Har omtrent akkurat nok legs i året med Lufthansa (på billige øko-billetter) til å nå Frequent Traveller. Dette har jeg ikke benyttet meg av siden jeg uansett har EB Diamond, men på denne ruten har ikke SAS eller Skyteam gode alternativer. Siden fast track og lounge er viktig for meg på disse turene lurer jeg på om det er på tide å starte opptjening i M&M. Finnes det noen måte å få både opptjening i M&M, og samtidig få fordelene fra EB-nivå i perioden til jeg har nådd Frequent Traveller?
Ja, men det fordrer litt knoting. Enten må du bestille via et reisebyrå som kan legge inn forskjellig frequent flyer nummer for opptjening og fordeler eller så kan du gjøre det selv ved å legge inn EB ved bestilling og så få noen i lounge eller gate til å bytte til Lufthansa. Mulig det holder å gjøre det på Lufthansas nettsider/app, men det ville jeg ikke satset på. Så fort poeng blir kreditert feil program er det kjørt.
Takk! Med denne oppskriften fordrer det vel at jeg også har ut- og hjemreise på separate bookinger, hvis jeg ønsker fordelene også på returen?
Og; hvis jeg møter opp i lounge uten status på bookingen, vil de slippe meg inn hvis jeg viser SAS status?
Det kan sikkert hjelpe, jeg har sluppet å erfare dette selv. Ved å følge @RoadKing sitt råd om fysisk kort kommer du nok inn i lounger, bare sørg for at ingen andre endrer bonusnummeret ditt noe sted.
En annen måte å tenke på er Amex Platinum. Med 6 middager à 900 spenn, samt gode lounger stort sett over alt, så lønner det seg trolig allerede. Og ikke minst fjerner man seg noe fra stresset med å sjonglere mellom selskap i alliansene.
20 MR = 1 EB. Biz med SAS koster 50.000 en vei. Så 1 mill der altså 19MR = 1 Avios. Biz med BA koster ca 80.000 en vei. Drøye 1,5 mill der. (Sjekka JFK, ikke Asia)
Har akkurat sagt opp Platinum. Kontraktsloungen på destinasjonen jeg flyr LH er skikkelig kjipe, så satser på å beholde status i SA. Som et apropos er jeg på tur nå, og ba staff på check-in om å endre fra EB til M&M. Det gikk helt i ball, men begge medlemsnummer ble registerert i LH-appen; fikk priority og lounge på OSL (på boardingkortet), men ikke på mellomlanding. Spent på hvor opptjening havner.
Skjønner jo at systemet ikke er satt opp for mitt behov, men er ganske klønete ass. Sjekket inn og lastet ned boardingkort til wallet for begge legs med fast track, og priority. Etter at jeg ba om å endre program forsvant perks på siste leg bare...