Med twin otter'n over polarsirkelen!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 21. okt 2013.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jess. Island har liksom blitt "vår" greie, samboer'n min og jeg. De fleste par har jo sitt sted, og Island har vel på sett og vis blitt vårt. Iallefall i følge meg. (Så det så.)

Sist vi var på sagaøya suste vi rundt Reykjavik og Reykjarnes og gjorde disse "MUST DO" greiene som man må gjøre - denne gangen tok vi en egen vri på sakene (ref trådtittel). Er man flyglad er man flyglad, ikke sant?

Mai 2013
    SK4787 OSL-KEF
    LN-RPL (737-800)
    Economy Extra

Stappa i business, middels i extra. Vi satt på første rad etter business class. Bare oss to på vår treseter, win. Høydepunktet på turen var en herlig finnmarking som satt på raden bak oss. Han satt sammen med en islending som han kom i snakk med, og det var ikke måte på til morsomme spørsmål (for ikke å snakk om bannskap) og meningsytringer rett fra levra han finnmarkingen kom med. Måtte ta det i meg så jeg ikke lo høyt et par ganger.... he he. Vi fikk den berømte laksen med potetsalat under serveringa, kan styre min begeistring for den retten. Lavt heldekkende skydekke og lett regn over Keflavik - ikke den samme slående utsikten som vi hadde sist vi kom innover øya. Pyttsann, Island here we come!

SAS' flyvning til Island lander ca 12.00 på Keflavik, hvilket er en særdeles stille tid på flyplassen. Dette innebærer null kø, lite trøkk rundt baggasjebåndet og ingen kø ut gjennom tolla. Det er deilig! Borte hos AVIS henter vi ut en Toyota Landcruiser. Den hadde gått knappe 200km da vi fikk den, lukta enda fabrikknytt. Win - win - win!! Vi kjører inn til Reykjavik, sjekker inn på Radisson 1919, gaper over noe mat og bytter klær, før vi kjører over til et sted i nærheten av Kleifarvatn. Her er det en del artige avkjøringer til offroadkjøring. Helt OK at bilen var gullfarga når leira er omtrent samme farge. Målet for turen var et område med varme kilder og spesielle formasjoner. Det regnet og blåste lystig, for å si det mildt, og det hele ble en spesiell opplevelse siden det var tåke fra himmelen og røyk fra bakken om hverandre - det var som å gå i en kokende kjele. Tilbake i bilen kjørte vi sporenstreks over Grindavik og opp til Den Blå Lagune for å få varmen tilbake i sjela.

Golden mud, golden car

Lydeffekten var også imponerende, det sydet og boblet som nedi en kjele kokende vann

På kvelden spiste vi middag på Fiskfelagid, sammen med en haug andre nordmenn og en særdeles høylytt Bergenser. Does the scenario sound familiar?

Dag 2 skulle Landcruisern få kjørt seg på asfaltveger. Vi satte snuten sørover langs ring 1 og ned mot Vík. På vegen nedover besøkte vi Eyjafjallajökull-senteret, Skógarfoss, Seljalandsfoss og ikke minst Dyrhólaey, Reynisdrangar og stranda nede i Vík :) Når vi snudde tok vi like gjerne en ekstra offroadtur opp til Sólheimajökull, hvilket er en isbre som ligger innen gangavstand fra "veis ende". Vi taslet innover så langt at vi kunne ta på isen, før vi returnerte til bilen. Der møtte vi - hold dere fast - enda flere nordmenn. Harstadværinger, for sikkerhetsskyld. Vi e jo pinade overalt! Noen mil senere nærmet vi oss Reykjavik, men dama i bilen ville kjøre litt så vi tok en ganske solid omvei over Bláfjellavegur så jeg fikk kjørt litt gravelroad over store flate stepper med lava-landskap :) Her møtte vi ikke en eneste bil, hvilket gledet den nevrotiske delen av meg. Artig artig artig!

Stranden i Vík, Reynisdrangar kan sees ute i havet

Well back in Reykjaviktown hadde vi tilbakelagt 40 mil, bare småtteri ifht hva vi skulle gjøre neste dag. Spiste en aldeles nydelig Jack Daniels-burger på TGIF, mens vi så fotball. Herlig kveld.

Opp i åtta neste dag, GPS'en fikk heading nordover på ring 1. Akureyri var målet, et mål som lå mer eller mindre nøyaktig 39 mil fra hotellet vårt. Tok 4 timer å kjøre på en aldeles vakker veg. Det ble litt klamt over et fjellpass med sommerdekk og snø på vegen, men hey, en landcruiser er en landcruiser. Bare å gi gass så kommer man seg fram. I Akureyri ble vi ønsket velkommen av lyskryss med hjerter, dessverre kjørte vi rett forbi sentrumsområdene og rett til flyplassen. Wait, what, say what?

