Så er årets sommerferie i gang, med åtte netter i Taipei og fire i Tokyo. Siden noen, men ikke alle, flyvningene gjøres alene, poster jeg noen bilder her så jeg ikke kjeder meg på reisen Reiserute Stockholm Arlanda - Tokyo Haneda NH222 B787-8 Tokyo Haneda - Taipei Songshan NH851 B787-8 Taipei Songshan - Tokyo Haneda NH854 B787-8 Tokyo Haneda - Stockholm Arlanda NH221 B787-8 Som bosatt i Stockholm må jeg si det er fantastisk at ANA har valgt å fly hit non-stop fra Tokyo. Ruten har allerede rukket å bli en favoritt, og mange av årets langreiser foretas nettopp med den nye ruten - dette er nummer to av tre i år.
Det eneste som trekker noe ned med Stockholms-ruten er at kabinen er gammel, visstnok den første "business staggered" på markedet. Innsjekk på Arlanda Ikke så overraskende er det veldig japansk, med vertinner som passer på køen og viser deg til neste ledige skranke... Lounge Med business-billett er det tilgang til "60 degrees"-loungen på Arlanda. Forrige gang var det SAS Business-loungen, men den lå før passkontrollen. Nå er det lettere å slappe av, da loungen ligger i non-Schengen-området. Jeg er positivt overrasket, den ser rimelig fin og ny ut, med god mat og alkoholfritt drikke. Vil du ha alkohol må du frem med lommeboka, ser det ut til. Toalett er utenfor, det er jo litt kronglete.
God tur! Det høres bestandig veldig greit å kunne gå rett på en widebody i stedet for en CRJ/ATR på første flight ja
Og som en kuriositet kan jeg nevne at Stockholms-ruten som oftest ankommer/avgår fra Haneda terminal 2, i den relativt nye, kompakte internasjonale delen. Dessverre er det færre butikker og spisesteder enn terminal 3, men ANAs lounge er enorm og har bl.a. en stor bar med bartendere som mikser veldig imponerenede drinker.