Mellomnavn og etternavn slått sammen på billett (altså ikke samsvar mellom pass og billett)

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av MaritaU, 22. juni 2022.

  1. MaritaU

    MaritaU Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei.
    Vi har bestilt billetter til Malaysia med Malaysian airlines (dog er det Qatar som flyr Oslo - Doha). Det viser seg at mellomnavn og etternavn er slått sammen på billetten; som eksempel: Anne Andersen Olsen står oppført som Anne Andersenolsen på billetten. Det er altså ikke samsvar mellom pass og billett. Jeg har vært i kontakt med Ticket som vi valgte å bestille billetter via, og de har orientert oss om at malaysiske flyselskaper er svært strenge, og at billetten i utgangspunktet ikke kan endres. Hvis de går med på å endre vil dette ha en kostnad på minimum 600,- pr. billett. Jeg er fristet til å reise uten å endre (eller i verste fall kjøpe ny billett), men er usikker. Vil selvfølgelig unngå at det blir for mye krøll på flyplassen. Er det noen som har erfaring eller råd og gi? Da blir jeg veldig glad!
     
  2. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde det seneste i påsken, med en eurobonus billett med Thai, United, Lufthansa og SAS som operating carrier. Ingen sa noe spesielt om det. Jeg måtte sjekke inn manuelt på grunn av navnet og ved hver innsjekk tok det litt ekstra tid uten at de ville si hvorfor. I SFO kom en supervisor over og trykket masse på tastaturet før hun ga meg boarding pass og sa god tur uten å forklare hva som tok tid.
    Største problemet var at navnet ikke stemte overens med Eurobonus kontoen og status da ikke var riktig og jeg måtte vise medlemskort for å få tilgang til lounge.

    Nå vet jeg ikke hvor strenge Qatar og Malaysian er, men du må nok være forberedt på litt mer stress ved innsjekking. Tips er å gi dem bookingbekreftelsen først så de finner deg i systemet og så gi passet når de må ha det. Sånn at de finner deg fordi de søker på navnet i bookingen istedenfor passet.
     
    MaritaU liker dette
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Her har noen bommet på hvordan navn skal legges inn. Mellomnavn er en del av fornavnet og skal ikke i feltet for etternavn, for da skjer dette. Det er ofte bedre å bare droppe mellomnavn enn å prøve å ta det med, spesielt hvis man har langt navn. Det viktigste er at første fornavn og etternavn er rett, blir det kluss her får du fort trøbbel.

    I dette tilfellet ville jeg prøvd å få det endret, for både maskiner og manulle kontrollører vil kunne reagere på at etternavn på billett ikke stemmer med etternavn i passet. For at ditt tilfelle skulle gått igjennom måtte i så fall det vært Andersen-Olsen i feltet for etternavn.Står det bare Olsen der så vil det kunne bli et problem.
     
    Frode789, MaritaU and milehigh like this.
  4. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor oppstod feilen? I din inntasting i et felt? Hos Ticket? I etterkant?
     
  5. MaritaU

    MaritaU Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Feilen ligger hos meg (irriterende nok) da jeg bestilte. Var ikke våken nok. Gremmes!
     
    Wiolenze liker dette
  6. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt lignende situasjon selv, med Lufthansa, og de sa så lenge fornavn og "ett av etternavnene" er på bestillingen så går det fint.
     
    MaritaU liker dette
  7. MaritaU

    MaritaU Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for tilbakemelding og råd. Jeg er forberedt på å prate og bruke litt ekstra tid i innsjekkingen, bare de godtar det og vi får bli med flyet. Har fått beskjed om at det ikke er mulig å endre billetten, så da må vi enten ta sjansen på at det ordner seg eller avbestille billettene. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre sistnevnte.
     
  8. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri opplevd at det har vært problemer med rekkefølgen på navnene heller... generelt fyller jeg aldri ut første etternavn (som dermed oppfattes som fornavn etter vår standard). noen ganger bestiller andre for meg og det blir med.

    Men har som sagt aldri opplevd problemer med noen flyselskaper eller grensekontroller.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dette går bra. Det skal mye til for å bli nektet boarding og surr med navn er ikke en av dem. Som @Lillegutt sier, så ordner det seg.
    Innsjekk rundt omkring i verden sliter med sånt daglig og må forholde seg til et utall språk og kulturer. Skulle de værst helt nazi på dette ville antallet reisende synke dramatisk.
     
    Jeanette and Are like this.
  10. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    SAS nekter åsette på mellonanvnet til kona hver gang vi bokker biletter gjennom CT telefonen.. Skjedd nå 3 ganger, har aldri vært noe problem.
     
  11. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Av en merkelig grunn (booket via CT Telefonen) så heter jeg "MS Ola Mr Normann" og kona er "MR Kari Nordmann" på reisen til Vietnam som skal skje i desember.

    Chattet med SAS som bekreftet at dette ikke skal medføre noen problemer. Har tatt vare på chatteloggen for sikkerhets skyld, men er temmelig avslappet på dette da for og etternavn er riktige (selv om jeg tydeligvis er tvekjønnet).
     
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    677
    Likes mottatt:
    2,343
    Bonuspoeng:
    93
    Så hun reiser med kun første fornavn fra passet og etternavnet på billett/boardingkort og det er ikke noe problem?

    Booket akkurat en CT-billett og svensken la ikke til andre fornavn (også kjent som mellomnavn i Norge) i feltet for fornavn slik at det nå står xxx xxx og ikke xxx xxx xxx. Det var visst standard prossedyre i følge henne selv. Fulgte opp med at svenskene hadde så mange navn at de uansett ikke fikk med alt. De pleide å legge til ytterligere navn i 'dokument-radarna' som et tillegg til billetten slik at det kommer opp når man trykker på 'Legg til Passasjerinformasjon'
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge første fornavn og etternavnet er riktig som i passet, så går det fint.
     
    Lnbre and Rapolo like this.

Del denne siden