Fjellpass nord på Island

Yes... Det har seg jo nemlig sånn at på Island så flyr dem Twin Ottere. Og skal man først fly Twin Otter så skal det gjøres mellom fjell og daler, i vind og vær - ikke mellom sånne pinglete sydhavsøyer. Undertegnede har kun hørt om fortreffeligheten til Twin Otteren, mens samboern har flydd den mange gang før - i Widerøes dager. Det var to spente mennesker som satt og trippa på Akureyri flyplass, iallefall jeg var en herlig sammensurie av både nervøsistet og glede, adrenalin, nysgjerrighet og en dose "ka i hælvetta e det egentlig æ gjør nu". Det blåste friskt der ute, var lavt skydekke og for de som ikke veit har jeg hatt rimelig ivrig flyskrekk som kommer og går. Men er man tullete så er man tullete - og foran oss ble herligheten rullet ut fra hangaren. For første gang i mitt liv ser jeg en ekte Twin Otter, det føles nesten som å se en filmstjerne (du vet du er flynerd når...).

Hopper lykkelig ut til flyet, ingen faste plasser her - men jeg og samboern knabber oss et vindu hver på rad 2. Det var 5 andre passasjerer på flyet, og alle andre satt bakerst (totalt plass til 19 stk tror jeg). Det er så surrealistisk, hele flyet har et interiør som minner mest om ferga jeg tok på 90tallet mellom Refsnes og Flesnes - finerplater og retrofarger. Parafinlukta brer seg gjennom kabinen, og motorene kjøres i gang. "Jaja, dette var jo ikke så ille" tenker jeg om lydnivået, i det vi takser ut på rullebanen.

Men korr e det dokker ska?!

Hit!

NY536 AEY-GRY (Akureyri - Grímsey)
    TF-NLC (DHC6-300)
    Økonomi, ikke så my anna å velge

Prepping for takeoff, Air Iceland's Fokker 50 har hest på sin hale... :)

Seatbelt sign - on. Like før takeoff kjiker kapteinen bak i kabinen for å visuelt sjekke at alle sitter. Ingen er oppe og vandrer, checklist complete

Motorene ruses, og jeg må svelge mine ord fra tidligere. Det bråker. Noe. Så. Inni. Øresusskapende. Mye! Herlig, herlig, deilig og steikanes høg propelldur rister liv i hele kabinen, og på null komma niks tar flyet av. Det virker som Twin Otteren har mer lyst å være i lufta enn på bakken - selv når den stod på bakken klar for boarding tok vinden så hardt i vingene at man kunne se de løftet seg.... Denne maskinen vil fly, og den flyr mye likt som småfly. Jeg kjenner igjen den deilige følelsen av kontroll, manøvrerbarhet - nervøsitet og redsel flikker om til reint adrenalin. Herregud så artig. Vi klatrer gjennom skyene, og stabiliserer oss på rundt 7000 fot over til Grímsey. Artig å se pilotene gjøre fuel checks il.a turen - den tok ca 40 minutter. Descent begynner, styrmann klamrer seg fast i taket og den lille øya skimtes foran oss. Noen ganger tar jeg meg i å tenke "herregud, hva f*** er det du egentlig driver på med" - og synet av den bittelille øya midt ute i havet nord for Island får meg igjen til å kjenne på den tanken. På livet. At man faktisk lever!

Hello Grímsey!

