Lufthansa streik på onsdag

Tråd i 'Miles & More' startet av flying_all, 05. febr 2024.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er 4 stk som reiser med LH business AES OSL FRA DMM.

Lufthansa har så klart…. annonsert streik på onsdag. Vi kommer til Gardermoen med SAS, men flyene videre er med Lufthansa og blir da mest sannsynlig kansellert når onsdagen kommer.

Noen som har vært borti streik og rettigheter i det siste? Skal vi bare fly til Oslo også ordner SAS ombooking. Dette er en Star Allianse bonusreise, så det skal være samme rettigheter som en betalt billett med cash.

Jeg skulle fly til HKG i 2017 OSL HEL HKG med Finnair. Ble ombooket til Qatar Airways i business OSL DOH HKG. Disse er jo i samme allianse. Etter dette har jeg ikke vært borti noe streik.

2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,877
    Bonuspoeng:
    113
    LH er etter egen erfaring ganske så handlekraftige ved IROPS og pleier å booke deg om automatisk. De har også en veldig bra selvbetjening med chatbot om du får endringer/kanselleringer på bookingen din (usikker på hvor smidig den er med en 117-billett). Du blir helt sikkert forsøkt ombooket med *A i førsteomgang, men de bruker også ikke-*A om de må. Ble selv satt på American i januar da FRA-ORD kom seint til ORD.

flying_all liker dette
  3. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Reiser også onsdag, OSL-FRA-MEX og har fått sms nå om at flyingen blir kansellert.

Jeg som var så fornøyd over å ha ordnet billett i first! Spent på hvilke alternativer de stabler på bena.

flying_all liker dette
  4. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Null stress, LH fikser opp. Ble booket på KLM til ICN i Biz ved forrige LH streik og LH flight booket med EB.

flying_all and JonathanI like this.
  5. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Der ble både OSL-FRA, FRA-DMM kansellert.

Snakket med Lufthansa, men de fant ingen alternativer hverken 7 eller 8 Feb. Så nå bare venter vi på hva som skal skje videre.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Ha alltid alternativer klare når du snakker med flyselskapet. Både Turkish og Emirates bør få deg frem med én mellomlanding.

7. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det gikk fint med Finnair når der var streik. Men Lufthansa lar seg vente..

8. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Dette er håpløst. Har fått ny billett torsdag, men kun OSL-FRA, ingen billett videre til MEX. SAS kundeservice sier de ikke har noen alternativer og eneste mulighet er avbestilling. Lufthansa kundeservice er umulig å komme igjennom.

9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Har du prøvd logge deg inn på Lufthansa sine sider med bookingen din?

En kompis hadde en booking til MIA som ble kansellert for et par uker siden, på nettsiden fikk han booket om via en chat/AI robot.

Dette var i C riktignok

JonathanI liker dette
  10. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Awardfares og Lufthansa lister 1 ledig billett i business+first i morgen OSL-FRA-MEX, tilsvarende min opprinnelige booking bare en dag senere, men SAS finner den ikke i sine systemer og vil sende meg på en melkerute Oslo - Frankfurt - London - Houston - Mexico.

Hvordan var det så med disse rettighetene når en har bestilt med bonuspoeng? Kan jeg kreve å bli plasser på nevnte flygning i morgen?

11. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Går ikke etter at bestillingen ble tuklet til og jeg plutselig mistet FRA-MEX. Får bare alternativer OSL-FRA.

12. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Du har akkurat de samme rettighetene når det er bonusreise, men det kan fort ende med at du må legge ut for billettene selv og så kreve tilbake senere vha. Transportklagenemnda og/eller Forliksrådet.
    Se f.eks. sak 2023-01195 i Transportklagenemnda.

Attached Files:

Lars J liker dette
  13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer du deg til FRA så er det også masse eksempler på at personellet der nede ordner opp

JonathanI liker dette
  14. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Bedre halvdel og ungene skulle fly BGO - OSL - MUC - KIX i morgen (6.feb), men er likevel ombooket til KL BGO - AMS - KIX den 7. Hvorfor skulle det være nødvendig da gitt at flyer et gått før streiken starter?

Uansett - de mister en planlagt og betalt overnatting i KIX og må sikkert legge seg inn på flyplasshotell i Bergen gitt at AMS morgenflyet går til en ugudelig tid (06:10). Lurer på hvilke rettigheter de har?

15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Morgendagens MUC-KIX er kansellert, antagelig fordi returflighten KIX-MUC ville ha landet mens bakkepersonalet fortsatt er i streik.

16. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

hadde jeg vært deg så ville jeg tatt det med ro.

1. Husk! Du kan tjene cash på denne muligheten og likevel reise first.

2. Du kan få til en reise på onsdag. Fly ut fra Oslo ned til Zurich via London, Dusseldorf, eller Manchester med SAS og SWISS. Overnatting for du dekket når du tar kontakt med Lufthansa/Zurich service center i Zurich. Du flyr også first, så da kan du anta at du for en ekslusiv hotell også denne kvelden.

3. Dagen etter kan du fly SWISS first til Chicago, Montreal eller Newark. Videre med Air Canada, United, eller Aero Mexico i Business.

Har sjekket ut alt dette for deg. Du må bare ringe inn til SAS kundeservice i morgen og få de til å fikse d for deg.

4. Du kommer inn forsinket ja. Men! Nå kan du søke kompensasjon på 600euro forsinkelse. Du kan også kreve differansen mellom first og business fra Lufthansa siden du ikke fikk fly first hele veien til Mexico og det kan virkelig bli en heftig beløning favør deg.

Hvis du ikke har noen hastverk så ville jeg tatt denne løsningen.

PS. Møter du en sleip kundebehandler hos SAS si bare ok takk for hjelpen, og ring til du møter noen som vil hjelpe deg. Agentrulleten fungerer ofte.

Lykke til :)

Last edited: 05. febr 2024
  17. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Wow! Skulle ønske jeg kunne gi mer enn bare en like på posten din. Takk for hjelpsomt og grundig svar!

18. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Ble booket om fra Asiana til Turkish, faen også, hadde dere giddet det? Hva gjør jeg for evt alternativer?

19. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen problem :). Bare kjekt å hjelpe til :). En ting jeg glemte også. Ring dem i morgen tidlig med en gang dem åpner og få til denne ruten. Er du heldig med agenten så vil du også få full flex billetter og ikke bonus billett. Gjør du det så sørg for å få registrert eb nummeret ditt med en gang og for hver reise.

20. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor skal du? Rute? Litt mer info takk :)

nonstop liker dette

Del denne siden