Mest skuffende flight i mitt liv - Air Canada...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 20. juli 2016.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Må få rælet av skuldrene mine. Som noen beskrev det, det er litt godt å få ut grøfset og skrive til noen som forstår.

Nevertheless. Reiserute:
    ARN-CPH / SAS GO
    CPH-YYZ / Air Canada eco
    YYZ-YQR / Air Canada eco+? (upgrade!)

ARN-CPH
    SAS - B737-800
    10:00-11:00
    22A. Fullt fly.

Jeg møtte opp tidlig søndag morgen, klokka 08.00, og til min store overasskelse var det en GIGANTISK kø i vanlig bagdrop. Måtte være noe chartermaskiner som gikk. Jeg kjente en bølge av uvelhet ramle over meg, det var minst 1 times venting. Men så kom jeg på at jeg har Eurobonus SILVER-kort, og da har jeg jo business innsjekk?! Kort konferensiering med godt tilgjengelige SGH-staff rundt omkring i terminalen bekreftet dette. Herlig. Baggen ble sjekket inn på 5 minutter. Fikk printa ut boardingpass, der stod det "FAST TRACK AVAILABLE". Hva? Jeg har jo bare GO/eco billetter? Men herregud, det er jo sommer! Og dermed har sølvmedlemmer reisende på SK-billett tilgang på fast track! YESSS!!! Jeg hadde glemt det helt av. Frequent flyer-orgasme i huet. Runde to kom da jeg innså jeg også hadde lounge-tilgang på sølvkortet mitt. Damen i loungen smilte så fint til meg og sa jeg har hjertelig velkommen! Perfekt, fikk tid til en rolig og deilig frokost. Dagen startet bra. Jeg smilte til alle rundt meg. Little did she know. Flyet gikk på rute og jeg sovna som en stein etter avgang. Ved siden av meg satt en hyggelig amerikansk dame som skulle videre fra Køben til Washington med SAS. Før landing pratet jeg litt med henne om passkontroll i Køben, og at vi burde være raskt av flyet for å ikke bli stående for lenge i passkøa. Boarding for meg startet 11:30 og for henne 11:35. Mao ganske dårlig tid.

Vel framme på CPH osa jeg forbi alle, og vandra bestemt fram mot passkontrollen. En stein ramla ned i magen når jeg så køa. Den var helt sinnsyk. De som stilte seg opp bakerst måtte nok stå i 1 time og vente. Iallefall 30 minutter. Minst. Jeg tenkte at dette ikke gikk, nå går alt i dass. Viser seg de har automatisk pass-sluse for EØS-borgere, så lenge du er over 18 år. Jeg flasha NORWAY-passet mitt, og dura gjennom på nye 5 minutter. København har STORE problemer med passkontrollen, her må noe gjøres RASKT. Jeg tipper det er i SAS' interesse også, da det framstår som lite fristende å stå i den køa når du transitter til longhaul.

Anyways. Onto Canada-travelling!!

Litt bakgrunnsinfo; Jeg har alltid sett på Canada som en slags variant av Norge. Litt arktisk, store områder med naturskjønn natur, hyggelige folk og integritet. Det falt meg som helt naturlig å ha en tiltrekning til Air Canada. Jeg har lenge tenkt på å prøve de. Når de satte inn Dreamlineren (787-9) på Køben-Toronto, var valget enkelt. Jeg fikk arbeidsgiver til å legge ut 3000kr ekstra for at jeg skulle få fly Air Canada, i stedet for British Airways. Kollegaen min reiste med British Airways ARN-LHR-YYZ-YQR, en reise som forøvrig var meget kjip for henne. Hun er ikke reisevant, og beskrev det som elendig å bytte terminal "I had to take a fucking TRAIN between the terminals?!". Som om ikke det var nok, var det såpass stor forsinkelse på flyet fra London til Toronto at hun misset flyet fra Toronto til Regina, og måtte overnatte i Toronto pga BA. Som om ikke det var nok, neste morgen hadde de boardet flyet til Regina, rullet ut på rullebana, og så måtte rulle inn igjen pga teknisk feil. Fullt flybytte (inn i terminal og all bagg av). Vi har ikke vært direkte heldige med vår reise, noen av oss i kollegiet...

