Lufthansa og EU261

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av view, 18. mai 2016.

1. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    725
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjenner flere som har slitt skikkelig med å claime erstatning fra Lufthansa etter gjeldende EU 261 regelverk. Taktikken synes å være "deny everything and see who comes back."

Hadde en haug gammal B737-300 som naturligvis gikk tech i FRA, så jeg sendte klage ettersom jeg ankom over 4 timer forsinket pga dette. Dete ble kjapt avvist med henvisninger som "cancelled due to an unforeseen technical problem with the aircraft." og "We kindly advise you that airlines are exempt from liability for delays caused by circumstances beyond their control. Furthermore, the EU Regulations do not stipulate any compensation payments in such cases."

Dette er naturligvis bare BS og svada ettersom flyselskapene har tapt flere rettssaker som gjelder tech kansellering. Jeg påpekte dette og henviste til noen saker omkring dette, samt at flyselskapet har et særlig ansvar for å dokumentere årsaken i tech kanselleringer. Hvis det f.eks er flyveforbud fra Boeing e.l. har de ikke ansvar. Samme med terror, samt de vanlige greiene med vær, streik, ATC what have you.

Så etter klage på avslag fikk jeg til svar:
    "Since the cancellation of the flight was due to an unforeseen technical defect, we consider it possible to exonerate ourselves from liability. However, we will refrain from applying and providing proof of exoneration and we will be pleased to exceptionally offer compensation in the total amount of EUR250 equivalent to NOK2333. We trust you will accept this as a token of apology and goodwill."

Merk at de nekter for at de har noe ansvar men betaler meg cash goodwill tilsvarende erstatningen jeg har krav på. Dette er jo røveraktig. Jeg har forståelse for at flyselskapene vil ha trøbbel om de alltid må betale ut for forsinkelser, så det er faktisk første gang jeg har søkt om dette. Normalt er jeg fornøyd når de booker om og tar vare på meg, men her fikk jeg begredelig kundeservice i FRA, ble ikke ombooket mens en haug med passasjerer i Eco uten status ble det inklusiv en skoleklasse og jeg stod på waitlist. BUT DON'T WORRY ZIRRR, YOU ARE ZE STAR GOLD AND TOP OF ZE WAITLIZT. Ræva kundebehandling = klage.

2. WillOKC

WillOKC Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hehe, skulle gjerne betalt noen for å gi meg kompensasjon for alle de gangene Norwegian har vært forsinket, har prøvd og prøvd men kommer ingen vei...

3. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    725
    Bonuspoeng:
    93
    Har du forsøkt en av disse tjenestene som gjør det for deg? No cure, no pay. 25% + moms synes å være prisen hvis de vinner saken for deg.

Eksempelvis denne her:
    https://www.refund.me/flight-delay/

Har ikke prøvd selv, så kan ikke gå god for dem.

4. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
  5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Well.... Jeg tenker som så at det er en del av leken når man flyr mye. Det er flyselskap. De skal tjene penger. Det vil være litt crappy å leke med de innimellom, det vil være bra å leke med de innimlelom. In the end er de jo en business. De vil alltid forsøke å maksimalisere sin profitt. Uansett hva som er etter bokji eller ikke. Lufthansa er jo et nærmest internasjonalt gigantselskap som gjerne kan gjemme seg mellom lovverk, uten å tape penger på det.

Det skjer den beste. Ombookingsfåkkups og det som er. Selv British Airways ;)

6. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har prøvd dette. Fikk no cure og no pay. Fikk egentlig aldri noen tilbakemelding i det hele tatt.

7. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    93
    Men det gjør det jo ikke greit å snyte kundene for en kompensasjon de har krav på?
    Bare å lese på flyertalk hvor mange som sliter med Lufthansa og kompensasjon. Det er ikke bra at de holder på sånn. Og jeg elsker Lufthansa.
    Ikke noe i veien med å tjene penger, men hvis vi snakket om kjos eller Ryanair tror jeg mange her inne hadde støyet mye mer

8. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    Kjenner ikke til refund.me MEN hvis man flyr til eller fra Europa og/eller med et europeisk selskap som Lufthansa jo er så skal man være bra dum, blodfattig og ikke engang klare én rette på tippinga for ikke selv klare å utferdige en enkel og rask klage til det gjeldende lands flyklagenemnd. Kortfattet, klar og konsekvent does it :) Her er link til PDF over andre europeiske lands klageorganer:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

Tar (muligens litt naivt?) for gitt at de behandler sakene likt i henhold til EU261.

Last edited: 18. mai 2016

Del denne siden