Har klart å skrape sammen en reise til Madagaskar i sommer. 10 dager senere reiser vi ut fra Komorene. Spørsmålet er da, hva gjør vi, og hvordan kommer vi mellom øyene. Jeg har et svakt ønske om å dekke flest mulig øyer, det er jo 5 stk i samme klynge der nede.. Madagaskar, Komorene, Reunion, Mayotte og Mauritius. Noen som har erfaringer eller tips og komme med ? Reisen skal i utgangspunktet være på lavt budsjett da billetten ikke var sååå billig... Vet at Seychellene ikke er sååååå langt vekk, men det kan også være mål en annen gang....
Air Austral flyr mellom alle øyene. Vi fløy Air Madagaskar fra Tamatave (TMM) til Antananarive (TNR) og videre til La Reunion (RUN) og senere med Air Mauritsius til Mauritsius (MRU) ... Av de øyene jeg har vært på ville jeg valgt bort Seychellene
En liten video som kanskje kan være til inspirasjon for La Reunion. Habil gjeng som i hovedsak seiler rundt verden, men de er flinke til å fange stedene de besøker på kamera. Landbasert utforskning starter fra 10 minutter inn i videoen. Flere episoder som dekker La Reunion, og i senere episoder besøker de også Mauritius og Madagaskar. Ellers har jeg minimalt med fornuftige tips. Kjenner en enormt søt surfejente som er født og oppvokst på La Reunion, så hvis hun er noen indikasjon på stedet har du mye å glede deg til.
La Reunion er en fantastisk øy, bestill en tur på forhånd 5-7 dager på øyen. Da får du utlevert en bil hos agenten på flyplassen og et kart med kjørerute og bestilte hoteller. På den måten får du det aller beste utbyttet av øyen og det som er spesielt for øyen. Levende vulkaner, flotte fjell, fosser og små koselige byer. Du må tidlig opp om dagene fordi fjellene blir dekt av tåke ut på ettermiddagen. Noe av det som imponerte meg best var fjellveien opp til Cilaos. Jeg har kjørt over store høye fjellpass i alpene og vanskelige flellveier i Norge, men dette var helt spesielt. Fjellhyller og tunneler ... en buss som måtte snirkle seg gjennom en tunnel for å ikke dunke borti på begge sider og biler som måtte rygge for å gi plass til bussen når den kom ut på andre siden. Det er mulig å kjøpe helikoptertur over øyen og det er fantastiske strender på vestkysten. Og en ting til, La Reunion er et fransk departement og det er faktisk i EU og derfor en Schengen grense. Øyen er helt fransk!
På Madagaskar ville jeg leid bil med sjåfør (tror ikke du får leid bil uten sjåfør). Han henter dere på flyplassen og kjører dere til hotellet og henter dere neste morgen og kjører dere der dere vil. Jeg ville valgt å bo i Antananarive (Tana), vi bodde på Hotel Paissandre (http://www.hotel-restaurant-palissandre.com/en/) og syntes det er helt flott, vi har bodd der to ganger. Neste dag ville jeg reist ut for å se litt (bittelitt) av Madagaskar f.eks til Vakona Lodge og se lemurer, overnatte der og kjøre tilbake til Tana og fly til La Reunion. Uansett hvor lang tid dere bruker der... ikke gå glipp av La Reunion! På Vakona Lodge bor man i hytter som rommer hele familien http://www.hotelvakona.com/ På veien mellom Tana og Vakona vil dere se mye av det som vi tenker på med Madagaskar, dårlige veier og elendige boforhold ... fattigdom og tigging ... men også tilsynelatende velfungerende småsteder.
Vet bare at Reunion til Paris er verdens lengste "innenlandstur" siden Reunion er ei fransk øy ☺️ høres ut som en utrolig flott tur uansett.
Ja, det går innenlandsfly hver dag fra Orly .. 777-300 Å lande i Saint Denise er som å komme til en fransk flyplass, alle er franske og de fleste er europere av herkomst. Hadde vi kommet fra Orly hadde vi ikke gått gjennom passkontrollen, men vi kom fra Madagaskar og gikk gjennom pass og toll. Min kone ble viftet fort gjennom av sin passkontrollør mens min tydelig ikke visste om oljenasjonen ved Nordpolen og lurte fælt på om jeg ikke trengte visum. Jeg påsto at vi var et fredsælt folkeferd og kom fra Schengen .. da spurte hun sin kollega og han bare viftet meg gjennom som han hadde gjort med min kone .,
Ser i alle fall helt konge ut! Tror nok at våre 10 dager kommer til å gå bra fort der nede... Og den fossen fra filmen kan jeg godt tenke meg å besøke, vi har tidligere vært på skogsturer for å finne fosser i mer eller mindre forlatte tropiske øyer tidligere, fantastisk kult
Filmen viser et svært godt bilde av La Reunion. Turismen er organisert med mange leiebiler (franske) på flyplassen og ferdiglagte ruter. De ulike byråene har flere ruter basert på hvor mange døgn du har til rådighet. Mitt forslag er 3-4 dager på Madagaskar og 5-6 dager på La Reunion
Må presisere, dette er et departement i Frankrike og dermed en del av EU og innenfor Schengen. Myntenheten er EURO og du må ha med HELFO kortet fordi helsevesenet også er fransk.
For å ha glede av La Reunion må dere være der noen dager ... det er en fantastisk øy, Madagaskar er en utrolig kontrast til det velfungerende livet og samfunnet på La Reunion og Tana og omland må bare oppleves og det gir et utrolig inntrykk ...
Reiser hjem etter 10 dager fra Komorene.. Så alt må pakkes inn i en 10 dagers pakke Reunion virker litt som Micronesia på det jeg har sett så langt, men litt mer moderne og utviklet. Så klarer nok å slå i hjel et par dager der Er bare redd for at jeg ikke får sjansen til å komme tilbake der på en lang stund, så vil jo skrive flest mulig øyer inn i boka. Selv om det er bare en dagstur og "flybytte" et sted