Tilbake til København og Ida, møtes jeg av en kø som strekker seg lang ut fra gate 21. Det er vanvittig mye folk her, og det viser seg senere at flyet er helt fullbooket. Hvordan air canada har klart det vet jeg ikke, men det var noen som nevnte at flyet hadde vært kansellert dagen før. Mange ble stående igjen. Kaotiske tendenser under boardingen - bakkemannskapet (Aviator) hadde ikke kontroll på AC's "zones", og det ble en typisk skandinavisk boarding... Trøkk deg fram. Lot meg ikke stresse, når jeg flyr eco i longhaul vil jeg bruke minst mulig tid i setet. Boardet som sistemann.

CPH-YYZ
    Air Canada eco
    32K - fullt fly
    7,20 timer i lufta

Skikkelig sur velkomst. Ikke noe hallo/velkommen i døra, bare "straight across, miss", etter å ha sett på billetten min. Ombord i flyet fikk jeg ikke ett eneste smil fra crewet. Jeg har mange venner i luftfarten og synes det er viktig å vise de at jeg annerkjenner deres tilstedeværelse, med et nikk, et "hello" eller "thank you", avsluttet med et smil. Men her ble jeg totalignorert. De så ikke på meg en gang. Vel framme ved setet mitt hadde en dame satt seg der, og det ble litt klabb og babb for å finne ut hvem som skulle sitte der. Det var riktig nok jeg som skulle sitte der, hun skulle sitte på 31K. Altså setet rett foran. Hun spurte om jeg kunne bytte med mannen hennes så de kunne sitte sammen. Han satt på 32A. Jeg sa det var helt greit for meg, men da kom den skikkelig bitchy CC'en stasjonert rett foran rad 31 og ba både meg og damen sette oss ned. Flyet var fullt og det var ikke mulighet til å bytte seter. "That was rather harsh" hørte jeg fra flere rundt meg. Bra start på flighten.....

Cabin crew hos Air Canada, in a nutshell.

Jaja. Satte oss ned. Førsteinntrykket av setet var: veldig behagelig sete. Det så veldig hardt ut på bilder, men dette var meget behagelig. Beinplassen var helt ok, hverken traumatisk eller noe å skryte av. Jeg er 1,75m. Setets design framstod som moderne i front, men seteryggen med IFE framstod som gammeldags og gulnet nesten. Billig plastikkfølelse. IFE-systemet var helt ok og moderne. Jeg liker veldig godt kartfunksjonen til Airbusen, men skulle helst hatt mulighet til å velge permanent cockpit-view (ugh... for et belastet navn). Mulig jeg er for teit til å finne den :p

Så begynte jeg å se meg om. Flyindividet var C-FGDZ. Et fly som kom inn i service hos Air Canada 1 April (eller 31 Mars, noe sånn). Med andre ord ~3 måneder i lufta. Dette er det som møtte meg:
    *Flekkete og skittent på serveringsbordet
    *Skitt og søppel, gamle vannflasker, langsmed vindusrekka.
    *Brun skitt langsmed hele luftslusa i taket. Dette er bare det som var rett over meg, det var slik hele vegen.

Hvis dette er hvordan et 3mnd gammelt fly hos Air Canada ser ut, er jeg glad jeg ikke reiste med noen av de eldre flyene. Det var mye kostmetisk slitasje i setene, i veggene, generelt bar det preg av å ha blitt brukt intensivt de siste månedene. Tydelig at plastikken i vegger, tak og seter fort slites ned. Løse tråder i teppet på gulvet gav også et litt slitt inntrykk. Jeg ble nå litt skuffa, for som flynerd så tenker man jo "Åh, nyflylukt!" når man flyr et spillernytt fly. Jaja, Dreamliner lissm! Skal overleve litt skitt, tenkte jeg.

