Må svi av 2000 poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fly med oss, 11. nov 2022.

1. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har 2000 EB-poeng som jeg tjente på en jobbreise tidligere i år, og HR sier jeg må svi av disse på noe jobbrelatert før året er omme. Skal på jobbreise fra Stockholm til Aarhus om et par uker, og kommer til å fly med SAS via enten Oslo eller København. Noen tips til hvordan jeg kan kvitte meg med disse? Bestille flyturen for poeng + penger er ikke innafor denne gangen. Jeg kommer ikke til å registrere EB -kortet for å tjene poeng på selve reisen, det blir for mye styr med HR...

- Mat om bord? Hva koster ting i EB-poeng?
    - Lounge i OSL/CPH? Koster 3000 poeng, og det får gå, men jeg er EBD og spørsmålet er om systemet til SAS lar meg gjøre dette da jeg "egentlig" har fri adgang.
    - Oppgradering? Men minstebud er kanskje mye høyere enn 2000 poeng?

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
  3. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
  4. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du har en HR-avdeling som nekter deg å donere opptjente bonuspoeng i jobb til et godt formål, så er de stikk i strid med etablert praksis.

Du kan f eks vise til denne artikkelen fra Skattebetalerforeningen, eller denne prinsipputtalelsen fra Skatteetaten.

"Det er mulig å donere opptjente bonuspoeng til frivillige organisasjoner. Slike donasjoner utløser ikke en skatteplikt for den ansatte."

5. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ansatt i Sverige, og her utløser det skatteplikt i det øyeblikket jeg selv velger mottaker av donasjonen.

6. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,640
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan jo være at kjøp av drikke og snacks om bord i flyet er innanfor? Eg må tilstå eg ikkje hugsar prisane.

Fly med oss liker dette
  7. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Det er innafor, og trolig det jeg ender opp med å gjøre :)

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,973
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan kjøpe 4 stk kvikk-lunsj eller nøtteposer f.eks.
    Screenshot_2022-11-11-15-54-46-42_8c8bdd374cd1e99028ff05e07f7fe11a.jpg

Spielhaug and Fly med oss like this.
  9. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk, da er planen klar. Får bare håpe de har lastet catering...

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Husk i hvertfall å etterregistrere reisen. Hvis du har samvittighet til det, så får du poeng men HR får ikke vite det.

11. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    HR er en ting, men Skatteetaten er noe annet... I Sverige har Skatteetaten tvinget SAS til å levere inngående og utgående poengsaldo for 2017 for alle EBD-medlemmer... Da var ikke jeg bosatt i Sverige, men hvis de gjør dette igjen må jeg kunne vise at jeg ikke har brukt poeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser.

Et interessant tema er jo hvorfor det bare gjelder EBD og ikke f.eks. EBG, Norwegian Rewards, SJ (svenske "NSB") etc.

12. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke et alternativ å bare la være å bruke de?

13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Det visste jeg ikke. God grunn til å ikke bli EBD der altså… o_O

Fly med oss liker dette
  14. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    De blir jo på et eller annet tidspunkt brukt. Jeg kan selvfølgelig sørge for at jeg alltid har minst 2000 poeng på kontoen min, men så kan man spørre seg om hva slags regnskapsprinsipp(?) de legger til grunn i Skatteetaten. Akkurat nå vil jeg bare bruke opp de poengene jeg har tjent på jobbreiser og fortsette med blanke ark :eek:

Nordlands liker dette
  15. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjør det i alle fall slik - har alltid nok poeng på konto til at jeg kan vise at jeg ikke har brukt samme antall poeng som tjent gjennom jobb. Norske Skatteetaten har i alle fall ikke kommet med noen veiledning som tilsier at det skulle være en praksis som ikke godtas, men hvordan det stiller seg i Sverige vet jeg ikke :)

Nordlands liker dette
  16. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,640
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge du bruker flere poeng på jobbrelaterte reiser enn du tjener, er den svenske skatteetaten da fornøyd?

Tenker jeg hadde brukt 4000 poeng på et oppgraderingsbud. Da kan du vel tjene 2000 poeng til og fortsatt være innafor?

17. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,589
    Bonuspoeng:
    93
    Før inntjening/bruk av jobbpoengene i et regneark og bruk dem på oppgraderinger av jobbreiser. Alt annet er bortkastet imho.

democomputer liker dette
  18. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Mange bra forslag, men det kompliseres ytterligere av at turen til Aarhus blir den siste jobbreisen i overskuelig fremtid, og da vil jeg bare kvitte meg med siste rest av jobbpoeng og på den måten gå i null. Så det letteste blir å søle de bort på noe fra serveringstralla :)

Mavo liker dette

Del denne siden