35.000 fots høyde:)
     

    Attached Files:

  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Syns du bommer rimelig greit her.. Det er ikke spesielt mye styr om man faktisk ikke legger inn mye tid for å "oppleve" dette. Kommer du med bil til FCT kan du kjøre rett inn på terminalen, null stress, null kø og velkommen ombord. Nettopp for å slippe "stresset"..

    For Ronaldo vil jeg tro at det er helt vesentlig å ha slike ting tilgjengelig (om han skulle fly "commercial").. Du kan jo kjøre et kjapt YouTube-søk og se hvordan det er når han viser seg offentlig. Blir fort litt VEL mye stress, ikke hyggelig "mingling med bermen"..
     
    FFlyer and anders82 like this.

Del denne siden