Fine flyforhold for dagen.

Dreamlineren i seg selv var kul. Det skal den ha. At det er guds gave til passasjeren går ikke an å si, for det spørs jo helt på flyselskapet som opererer innsiden av den. Men overall var flyet utrolig behagelig å være passasjer ombord i. Turbulens føltes som å sitte på ei trampoline, en veldig god og trygg følelse. Ikke ubehagelig. Men dette er helt typisk for fly med litt mer fleksible vinger. Man merker stor forskjell på turbulens i et stivt fly som f.eks Dash 8, vs en B737 eller B787. Jo mykere vinger, jo mer myk turbulens. Så det er jo ikke noe revolusjonerende, men behagelig... absolutt. Kan vel kanskje si at lufta var litt freshere også, men mulig det var the power of placebo. Må nok prøve flere ganger, men det blir iallefall IKKE med hverken Air Canada, Qatar eller Norwegian.

Goodbye Copenhagen

2. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Moving along, takeoff, nydelig view av Køben, setebeltet måtte beholdes på ganske lenge pga turbulens. Etter kanskje 2 timer kom matserveringen i gang. Jaja. Ka kan man si. Dette var den berømte maten som gjorde at resten av turen ble preget av 2 ting, mageknip og løping på toalettet. Jeg forsøkte holde meg distrahert imellom slagene med film, et OK utvalg film vil jeg si. Hverken bra eller dårlig. Den lille prinsen fikk meg til å sitte og grine som en liten unge og savne kjæresten min, 10 cloverfield lane fikk meg til å tenke "wtf".

Servert uten livsglede eller smil fra CC. Du kjenner kanskje igjen rundstykket fra frokost-serveringa til SAS. Disse rundstykkene ble derimot ikke servert varme, de ble servert kalde, seige og tørre. Jeg er nesten 100% sikker på de ikke var dagsferske.

Denne ekle gulrot-eple-salaten var omtrent som CC ombord: sur, burde ikke vært der, var vanskelig å svelge.

Kylling med pesto, potetsalat og noe tomatgugge. Men jeg var utsulta og måtte spise det. Dessverre. Æsj.

Toalettet på dreamlineren var helt ok, men det er kjipt å gå inn på et toalett som du har rett foran deg - ergo visste jeg at det hadde vært tomt i minst 20 minutter. Men det var tomt for toalettpapir der og CC hadde ikke fylt på. Så jeg måtte gå og be om toalettpapir. There's a first time for everything :D En gang over Grønland fikk vi servert en liten pakke pretzels. Juhu. Heldige oss. Jeg var sykt sulten siden all maten bare strømma rett gjennom meg, så pretzelsen gikk ned på høykant. Beste måltidet så langt. Over Labradorhavet fikk vi endelig pre-arrival snack. Fra Lufthansa er jeg vant med f.eks en pizza, eller en baguette. Varm. Så fikk vi utdelt dette:

The famous WRAP! Long time no see!!! Så det er her beholdninga av wraps har gjort av seg. Fear no more: den fantasiske Air Canada economy class is ensured to keep your wrap needs covered. YUM YUM!

Jaja. Ka kan man gjøre. Bare flire.

Vatnajökull + wingflex

Vi landa på Toronto Pearson på rute, om ikke annet. Sprang på dass en siste gang, før jeg løp forbi alle og til immigration. Heldigvis ganske få folk foran meg, og det fyltes fort opp bak meg. De har blitt merkelig strenge i immigration i Canada, de skulle ha hele livshistoria mi for ETA'en, og jeg ble utspurt ganske nøye. Men velkommen inn-stempel kom til slutt, og jeg løp til nærmeste porselensramme :D Good times. Takk AC! Fikk tak i noe immodium i terminalen, og vandra ut til innenriksterminalen. Var veldig greit å finne fram. Tok meg nok 15 minutter. Tim Hortons, verdens beste potetbåter. Tror jeg. Jeg "dreit i" (ah, all the puns!) at jeg var dårlig i magen. Canada = Tim Hortons for meg! :D Spiste med stor appetitt! :p