Ved første øyekast minner det jo mye om Finnmark.... *humre*

2. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Grimsey er altså en liten vulkansk øy som ligger nord av selve Island-øya sjæl. Ca 80 fastboende, et par flere om du regner med til-og-fra reisende. Folk bor her fordi de driver fiske, velkjent for oss nordmenn (Finnmark, sa du sa du?). Det er spesielle forhold på øya, som kun nylig fikk mobildekning og internettdekning. Alle har et nødaggregat i hagen, alle hus har egne navn og det eneste som finnes av dyr på øya er fuggel. Øya er et paradis for fuglekikkere, med alt fra lundefugl til havhest. Øya er ca 4,5 km lang og 1,5 km bred. Et lite knøtt, med andre ord. Rullebanen er derimot hele 1,2 km lang, hvilket jo er imponerende sett i en slik sammenheng. Rullebanen går på langs med øya, ikke på tvers, i tilfelle du lurte… he he he. På øya blir vi tatt med på en privat sightseeing i den mest slitne kassebilen jeg ever har sett, men turen ble utrolig artig siden det var to lokale 20åringer som gjorde den (bror og søster). De var sånn passelig bedritent dårlig i engelsk, men kjempeentusiastiske. Det var ingen grenser for hvor vi ikke kunne gå, og vi fikk full omvisning både inne i fiskemottaket, i kirka og det som måtte være. Ikke mye låste dører eller "off limits areas", hehe. Været klarnet opp mens vi var helt på sydspissen av øya, og jeg må si det var deilig å stå ved fyrtårnet å kjenne sola varme, høre havet slå mot vulkanske klipper, kjenne den friske lufta og friheten. Jeg fikk enda et slik moment når vi kjørte til nordsiden av øya, hvor det er en enorm bukt. Synet av denne bukta er regelrett breathtaking, og med lundefugler sprettende rundt beina var det enda et "moment" :) Jeg er nordlening og vokst opp mellom måser og fiskemærer, men det er vel på seg selv man vet hvor man trives... Det er liksom ikke et uvant syn for meg, men Grímsey var noe eget. Vakkert og spesielt!

Panorama av bukta i nord

Boatloads of birds....

På tur tilbake til flyplassen hadde vi fin utsikt over rullebanen. Jeg ba en stille bønn om at de kom til å skyte fugl før vi tok av.... Alt det hvite er fugl! Før vi gikk til den spartanske terminalen (som rett og slett var en dør inn til et rom med en innsjekkingsskranke/gate og en dør på andre siden av dette rommet til flyet) tok vi noen obligatoriske bilder ved skiltet som markerer polarsirkelen. Født og vokst opp nord for polarsirkelen til tross - det er jo litt big deal for turistene å oppleve så vi måtte jo leke turist vi og. Når man drar fra øya fikk vi med oss to "diplomer" underskrevet av kapteinen på flyet om at vi hadde flydd Nordlandair til 66* nord / polarsirkelen. Artig greie :)

Ute på tarmac sprang jeg rundt som ei tangloppe og tok bilder. Her var det ingen negativitet eller "off limits" areas, bare glede og stolthet over å få vise fram sitt miljø.

Kapt'n og flyet

Vakker, vakker dame!!!

NY536 GRY-AEY
    TF-NLC (DHC6-300)
    Økonomi, yet again

Grímsey Airport

Heldigvis for oss kjørte de et par turer over rullebanen med bil, og skøyt i lufta, for vi takset ut. Opp i lufta mot nord og huhei som vi ble tatt av "updraften" når vi svingte ut over bukta vi så tidligere. Mens det drog noe immari i magen satt man der som en flytulling med et glis som neppe kunne blitt større. Gliset ble ikke delt av en liten jente på 6 år som satt baki flyet - hun begynte å hylgrine. Følte litt med henne da, jeg har jo vært der en gang. Okke som, det var ikke mye vi klatra, siden været hadde bedret seg og kapteinen som var pilot flying visste nå han hadde to flytullinger med seg.... ;) 1200-1400 fot holdt vi hele vegen. Vel inne i Eyjafjördur (I kid you not, den heter det!) holdt vi en litt østlig kurs, før kapteinen gikk enda lavere og vi fikk en fantastisk lowpass over Hrísey - den nest største øya på Island. Det gav skikkelig sug i magen igjen, gliset stod i fare for å bli permanent hvis jeg holdt det mye lengre.

Low level inn i Eyjafjördur!

Hrísey lowpass

Fyrtårnet på Hrísey

Over Akureyri passerte vi flyplassen for en left downwind og en greit drøy turn inn på rwy 01. Vi shabba litt og takket så mye for flighten til kapt'n, utrolig utrolig trivelig og sympatisk fyr. Ja, og man må vel spesifisere slikt i disse moderne tider; kaptein og styrmann var begge islandske. 100% islandske piloter, på faste kontrakter.

