Vi har alle fått med oss at Lufthansa tilpasser programmet til markedet. I løpet av de siste årene har vi sett følgende ruter komme og gå. Stavanger hadde god forbindelse til Frankfurt (FRA) = NEDLAGT Bergen hadde forbindelse til Frankfurt (FRA) og en periode til Hamburg (HAM) = NEDLAGT Oslo har forbindelse til MUC & FRA, men Hamburg ruten er overtatt av German wings. I disse konsolideringstider kan man stille seg spørsmålet hvorfor vinterprogrammet W(V)16/17 - plutselig får en ny rute. http://peterfox.no/airlines/lufthansa-nordens-paris/ Tromsø er en fantastisk by, nå venter jeg og @tommy777 på en BA rute fra Heathrow med routing LHR-EVE.
Lufthansa hadde for litt siden 14 ukentlige flygninger til og fra Aalborg i Danmark og FRA, reduserte til en -1- og nå legger de ned alt! Tilpasser de seg for å bruke SAS som mateselskap?
Lufthansa er under press, angripes på alle kanter. ME3 spiser opp andeler østover og andre steder, LCC tar over i Europa. Det er kun FRA og MUC som beholder Lufthansa mainline på shorthaul, alle andre byer går over til Eurowings eller hva det heter. La meg ta et eksempel: sitter i Emirates lounge CPT og skriver dette, da LH skulle ha 38K for turen fra Oslo ble valget av Emirates til 22K enkelt. LH Prem Eco var 27K. Da nytter det bare ikke, LH flyr heller ikke til CPT men tilbyr JNB connection med den kjipe 2 timers innenriks turen etter longhaul. Man kan skjønne hvorfor LH sliter rundt om, for den slags prisforskjeller er det få som kan forsvare. Emirates loungen her er forøvrig helt strålende og danker ut den litt kjipe contract loungen. Varme og kalde retter og strålende barutvalg inkl Veuve. BA Terraces ved siden av ser jeg, vet ikke hva ståa er der men Terraces pleier bare være helt OK.
Når det er sagt flyr heg regelmessig LH i Europa, det er et veldig solid nettverk av destinasjoner, men det er ikke billig (i Eco) og jeg er redd flere fordeler ryker etterhvert. Så langt får man reservert sete som Star Gold utenom noen få premiumseter, men lillebror Swiss tar jo nå betalt for alt av Eco seter og det suger jo litt. Er mildt sagt spent på Ryanair sinn inntreden på OSL, hvis nettverket vokser er det kanskje flere her som vil se at LCC kan være fornuftig. Selv Tommy er jo helt vill i booking av LCC i Europa om dagen ser jeg, flyverden er i forandring.
@Eddie47 nevnte i en annen tråd at SAS kanskje nærmer seg å bli oppkjøpt av LH, men hvis LH taper på pris rundt omkring skjer vel neppe det. En annen sak er noe annet jeg leste om at SAS vokser på IC, og krymper i Europa, det passer kanskje ikke så godt inn hos Luftwaffe.
Jeg tror planen var å bruke SAS i Europa som en del av Eurowingkonseptet og LH som en del av Lufthansa LH konseptet ...hvordan de hadde tenkt å løse interskandinavisk var mer uklart for meg....
CPT var inntil nylig på direkteprogrammet fra både MUC og FRA, utrolig kjipt at den ble x-et. Terraces er faktisk ganske ok i CPT, de også kjører varm mat og et rimelig bra utvalg ellers (Med forbehold; 2 år siden jeg var der sist).