wilhelm, LineE, Kristian and 9 others like this.
  3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Før flighten til Regina var jeg helt utslitt. Magen hadde tømt kroppen for energi, og foran meg lå 3 timer i en E190. Jippi. Gikk til gateagenten og spurte så ydmykt som jeg kunne om hun hadde noen motiverende ord for meg. Jeg ville bare vite om turen ble rolig så jeg kunne sove. Hun var heldigvis av et annet kaliber enn hennes dreamliner-cc-kollegaer, så hun mottok meg med et smil og hentet fram en styrmann som satt gjemt bak en vegg. Han var riktig så sjarmerende og hyggelig, og beroliget meg. Men dessverre hadde han dårlige nyheter om flighten: tordenbyger hele vegen. Ble nok setebelte på hele vegen.... Jippi.

YYZ-YQR
    ERJ190
    Sete 26A => oppgradert til 12F

Ved boarding spurte gate-damen meg om det kanskje ville hjelpe å bytte sete? Jeg satt jo ganske langt bak. Hun skrev ut et nytt boardingpass, og der var jeg plassert på første rekke i eco-seksjonen av E190. Såkalt "preferred seat". Dette var en liten oppreisning til Air Canada, i tillegg til den hyggelige styrmannen som ofte kom på PA systemet og sa noen fine ord. Mon tro om det hadde noe med at jeg hadde bedt han om det? :D Turen ble som den ble. Turbulens. Do-besøk 2 ganger. Ekstra lang flight pga avoidance of thunder in thunder bay.
    Men fint ut vinduet!!! Jeg sovna heldigvis av en del, så plutselig var vi framme i Regina. Tidenes kisser utført av styrmannen, i Regina. Jeg gav han en klapp på ryggen. Han og gate-damen er de eneste som gjør at jeg tenker det kan være håp for mennesklige følelser i Air Canada. Forøvrig bar E190'en preg av å være gammel og slitt. IFE-systemet var ripete, skranglete og jeg valgte å ikke bruke det. Tenk det gamle IFE-systemet til SAS. Samme oppløsning. Omtrentlig.

Disse setene har sett bedre dager. Var helt lealause.

Fint å sitte her da! :) Merk at E190'en er renere enn B787'en.... Flaut.

Atomprøvesprenging?

Du føler deg veldig liten ved siden av slike mammuter.

Relativt flatt her.

Last edited: 20. juli 2016
  4. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra skrevet. Her er det bare å henge på!

5. afirm

afirm Senior Medlem

Likes mottatt:
    409
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for reisebrevet. Eg har booka inn ein tur med Air Canada i desember, ser ikkje ut til at eg har treft heilt blink med den. Det er riktig nok i business, so ein skal vel alltid overleve.
    Satsar på at eg er hakket heldigare på crew.

6. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Variabelt crew hos AC, akkurat som hos SAS virker det.

Da jeg fløy FRA-YYZ i 2014 hadde vi ett meget opplagt crew, kurrant mat, og fri bar. Meget fornøyd med den flyvningen.

Det kan ha skjedd mye på to år da, både med serveringskonsept ol.

Last edited: 20. juli 2016
  7. geddi

geddi EBD, CFAP, BAEC Silver, HHonors Diamond, BWD, CCG

Likes mottatt:
    921
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler erfaringen din med AC. Har aldri flydd med de, men det frister ikke nå.