Akureyri finals

Tilbake i Akureyri var klokka blitt 16.30, så da var det bare å sette seg i bilen og kjøre 400km tilbake til Reykjavik. Jada, vi er rimelig crazy, vi kjørte altså 800km bare for å fly Twin Ottern. En kan jo spørre seg hvorfor vi ikke bare fløy Air Iceland fra RKV-AEY. Det spurte vi forsåvidt oss selv også om når vi kjørte hjem, men vi kom ikke på noe godt svar egentlig. Vi fikk jo en nydelig sightseeing av nordlige Island da :) Som krydder på isen ble vi stoppet av en Lögreglumadur på tur tilbake. Altså en politimann. Han var så trivelig at han spanderte den kveldens middag, da han kun pratet litt med oss og sa god tur videre... Helt OK når jeg egentlig ble tatt over 30km/t over fartsgrensa i en 80-sone *kremt* :D

Det ble et regelrett helvettes vær jo nærmere vi kom Reykjavik. Det blåste noe så innmari at vår kjære landcruiser nesten måtte gi slipp på veggrepet sitt. Man kødder ikke med islandske lavtrøkk som kommer fykende nedover fjellsidene i ei fart som antakelig var på rundt 30-35m/s.... Eksotisk :)

Crap weather

Drittværet holdt til neste dag, så jeg var frk. pissnervøs når vi kjørte ut til Keflavik og skulle surre oss hjem med nåkka fly. Æææ turbulens og så videre. En Twin Otter i stiv kuling er tydeligvis helt OK iflg hjernen min, mens en B738 i hakket verre vær er the end of the world? Jeg blir ikke helt klok på meg selv, men pytt pytt. Det er jo få som blir klok på oss damer, ikke oss selv en gang. En mager trøst?

SK4788 KEF-OSL
    LN-RRF (min gode gamle gjenganger, B738!)
    Business Class

Ja! Min siste reis i gode gamle SAS business class. Og for en flott avslutning det ble! Takeoffen var roligere enn jeg har opplevd selv en vindstille sommerdag i fra Oslo Gardermoen, og humøret var stigende. Maten var helt nydelig, det var reinbiff med viltsaus, potet og tyttebærsyltetøy. Den kommer jeg til å huske lenge, beste maten jeg har spist ombord et fly. En ekstrem verdig avslutning på Business Class intra Europa "as we knew it". You will be missed :)

Jeg kan bare konkludere (igjen) med: "mommy, can I do it again?" :D

Darkcho, Fnate, Islending and 2 others like this.
  3. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,562
    Bonuspoeng:
    113
    Herrrrlig rapport, takker så mye for at du deler!. Ser at dere oppgraderte bilen til en skikkelig lændcruser denne gangen.

Flott kryssfiner på den bulkheaden, du ;)

4. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for et glitrende reisebrev! Veldig godt fortalt :)

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Vi lærte av forrige tur, aldri mer Hyundai "firehjulstrekker" :rolleyes: Kunne strukket meg til å si aldri mer asiatisk 4x4, men jeg har én positiv opplevelse; med Toyota. En Urban Cruiser vi kjørte over Kåringen (mellom Evenes og Lofoten) som forserte snøvær slik som bare kan være i nordnorge rundt Mars... Sikten var vel sånn ca 1-2 meter foran oss og snøen dyp. Men den lille rakkern kom seg fram den... :p

tommy777 liker dette
  6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,285
    Bonuspoeng:
    113
    Kongerapport!

Stranda i Vik er bare såååååå flott. Når jeg titter tilbake til mest episke reiseøyeblikkene i livet mitt så er det nachspielet på stranda i Vik. Baren stengte, og vi fyllte lommene med øl og røyk. Tasset ut og satt oss i sanda.

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Spankju - utvilsomt et minneverdig sted. Elsker kontrasten mellom den særlig grønne marka rundt Vík og den kølsvarte sanden på stranda :)

Fnate liker dette
  8. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for fantastisk rapport! Har lyst å ta turen opp dit selv! :)

9. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    Flotte bilder og bra rapport!

10. Olav

Olav Galning

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Hey... Fløy gjennom en "dal" på SBH da.... :p
    Blåste i den "dalen" også... :p

11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Fjord og fjell på Bahamas.... tjaaa, hvis man er vant med Jæren så føles det kanskje sånn :p
    Hey forresten, moro å ha deg her!

12. Olav

Olav Galning

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Bahamas? :confused:
    SBH er da St. Barths i "Frankrike" :p

Fjell, er ikke det alt over hodehøyde da? :p:p

13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Details smetails, det ligger nå i "Bahamas-området" gjør det ikke :p Karibien, er kænshe et bedre ord for det :cool:

14. Twin Otter

Twin Otter Airport Collector

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Å fyttikatta! For en rapport! Takk for turen. Kan ikke si at jeg ble litt misunnelig der ja. Har sett noen andre rapporter fra turer til Grimsey rundt forbi, kan trygt si at det frister med en tur ja.

Ida liker dette
  15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for det, du må nok ta turen .... :) Nærmeste man kommer Widerøe-opplevelsen med Twottern både i distanse, landskap og mennesker :)

Del denne siden