Manglende/treg refusjon fra SAS - mulighet for EB kompensasjon?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av MagnusT, 14. mai 2019.

  1. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,
    Vurderer å be om kompensasjon på bakgrunn av følgende;
    Bestilte billetter for 20k, 23.april - kansellert umiddelbart etterpå da jeg hadde gjort en feil. Bestilte så nye billetter.

    Billettene ble bestilt med Amex og faktura forfalt nå 11.mai - uten at de har blitt betalt tilbake i sin helhet fra SAS. Har vært mye frem og tilbake, og siste nytt er at SAS har gjort en feil og kun refundert skatter og avgifter(i dag). Har fått en post som sier at de er på saken, og at de skal rette dette opp, men at det kan ta tid..

    På bakgrunn av dette ringte jeg Amex, som sa jeg måtte betale det inn - noe jeg da har gjort i dag.

    Tenker å rette krav til SAS i form av EB - noen som har en formening om størrelsesorden?
     
    Last edited: 15. mai 2019
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    jeg klarer ikke helt å skjønne hva du vil kreve fra SAS? hvis du har betalt inn penger for en reise og bare fått avgifter tilbake så skal du også få det resterende beløpet ditt som du innbetalte. Om du ikke ennå har fått det så vil jeg nok ringt inn flere ganger hver dag helt til jeg kom til en person som kan fikse det der og da. Og har du booket "nye" billetter som du sier så blir du belastet på nytt for de nye billettene. Ikke verre enn det. Håper det hjelper noe. :)
     
    MagnusT liker dette
  3. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Sorry - var litt klumsete formulert.

    Greia er at våre venner i Amex truer umiddelbart med sperring av kort, samt gebyrer ettersom at faktura nå har forfalt. Har da betalt alt utenom det jeg venter på refundert fra SAS. Så det jeg tenkte jeg kunne få kompensasjon for var at jeg har måttet legge ut 20k ish for SAS, da de har brukt over 3 uker på å refundere.
     
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg skjønner heller ikke helt hva du prøver å oppnå her.. Pengene kommer når de kommer. Om situasjonen var slik at du måtte betale renter, fordi sas brukte mer enn 10 virkedager på å betale tilbake, kunne du kanskje krevd erstatning for renter osv. Men nå er vel ikke det situasjon her. Så da skjønner jeg ikke helt problemet.

    Har du lidd en økonomisk nød? :p hvis ikke - let it go.

    PS: EBB er forkortelse for eurobonus basic. Mener du ebpoeng? Det kan du nok fint glemme å få:)
     
    MagnusT liker dette
  5. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Ble kanskje litt for ivrig for muligheten til litt gratispoeng :cool: Har ikke påløpt renter, men surt å legge ut siden SAS er treige..

    Takk for headsup vedr forkortelser, korrigert nå! :)
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    SAS bruker alt for lang tid på å refundere penger for billetter som avbestilles, det er det ingen tvil om.

    I dette tilfellet, hvor trådstarter må ha penger både til å betale kredittkortregningen og nye billetter, så føler jeg faktisk med ham.

    Men, jeg tror ikke det er noe å hente, dessverre.
     
    MagnusT liker dette
  7. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar!
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,814
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv opplevd at SAS har glemt å refundere penger etter kansellering av billett. Ringte dem og fikk pengene. Rettet en klage til SAS og fikk 3k EB. Dette var flere måneder etter at pengene skulle vært ankommet, så det var åpenbart at de ikke ville blitt refundert hadde jeg ikke kontaktet SAS.

    For noen uker siden rettet jeg en klage vedrørende en CT-booking jeg gjorde to endringer på før jul. De tok da nye 450 NOK per pax ved hver av de to endringene (totalt 1800 NOK), slik det ble praktisert en periode. Jeg fikk da dette beløpet refundert, pluss 2k EB per passasjer i kompensasjon.

    Så jo, det nytter å klage.
     
    Last edited: 15. mai 2019
    MagnusT and joskje like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Grunnen til problemet ligger jo i en feilbestilling av @MagnusT. Det er kjedelig å måtte strekke økonomien fordi SAS bruker tid på å tilbakeføre pengene, har full sympati at det er kjipt hvis Amex maser i andre enden. Men så lenge de kommer innen rimelig tid og ikke sånn som i tilfellene som @Gullars nevner så skjønner jeg ikke helt at det skulle være noen EB poeng å kreve.
     
  10. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Forsåvidt sant det - men når man reklamerer med 24 timers avbestilling er jo det argumentet der lite verdt :)

    Hva vil du si er rimelig tid? 3 uker i dag, og har fortsatt ikke hørt noe.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Ah, men de reklamerer med 24 timers gratis avbestilling. Men sier ikke noe om når du får pengene tilbake....

    Sorry:)

    Har vel egen erfaring med at det raskt går 4 uker + Men send en hyggelig e-post eller ring inn og be dem sette litt fart på det så kommer nok pengene.
     
    MagnusT liker dette
  12. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Hehe, var skråsikker på at det sto at det tar 3 til 5 virkedager før man får pengene tilbake, men de er selvfølgelig smarte nok til å formulere seg slik;
    "Merk at ved kansellering innen 24 timer, vil beløpet vanligvis ikke trekkes, kun reserveres. Det reserverte beløpet frigis umiddelbart, avhengig av kortutsteder. Hvis beløpet trekkes, vil det bli refundert til samme kort. Det tar vanligvis tre til fem virkedager før det vises på kontoutskriften."

    Jepp - får sjekke ståa i morgen :)
     
  13. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Fortsatt ikke fått refundert pengene her, men i dag tikket det i hvertfal inn denne e-posten:

    "Jag har tagit denna feedback vidare angående att ni inte fått full återbetalning på dessa biljetter. Då vi haft strejk har hanteringstiden förlängts på återbetalningar från SAS och detta är vi ytterst ledsna över.

    Jag har idag överfört 5000 Eurobonus extra poäng till ditt Eurobonus konto som en goodwill från vår sida. Denna överföring kan ta några timmar innan du har poängen synliga på ditt konto. "

    Så ja, det nytter å klage!
     
    Gullars liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Bare vær obs på at SAS har refundert masse penger uten refund notice, så anbefaler å gå veldig nøye gjennom transaksjonene på kredittkortene deres. Den havner på datoen den er refundert, men med datoen som bestillingen ble gjort.
     
  15. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for headsup - har kontroll på det, jeg har da kun fått skatter og avgifter :)
     

Del denne siden