Jeg synes den middagen du ble dårlig av ser helt kurant ut for å være eco, kanskje kurant minus :)

Og, personlig synes jeg wraps er digg, selv på fly....kanskje jeg er litt odde? :oops:

8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Business vil alltid være bedre, så det bør berolige deg noe. :D

Nå er jeg her på besøk hos SaskPower, et stort power company i midten av Canada. Det er flere gubber høyt oppe i selskapet, samt adm dir i et kullselskap og litt diverse her. I går hadde vi en ganske morsom samtale rundt middagsbordet om Air Canada vs Westjet. SAMTLIGE istemte i at Air Canada "is shit" (!!!) og at de kategorisk valgte bort AC på reiser. For de var KLM, Lufthansa og andre det beste valget til Europa. Absolutt ikke AC. Og intra Canada fløy de helst westjet. Helt uten at jeg sa noe om min egen flight så kom surkete crew opp som en av de verste grunnene til å unngå Air Canada. Trist å høre at det neppe var en tilfeldighet at jeg fikk så uopplagt crew på longhaul... :(

Ursa, LineE and Kjakan like this.
  9. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Hei Ida, synes at du klager litt mye her nå :) Vel, nå har jeg aldri flydd med AC, og jeg forstår fra en annen post at du ble syk, det er kjedelig det. For et par år siden så okkuperte jeg dassen på et fly fra Douala til CDG, vel takk for en fin rapport uansett, negativ da. (Okkupasjonen av dassen den gang varte til landing og deretter til taxi til gate) PS! ble ikke syk ombord, men på hotellet før avgang DS!

10. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for flott beskrivelse @Ida! Du skriver som vanlig helt toppers, og selv om du er flink til å kverulere er du enda flinkere til å fortelle! Keep up the good work, slike tripreports vil vi lese mer av.

11. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    43
    Kjempeflott skrevet og artig rapport :)

12. NorFlight

NorFlight Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for fin rapport!

Kjedelig med dårlige opplevelser med crew og renhold ombord, men bra det bedret seg litt til siste strekket.

Last edited: 21. juli 2016
  13. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    De har nok mye større grunnlag å si det på enn min ene t/r.

Håper returen blir bedre, og ellers bra skrevet report! :)

14. Aussie74

Aussie74 United Airlines 1K Million Miler

Likes mottatt:
    745
    Bonuspoeng:
    93
    Super rapport Ida.
    Dårlig gjort me det bilde av Tim Hortons maten. Jeg pines ihel...haha! :D

Ida liker dette
  15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Know the feeling, men har lært at her på forumet er det lov å være sutrete. Iallefall det som ble sagt til meg. Så da er jeg en god norsk sau, og gjør som alle andre :p

----

En gledelig overraskelse på eurobonuskontoen min nå:

4000 poeng for CPH-YYZ! V-class. gcmapper sier 3907 miles, så de runder opp! :D
    650 poeng for YYZ-YQR. W-class. gcmapper sier 1263miles, runda opp til 1300 og delt på 2.
    250 poeng for ARN-CPH. V-class. gcmapper sier 340miles, men det er kanskje runda opp til 500 og deretter delt på 2? ;) :p

Så 4900 poeng for turen. Ikke så gæærnt :)

Ursa, Kristian and AndersWE like this.
  16. Kristian

Kristian Senior Medlem

Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Her var vegen frå medynk til latter kort :) Godt skrive, håpar at returen blir ti gongar betre :)

Etter 50-60 turar med 39-setaren til Widerøe dei siste par åra, synst eg det meste av større flytypar blir litt upersonleg, men eg er veldig einig i at det er litt viktig å bli ønska velkommen om bord (synst det er veldig koselig, i alle fall (her er TOS-basert WF-crew suverene)).

Håpar det kjem rapport om heimreisa òg :)

17. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Widerøe er i en helt egen liga! Men det meste jeg har flydd, selv Croatian Airlines, har vært mer hyggelig enn crewet her. Særlig på en så lang flight så hadde det vært koselig å følt at, heisann! Du ser meg og jeg ser deg. Vi skal være sammen i over 7 timer. La oss gjøre det hyggelig, om ikke annet. Selv om vi begge neppe egentlig vil være her. Eller noe :p

Kommer mer rapport, for i dag flyr jeg:

Westjet!
    Regina-Calgary
    B737-700
    1 times flytid

Startet ikke kjempebra. Sjekka inn på flighten i går, betalte 25CAD for å få sjekke inn baggasje. Drøyt 160 kroner. I dag fikk jeg mail 4 timer før avgang, om at flighten blir 1 time forsinket. I første omgang, tenker jeg. Tipper dette kan balle veldig på seg. Typisk når man skal fly lowcost. Har vel ikke rett på noe som helst ala EU her i nord-amerika? @tommy777

LineE and Petter B-C like this.
  18. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,465
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for reisebrev @Ida ! Veldig kjedelig å lese at du ble syk. Ble selv skikkelig magesjuk på en retur fra Rio en gang og selv om dette er snart tjue år siden så er det fremdeles ett minne som sitter godt i. Og når reiseruten var Rio - Frankfurt - Hamburg - Oslo - Ålesund i tillegg så ble det en laaaaang hjemreise... Uansett, håper du får/fikk en bedre opplevelse der borte etterhvert!

19. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Dessverre. Her er det wild west for å si det mildt. Ingen regulering, ingen krav til å ta seg av folk, mat mv. No accountability.

Det kan du takke det korrupte lobby systemet for.

John in The Tower liker dette
  20. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nevermind, delayen var grunnet dårlig vær dagen før, så crewet var pålagt ekstra hvile. Vi satt ute og spiste middag i Regina kvelden før (med hummer-limmo transport ut til lake Wascana, det er big money i kull-kraft!! :D ), så jeg var godt klar over det fantastiske lysshowet som utfoldet seg. De hadde diverted til Winnipeg.

Jaja. Let's try Westjet med 1 time delay:

Regina-Calgary
    B737-700
    1 times flytid

Jeg var spent. Flyet var fullt!!! På en Lørdag klokka 14:00-15:00. Det er ikke akkurat Europeiske forhold, hvor Lørdag er den døveste dagen og sjeldent fulle fly. Crewet var helt ok, de hadde en veldig preprogrammert hyggelighet som... tja. Mulig jeg er en frequent traveller, men jeg merker fort om det er påtvunget hyggelighet, eller ekte hyggelighet. Det var mer enn tydelig at Westjet har en rutine hvor crewet skal virke veldig folkelig, men om det ikke er ekte så blir det jo litt rart. "Wave at Caroline!!" - også gjør ingen det... Je je. De smilte iallefall. Det er mer enn de gjorde hos Air Canada. Flyturen var behagelig, og nok en gang har Canadiske selskaper USB-ladding i alle setene ombord! Oh my lord, jeg håper europeerene følger etter snart, for det er så herlig å slippe å bekymre seg for batteriet på mobilen. Selv en 1 times flytur kan draine et batteri.

Det var overraskende nok gratis drikkevarer å få ombord, pluss en pakke tørre pretzels. Men nå er ikke westjet en "reinspikka" LCC slik jeg har lært meg nå, og prisen på denne flyturen var nøyaktig den samme Air Canada ønsket (150CAD). Foretrakk B737 framfor Dash 8-Q400. Jeg satt ved siden av en Canadier, som nok en gang kunne fortelle at Air Canda var a SHIT COMPANY (!!!). Det er overraskende hvor forhatt Air Canada er hos den gjengse Canadier, de må virkelig ha mye problemer fleet-wide....

Recaro yas.

Takeoff fra Regina, med vanvittig lange "potash-trains" nede på bakken (transporterer korn, tror jeg).

----

Akkurat nå er vi i Banff National Park. Herregud, for et sted. Man er nord-norsk, men... det er så mye vakkert rundt om i verden! Og dette er akkurat den type landskap jeg synes er så vakkert. Man må nesten ta seg en tur hit i løpet av livet....

Jeg har retta på håret ved Moraine Lake i dag.

Sett de farligste dyrene i Canada.

På tur til lake cruise på Lake Minnewanka.

LineE, NorFlight, Insomnia4u and 14 others like this.

Del denne siden